תוכנית המתאר למתחם הבורסה ברמת גן אושרה; 1,750 יח"ד, 1,500 חדרי מלון על שטח 3 מיליון מ"ר

הוועדה המחוזית תל אביב אישרה סופית את תוכנית המתאר הכוללנית למתחם הבורסה ברמת גן. התוכנית שהתקבלה ביוני 2017 והופקדה בדצמבר 2019 יכולה כעת לקדם תוכנית מפורטת מכוחה

שיתוף הכתבה
אדר' ארז בן אליעזר מתכנן מחוז תל אביב. קרדיט: באדיבות מנהל התכנון.אדר' ארז בן אליעזר מתכנן מחוז תל אביב. קרדיט: באדיבות מנהל התכנון.

הוועדה המחוזית תל אביב אישרה סופית את תוכנית המתאר הכוללנית למתחם הבורסה ברמת גן. התוכנית שהתקבלה ביוני 2017 והופקדה בדצמבר 2019 יכולה כעת לקדם תוכנית מפורטת מכוחה. התוכנית מאפשרת הקמת 1,750 יחידות דיור, 1,500 חדרי מלון, 400 יחידות דיור מוגן ו-500 חדרי מעונות סטודנטים ועד 3 מיליון מ"ר עבור שטחי תעסוקה ו-200 אלף מ"ר עבור שטחי מסחר. התוכנית הינה ביוזמת עיריית רמת גן ונערכה על ידי אדריכל דודי גלור. 

התוכנית קובעת מדיניות וכלים להתחדשות מתחם הבורסה המשלב בתוכו בניינים ומגדלים חדשים לצד מבנים ותיקים עם תמהיל שימושים של משרדים, מסחר, מגורים, מלונאות מעונות סטודנטים ושטחי ציבור. במרכז המתחם, ייקבעו בתוכניות מפורטות שני מרכזים ציבוריים משמעותיים לטובת תרבות וספורט בהיקף של 8,000-10,000 מ"ר כל אחד, וזאת מתוך כוונה להפוך את הבורסה למוקד של פעילויות תרבות וספורט לצד מרכז עסקים ראשי במטרופולין. בחלקה הצפון מערבי של הבורסה מתוכנן להיבנות מוסד חינוכי לצד מגדלי תעסוקה בהיקף שטח של 7200 מ"ר. 

כמו כן, במסגרת התוכנית נקבעו הנחיות לשיפור ושדרוג המרחב הציבורי, לרבות נטיעות של עצי צל ושינוי חתך הרחוב, בהעדפה  ליצירת שבילי אופניים וצירי הולכי רגל אשר יקשרו את מתחם הבורסה לאזורים הסובבים אותו, וזאת לצד החובה בהקמת חזיתות מסחריות לאורך הרחובות במטרה להפוך את האזור למקום מזמין להולכי רגל וידידותי למשתמש, ומתוך מגמה לעודד את הפעילות המסחרית במתחם מעבר לשעות העבודה של המשרדים. 

מתחם הבורסה נקבע כאזור לתוספת זכויות בנייה, אזור בו ניתן בתוכניות מפורטות להגדיל את זכויות הבנייה מזכויות  בסיסיות לזכויות מרביות וזאת בכפוף לביצוע תועלת ציבורית שתהיה מחוץ למתחם הבורסה שמוגדרת  בתוכנית לשימור, חיזוק והתחדשות עירונית. מדובר בכלי תכנוני חשוב המאפשר לרשות המקומית לשמר בניינים ברחבי העיר, לחזק מבנים או להביא להתחדשות של מתחמים מבלי שיהיו לנטל על הקופה הציבורית. קביעת מתחם הבורסה כאזור לתוספת זכויות וסיווגו כאזור עסקים עם עוצמות בנייה גבוהות יוטמע בתוכנית הכוללנית לעיר אשר תידון להפקדה בוועדה המחוזית בחודשים הקרובים. 

בהיבט התחבורתי, היות ומתחם הבורסה גובל ברחוב ז'בוטינסקי המשורת היטב על ידי תחבורה ציבורית וכן ממוקמות בו תחנות רכבת קלה של הקו האדום והמתחם סמוך לתחנת רכבת כבדה, נקבע בתוכנית כי תקן החניה לרכב יהיה מצומצם, וזאת במטרה לעודד שימוש באמצעי התחבורה הציבורית השונים ובנוסף שימוש ברכב דו גלגלי ואופניים. בנוסף, מתחת לדרכים הציבוריות במתחם ניתן יהיה להקים חניונים ציבוריים מתוך מטרה לתת מענה גם לאמצעי תחבורה של הרכב הפרטי ומתוך כוונה לאגם חניות.  

התוכנית כוללת גם התייחסות למבנים היסטוריים בתחום התוכנית וקובעת הנחיות לבחינה כוללת של מתחם המלטשות הישן. התוכנית עולה בקנה אחד עם מטרותיה והוראותיה של תוכנית המתאר המחוזית תמ"מ/5, אשר ייעדה את מתחם הבורסה כאזור מרכז עסקים מטרופוליני (מע"ר) מוטה תחבורה ציבורית, המוגדר בתוכנית המתאר המחוזית כאזור המשמש מרכז עסקים ושירותים ראשיים לאוכלוסיית המטרופולין והמחוז, הכולל מרכזי עסקים ושירותים ברמה הארצית ונשען על מערכות תחבורה והסעת המונים רבות קיבולת.   

מתכנן מחוז תל אביב במנהל התכנון, אדר' ארז בן אליעזר: "מדובר בתוכנית משמעותית לא רק עבור העיר רמת גן אלא למחוז ולמטרופולין כולו, אשר יישום התוכניות המפורטות שיוכנו מכוחה, יהוו דחיפה אדירה ומנוע צמיחה למשק ולשוק המשרדים ההולך ומתפתח. זוהי תוכנית פורצת דרך לא רק מבחינת עוצמות הבנייה בה  אלא גם בראייה הכלל עירונית הקושרת בין תועלות ציבוריות ברחבי העיר כמו שימור וחיזוק מבנים להעצמת הבנייה במתחם הבורסה".  

מתחם הבורסה ששטחו 343 דונם תחום בין שלושה צירים מרכזיים, דרך ז'בוטינסקי מדרום, דרך אבא הלל ממזרח ורחוב ביאליק מצפון ודרך איילון ממערב היה בתחילה לאזור לתעשייה זעירה ומלאכה כשהקמת מגדל שמשון באמצע שנות השישים היה לסנונית הראשונה להתפתחותו כאזור תעסוקה וכבורסת יהלומים. במשך השנים נבנו במתחם מגדלי משרדים נוספים ובשנת 2017 החל תהליך של פיתוח הרחובות המרכזיים לטובת הולכי הרגל. 

לצפייה בהוראות התוכנית - לחצו כאן

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מתחם הבורסה ברמת גןאדריכל דודי גלוררמת גןארז בן אליעזרהוועדה המחוזית תל אביבתוכנית מתאר רמת גן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...