שיעור הארנונה יעלה ב-1.37% ב-2023 - התייקרות מתונה לעומת שנה שעברה

בשנה שעברה עמד העדכון על 1.92%, עם זאת לרשויות המקומיות ניתנת האופציה להגיש בקשה להחריג את העדכון, כלפי מעלה או כלפי מטה; בסה"כ אנו צפויים להוציא כ-33 מיליארד שקל על מסי ארנונה

שיתוף הכתבה
ארנונה (שאטרסטוק)ארנונה (שאטרסטוק)

אתמול הודיע משרד הפנים על עדכון הארנונה ב-1.37%, התייקרות מתונה לעומת העדכון בשנה שעברה, שעמד על 1.92%. עם זאת לרשויות המקומיות ניתנת האופציה להגיש בקשה לאישור חריג משיעור העדכון שנקבע, כלפי מעלה או מטה. הבקשה מועברת לשיקול דעתם של שרי הפנים והאוצר.

שיעור העדכון עצמו קבוע בחוק ההסדרים ואינו ניתן לשיקול שר הפנים או שר האוצר. נוסחת חישוב הארנונה היא כדלקמן:  חצי אחוז השינוי השנתי במדד המחירים, שעמד השנה על 3.96%, פחות מאחוז השינוי במדד השכר הציבורי, שעמד על 1.21% וכתוצאה, שיעור ההתייקרות בארנונה יעמוד השנה על 1.37%. סה"כ שיעור העדכון 1.37%  = (0.61%-) + 1.98%. בסה"כ יתווספו בממוצע 1.3 שקלים על כל מאה שקלים ששולמו בשנה הקודמת.

כמו כן תעריפי הארנונה משתנים בהתאם לחלוקה של הרשויות המקומיות, כך שמשרדים ועסקים משלמים יותר ארנונה מאשר דירות למגורים, אזורי ביקוש משלמים יותר מאזורים פחות מבוקשים, ולעיתים קרובות בבניינים חדשים משלמים יותר מבניינים ישנים. מדובר בעלייה של כ-25% במשך שמונה שנים. בסה"כ אנו צפויים להוציא כ-33 מיליארד שקל על מסי ארנונה. עם זאת, הממשלה יכולה להקפיא את ההתייקרות על ידי חתימה על הוראת שעה, כפי שנעשה בעבר.

בשנים האחרונות נמתחה ביקורת על עדכון חישוב הארנונה. הרציונל מאחורי עדכון הארנונה הוא שיש לעדכן אותה בהתאם לעליית השכר של עובדי העיריות במגזר הציבורי, אלא שיותר ויותר עיריות מעבירות את שירותיהן למיקור חוץ, כך שאין באמת הצדקה להצמדה לשכר הציבורי.

מי שהביעו כבר התנגדות להעלאת הארנונה הם ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך, שביקש משר האוצר אביגדור ליברמן ומשרת הפנים איילת שקד להקפיא את העדכון. גם ראש האופוזיציה בעיריית קריית מלאכי אליאור עמר הביע  בדף הפייסבוק שלו תרעומת על העלייה הצפויה וטען שיש מקורות אחרים בתקציב העירייה.

נציין שדעה זו מנוגדת לדעת שרת הפניים איילת שקד, שאמרה בראיון לכלכליסט מ-17 ביוני 2021 שיש להעלות את הארנונה למגורים ולהוריד אותה למשרדים. המטרה היא לעודד מיזמים של התחדשות עירונית , שכמה מהרשויות נמנעות מהם בשל ההכנסות הנמוכות ממגורים לעומת ההכנסות מעסקים.

בשנה שעברה 49 רשויות מקומיות ביקשו להעלות את מס הארנונה, בהם תל אביב, באר יעקב וקרני שומרון, 17 ביקשו גם העלאות וגם הפחתות בהתאם למגזרים, ו-7 בלבד ביקשו הפחתות, בהם באר שבע, בת ים, הרצליה ורמת גן.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:איילת שקדארנונהרז קינסטליךאביגדור ליברמןארנונה למגוריםארנונה למשרדיםעדכון ארנונהאליאור עמר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...