יוצאים לדרך: אושרה להפקדה התוכנית להקמת מסילת רכבת בין כרמיאל לקרית שמונה

התוכנית שאישרה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון תאפשר חיבור מהיר של קרית שמונה עם מרכז הארץ ● הפרויקט כולל מסילה כפולה באורך של כ-54 ק"מ המיועדת לרכבת מהירה המונעת בחשמל, ועלותו כ-12 מיליארד שקל

שיתוף הכתבה

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון, בראשות אוֹרי אילן, אישרה להפקדה את התוכנית להקמת מסילת הרכבת בין כרמיאל לקרית שמונה.

מטרת העל של הפרויקט היא חיבור יישובי הצפון למטרופולינים הארציים באמצעות רכבת מהירה – מקרית שמונה שבצפון, דרך כרמיאל, מטרופולין חיפה ודרכו חיבור ישיר והמשכי על בסיס רשת המסילות הקיימת והמתוכננת למטרופולין תל אביב, על בסיס תוואי מסילות החוף, ומשם לדרום הארץ ובחזרה צפונה.

התוכנית כוללת מסילה כפולה באורך של כ-54 ק״מ, המחברת את תחנת כרמיאל עם תחנת קרית שמונה, מתוכם יותר מ-20 ק"מ במנהרות. המסילה מתוכננת לרכבת מונעת בחשמל במהירות של כ 160 קמ"ש, ועלות הקמתה נאמדת ב-12 מיליארד שקל.

התוכנית מקודמת בידי חברת נתיבי ישראל , כחלק מהחלטת הממשלה 1421 מיום 24.2.2010. החיבור שהמסילה מאפשרת לרשת תחבורה ציבורית עתידית בתוך מחוז הצפון, אשר תחבר על פי התוכנית האסטרטגית של מחוז צפון, את כל מרכזי החיים בו. הפרויקט יאפשר את פיתוח האזור וחיזוקו לצד פיתוח ומינוף אזורי תעסוקה ותעשייה, אשר חיבורם לרשת מסילות הברזל תהווה עבורם קרש קפיצה להתרחבות ולצמיחה כלכלית.

מדובר בפרויקט מורכב וייחודי, הכולל מערכות הנדסיות מאתגרות, מנהרות ארוכות מאוד, גישור מסובך, ומרכיבים הנדסיים נוספים – כמו הסטת כביש 85 והפרדה מפלסית והנמכת כביש 90 מדרום לשדה אליעזר ולאגמון החולה ועוד. כל אלה מהווים אתגר תכנוני וביצועי, שיאפשר בסופו של דבר את התשתית התחבורתית החשובה הזו בגליל המזרחי. לצד הפיתוח ההנדסי המשמעותי הזה, נעשים מאמצים לשימור הצביון של חבלי ארץ אלה, ובהם  עמק החולה - שאותו הגדירה הוועדה המחוזית בעבר בהחלטותיה כ"תבנית נוף ייחודית", בהיבטי הנוף, הסביבה, האקולוגיה והמרקם הכפרי המאפיין אותו.

התוכנית קובעת שדרוג של תחנת הרכבת כרמיאל מערב, ואפשרות להקמת עוד חמש תחנות נוסעים בין התחנה הקיימת בכרמיאל מערב, לבין קרית שמונה:

  • תחנת קרית שמונה, מיועדת להיות תחנת קצה לקו (עד בוא השלום עם שכנותינו). התחנה עתידה לשרת את תושבי קרית שמונה והישובים הסמוכים באצבע הגליל, כמו גם תושבים מצפון רמת הגולן, ואת אזורי התעשייה / התעסוקה באזור, מוסדות ההשכלה הגבוהה, מכוני המחקר והפיתוח וכן את אתרי התיירות בחרמון, רמת הגולן ואצבע הגליל.

  • אפשרות לתחנה עתידית - תחנת אגמון החולה/צומת כח, מסומנת בתוכנית כסימבול (אזור חיפוש ולא תכנון מפורט),שיאפשר בעתיד ולאחר הקמת התחנות המאושרות בתוכנית, להקים תחנת נוסעים בעיקר למטרות תיירות ונופש וחיבור ליישובי ההר הגבוה.

