"הפרויקט הזה הוא כרטיס הביקור שלנו בלב תל אביב"

השבוע יצא לדרך הפרויקט ברחוב בלוך 10, עם הריסת המבנה הישן בן שלוש הקומות. עבור החברה היזמית, בוני העיר, מדובר בצעד משמעותי שמעמיק את דריסת הרגל שלה בתל אביב, שלוש שנים בלבד אחרי הקמתה

שיתוף הכתבה
קרדיט: צוף סגרון קרדיט: צוף סגרון

מי שמסתובב במרכז תל אביב לא יכול שלא להבחין בתנופת ההתחדשות העירונית ששוטפת את העיר. בניינים מחודשים צצים בכל פינה, מנופים מעטרים את שמי העיר ובאזורים מסוימים פזורים שלטים המבשרים על פרויקטים עתידיים של חיזוק או של הריסה ובנייה מחדש.

ואכן, זה שנים שהעיר ללא הפסקה מובילה את ההתחדשות העירונית בישראל, בכל המדדים. על פי נתוני הלמ"ס ל-2021, 54% מהתחלות הבנייה במחוז תל אביב היו במסגרת התחדשות עירונית , רובן במסלול תמ"א 38 – שיא ארצי שספק אם יש מחוז שיוכל לשבור בשנים הקרובות.

האזור התל אביבי המוביל בהתחדשות עירונית הוא רובע 4, מהאזורים המבוקשים והיקרים למגורים בישראל, שכמעט כל בניין שני בו נתון בשלב תכנוני או ביצועי של התחדשות. הרובע תחום בין נחל הירקון בצפון, שדרות אבן גבירול במערב, דרך נמיר במזרח ושדרות שאול המלך בדרום. בשל מיקומו בלב לבה האורבני של העיר, עיקר ההתחדשות ברובע הוא במסגרת פרויקטים של תמ"א 38 , המחדשים בניינים יחידים, ולא מיזמי פינוי-בינוי גדולים המצריכים שטח גדול וצפיפות מבנית פחותה.

את הדחיפה המשמעותית ביותר להתחדשות העירונית ברובע 4 נתנה תוכנית הרבעים שאושרה סופית ב-2018, והסדירה את זכויות הבנייה בשטחו, לרבות את סוגיית השימור וההגנה על בניינים החוסים תחת ההגנה של אונסק"ו כאתרי מורשת עולמיים. זכויות הבנייה בתוכנית הרבעים נקבעו אפוא תוך שימור המאפיינים האדריכליים הייחודיים של העיר, יחד עם חיזוק המבנים מפני רעידות אדמה, בהתאם לעקרונות תמ"א 38 .

קרדיט: צוף סגרוןקרדיט: צוף סגרון

"יש הבנה שהתחדשות עירונית היא פרויקט לאומי", אמר באחרונה רועי אלקבץ, חבר מועצת העיר ומחזיק תיק ההתחדשות העירונית בעירייה, בראיון לאתר ICE. "הנתונים מראים שאנחנו צריכים לגדול בעשרות אלפי יחידות דיור כדי לספק את הצורך. ההתחדשות העירונית היא סם חייה של העיר ולא נוכל לחיות בלעדיה".

דבריו של אלקבץ משקפים את הקונצנזוס השורר בקרב יזמים הפועלים בעיר, לפיו ללא תמיכתה המוצהרת והמעשית של העירייה בקידום מיזמים חדשים, כלל לא בטוח שתל אביב היתה נהנית כיום מתנופת התחדשות ומובילה את התחום ברמה הארצית.

סיירת תל אביבית

השבוע יצא לדרך עוד פרויקט ברובע 4, ברחוב בלוך 10, עם הריסת המבנה הישן בן שלוש הקומות. במסגרת פרויקט הבוטיק הזה, הממוקם בסמוך לתחנת "רבין" של מערכת המטרו העתידית ובמרחק הליכה קצרה מכיכר רבין, ייבנה בניין חדש ואלגנטי בן שבע קומות אשר יכלול דירות 4-3 חדרים, בהן דירות גן, מיני פנטהאוזים ופנטהאוזים.

מי שיוזמת ומבצעת את הפרויקט היא חברת בונים בעיר מבית קבוצת בוני התיכון – מעין "סיירת" שהקימה קבוצת האם בוני התיכון לפני כשלוש שנים במטרה לאתר ולקדם פרויקטים נקודתיים באזורים המבוקשים של תל אביב. בזמן הקצר שבו החברה פעילה בתל אביב הצליחה בונים בעיר להשיג דריסת רגל משמעותית בעיר, וכיום היא מקדמת בה כ-20 פרויקטים.

קרדיט: צוף סגרוןקרדיט: צוף סגרון

"מדובר באחד האזורים האטרקטיביים ביותר למגורים בישראל, ויעידו על כך מחירי הנדל"ן כאן", אומר הדר פלג, סמנכ"ל בונים בעיר. "האזור משופע במוקדי בילוי, בתי קפה ומסעדות, ומציע לתושבים מעטפת שירותים כוללת שלא קיימת בהרבה ערים בישראל. אבל כל אלה יוצרים שוני נוסף מאזורים אחרים בארץ: המרקם האורבני והציביון האדריכלי הייחודי של רובעים 3 ו-4, כמו גם אופי בעלי הדירות ושווי הנכסים הגבוה באזורים אלה – כולם מכתיבים פרויקטים בוטיקיים קטנים, ולא הריסה של כמה בניינים והקמת מגדלים בתהליך שאורך שנים רבות".

לדבריו, הצורך של רובעי מרכז תל אביב בהתחדשות דוחק למדי: "כל הבניינים כאן נבנו לפני 100-70 שנה, בשיטת יסודות שלא יודעת להתמודד עם רעידות אדמה, לא מספקת לדיירים מענה בטיחותי של ממ"דים ולא מביאה בחשבון היבטי סביבה כמו חיסכון בחשמל ובידוד תרמי. מיזמי התמ"א הקטנים והאיכותיים שמבוצעים באזורים הללו, מספקים פתרונות לסוגיות האלה ולכן הם כל כך חשובים לעיר ולתושבים.

את הפרויקט בבלוך 10 מגדיר פלג "כרטיס הביקור" של בונים בעיר, וכזה אשר מבשר על העתיד לבוא מבחינת החברה: "העובדה שעומדים לרשותנו המוניטין והגב הכלכלי של בוני התיכון – קבוצה שעיקר הפעילות שלה הוא דווקא במיזמי ענק שכוללים הריסה ובנייה של כמה בניינים ומערבים מאות בעלי דירות – נותנת לנו יתרון אדיר בתחרות על אמונם של בעלי הדירות ברובעים המרכזיים של תל אביב.

"הדבר נכון גם לגבי היותנו one-stop-shop, כלומר חברה שלא רק יוזמת את הפרויקט אלא גם בונה אותו. לכן אני צופה שבשנים הקרובות בונים בעיר תגביר את הפעילות ברובעים 3, 4, 5 ו-6, ותבצר את מעמדה כאחד השחקנים המרכזיים בתחום ההתחדשות העירונית בתל אביב".

לפרטים נוספים: לחצו כאן


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:תל אביבתמ"א 38/2בונים בעיר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...