  • תחנת חצור הגלילית (צח"ר),מיועדת להיות תחנת נוסעים מרכזית, בצמוד למרכז תחבורה אזורי, בקרבת הפתח הצפוני של המנהרה, והיא תשרת את תושבי צפת, חצור הגלילית, ראש פינה, תושבי מרכז רמת הגולן וקצרין, דרום אצבע הגליל וצפון הכינרת, את אזורי התעשייה, מוסדות הממשל והמרכז הרפואי בצפת, וכן את אתרי התיירות במרחב. בנוסף, התוכנית מאפשרת בעתיד הקמת תחנת מוצא לרכבל לצפת.

  • אפשרות לתחנה עתידית - תחנת מרום הגליל, מסומנת בתוכנית כסימבול (אזור חיפוש ולא תכנון מפורט),לשירות הנוסעים לקבר הרשב"י במועדים רבים לאורך השנה ולעת ההילולה השנתית, וכן תושבי היישובים במרחב סביבה. הוחלט בשלב זה לשריין לתחנה מקום, עד לבדיקה מעמיקה יותר של מערך התחבורה הציבורית במחוז שמוביל משרד התחבורה.

  • תחנת כרמיאל - נחף מזרח (אזור התעשייה המרחבי כרמיאל),שתשרת את מזרח בית הכרם, את יישובי ההר הגבוה מצפון, את תושבי בקעת סח'נין (שישתמשו בשלוש התחנות בבקעת בית הכרם),וכמובן תתמוך בפעילות העסקית והכלכלית של אזור התעשייה והמסחר המרכזיים של הבקעה.

נוסף לתחנות הנוסעים, יאפשר תכנון המסילה פיתוח עתידי של מסופי מטענים, אשר יקודמו במסגרת תוכניות משלימות, כך שניתן יהיה לנצל את הרשת המסילתית לשינוע מטענים מאזור קרית שמונה, אזור התעשייה צח"ר, דלתון, רמת הגולן, בקעת סח'נין ובקעת בית הכרם, לנמלי הים והאוויר.

ביוני 2021 סיימה הוועדה את שלב תסקיר ההשפעה על הסביבה. לאחר 11 ישיבות מליאה וסיורים בשטח, במסגרתו נבחרו חלופות מאקרו ומיקרו לתוואי המסילה ולתחנות הרכבת. בדיונים השתתפו כל בעלי העניין, הרשויות והוועדות המקומיות שלאורך המסילה, והתקבלו חוות דעת מכלל הגורמים המקצועיים הנוגעים בדבר. כמו כן, נבחרו חלופות למיקום התחנות, כחלק מהתכנון האורבני של היישובים, תוך מזעור הפגיעה בשטחים הפתוחים.

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון, אוֹרי אילן, מסר: "מדובר בתוכנית הגדולה והמורכבת ביותר שטופלה אי פעם בוועדה המחוזית הן מבחינת המורכבות התכנונית, הן בהיבטים ההנדסיים ביצועיים והן בהיקפו הכספי. הרכבת נועדה לחזק את חבל הארץ היפה הזה ואת האנשים הגרים בו. היא נועדה להוות מרכיב בהתחזקות כלכלית וחברתית של הערים והיישובים לאורכה ואנחנו כאן בוועדה נרצה לראות את תרומתה לחיזוק המרקמים העירוניים, במיוחד של בקעת בית הכרם, צפת-חצור הגלילית וראש פינה, קצרין ויישובי רמת הגולן וכמובן של קרית שמונה".

מתכננת מחוז צפון במינהל התכנון, דקלה עדי-פרץ, אמרה: "זוהי תוכנית חשובה ומורכבת מאוד, שעל מנת לקדמה נאלצנו לבחון היבטים רבים ולאזן בין שיקולים שונים ובהם ההיבטים ההנדסיים, הפיסיים, האורבניים, הסביבתיים, הנופיים, וכן שמירה על זכות הקניין מחד אל מול צרכי כלל הציבור.  לצד הפיתוח ההנדסי המשמעותי, הוועדה ראתה חשיבות רבה בשמירת הצביון הקיים של חבלי ארץ אלה ובהם עמק החולה, ובשילוב המסילה ותחנות הרכבת בפיתוח האורבני הקיים והמתוכנן".

 

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רכבת ישראלאורי אילןדקלה עדי פרץקרית שמונה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...