"הזרקור": שיחה אישית עם איציק אמסלם יו"ר ובעלים קבוצת אלמוג

האנשים המשפיעים בענף הנדל"ן נחשפים ומספרים כיצד הם הגיעו לעמדות המפתח המובילות ומנתחים את מצב הענף מנקודת מבטם • כתבה ראשונה בסדרת הכתבות על מנהלי חברות הנדל"ן בישראל • איציק אמסלם מדבר

שיתוף הכתבה
איציק אמסלם יו"ר ובעלים קבוצת אלמוג (יח"צ)איציק אמסלם יו"ר ובעלים קבוצת אלמוג (יח"צ)

ענף הנדל"ן הוא ללא ספק אחד מענפי המשק הרגישים לאין ספור שינויים המתרחשים סבבינו. כללי המשחק משתנים בקצב מואץ, ומי שלא עומד בקצב נותר מאחור. את ספינת הנדל"ן הארצית מובילים מיטב המוחות הישראלים - המנהלים חברות נדל"ן עם מחזורי כספים בהיקפים עצומים. במדור זה שפתחנו כאן לראשונה, נצלול אל מאחורי הקלעים של הדמויות המובילות את הענף בישראל: מה הוביל אותם לשם? כיצד ההחלטות שהם קיבלו במעלה הדרך, סייעו להם לפרוץ קדימה? ומה עתידו של הענף מנקודת מבטם? כתבה ראשונה בסדרה. מרכז הנדל"ן בשיחה אישית עם איציק אמסלם יו"ר ובעלים קבוצת אלמוג

מה היה הצעד הראשון שלך בענף הנדל"ן?

זה החל בשנות ה-60, הייתי בן 12 שנה והתגוררנו בגבעת עליה ביפו, אבי החליט לפתוח משרד תיווך. אני בן יחיד אחרי ארבע אחיות, ואבי בחר בי לנהל את המשרד. וכך כל יום משעה 16:00 הייתי פותח את המשרד - מנקה, מקבל לקוחות, בודק פניות וממתין בכיליון עיניים שאבי יחזור מסיוריו בדירות.

כך מצאתי את עצמי בגיל 12 נחשף לעולם זר, חדש ומעניין שכלל הבנת תחום הנדל"ן – ההבדלים בין רכישת דירה לשכירת דירה. הבנת הצרכים של הלקוחות לפי המאפיינים של הדירה - האם הלקוחות מעוניינים בבית ערבי או בבית בריטי, בבית פרטי או בבית משותף. ומהו המיקום המועדף על הלקוחות – אז קרוב לים היה פחות מבוקש.

באותה תקופה להורים לא הייתה מעורבות ממשית בבחירת מקום ותחום הלימודים של ילדיהם. כך יצא שהתחלתי ללמוד בבית הספר הממלכתי דתי "רש"י" ובאופן טבעי המשכתי לתיכון ביל"ו - דתי. בתיכון נרשמתי לעתודה הטכנולוגית במגמת הנדסאי בניין ובמסגרתה גויסתי בגיוס ייעודי לחיל ההנדסה – למחלקת הבינוי של צה"ל. משם כבר "לא הייתה דרך חזרה" והתחום המקצועי היה ברור ומוגדר.

מה היה הרגע שבו מבחינתך נפלה ההחלטה להקים חברה לבנייה? 

ההחלטה התקבלה בתום השרות הצבאי. עם השחרור ממרכז הבינוי כמנהל פרויקטים הבנתי שעדיין חסרה לי הפרקטיקה והתחלתי לעבוד בחברת בניה פרטית בשם ארבל. חברת ארבל הייתה חברה לא גדולה, וכך יצא  שבמשך שלושת השנים שעבדתי בה התמקצעתי במגוון תחומים: מילאתי מכרזים, ראיינתי עובדים, ניהלתי פרויקטים, הגשתי חשבונות, ניהלתי מו"מ עם קבלני משנה ועוד תפקידים נוספים. לאחר שלוש שנים הרגשתי "בשל" ופתחתי יחד עם חברי לספסל הלימודים את חברת אלמוג.

איציק אמסלם יו"ר ובעלים קבוצת אלמוג , הקים ביחד עם אשתו ליאורה אמסלם את החברה בשנת 1986. עיקר פעילות של הקבוצה היא בייזום ובביצוע של פרויקטים למגורים. לצד פעילות זו, הקבוצה מחזיקה נכסים מניבים ומרכזי קניות במרכזי הערים ויזמות בתחום הדיור המוגן.לקבוצה ישנן שתי חברות בת הפועלות בתחום ההתחדשות העירונית: אלמוג פינוי בינוי ואלמוג 38 וזרוע נוספת של פעילות יזמית בחו"ל

מהי העסקה החשובה בעיניך, שהקפיצה קדימה את החברה?

בסוף שנות ה-80 נפגשתי עם קבוצת משקיעים שקנתה במושא 15 דונם לשישה מפעלים באזור התעשיה החדש של ראשון לציון, המשקיעים חיפשו מתכנן. לי היה ברור לאן זה הולך, והסכמתי לקחת את התכנון במחיר מגוחך, כי היה ברור לי שבסוף גם אבנה את המפעלים, ואכן כך היה.

מהי ההחלטה החשובה ביותר שעשית בקריירה שלך עד היום?

במשך עשר שנים הייתי קבלן מבצע של מבני תעשיה וציבור. לאחר מכן בשנת 1994 החלטתי להיכנס לתחום המגורים, החלטה שעם השנים הוכיחה שזהו התחום הנכון עבורי. זה תחום מאוד מורכב ומאתגר המאחד את הליכי התכנון והרישוי, הביצוע והשיווק, ומותאם ליכולות הניהוליות שלי.

מהו הקושי הגדול ביותר שאיתו מתמודדות החברות בענף?

מחסור בקרקע ומחסור בכוח אדם בכלל ואיכותי בפרט. מזה שנים שממשלות ישראל, המתחלפות כל שנתיים, נכשלו בקידום תוכניות ברמה הארצית, לצרכים של מדינת ישראל, העומד היום על למעלה מ-80 אלף יח"ד בשנה. אין יד מכוונת. אם היה "שר מחקר ופיתוח" כמו בצבא, הנתונים שצצים היום לא היו מפתיעים אותנו. הוא היה מודד את הצרכים האמיתיים בענף - מספר יח"ד, כמות מנ"ע, מספר המהנדסים הנדרשים, והמדינה הייתה מכשירה באורח קבע כוח אדם בהתאם לצרכים העולים מהשטח.

היכן נמצאות ההזדמנויות של חברות הנדל"ן בתקופה הנוכחית?

להמשיך ולייצר את חומר הגלם בעצמנו, לאתר אזורי פינוי בינוי ולקדם תבע "ות, ולצערי, לא לסמוך על הריבון שידאג לנו, כי הוא לא מסוגל.

מהי המלצת הזהב שלך ליזם המתחיל?

חשוב לא ללכת לאיבוד,  להמשיך ללמוד ולהתמקצע, להיות כל הזמן יצירתי, להסתכל לאנשים בגובה העיניים, לשמור על אמינות ויושר. לתת לאנשים להרגיש בבית. ענף הנדל"ן הוא תחום מאוד מקצועי ולא סלחני. התוצאות מגיעות בחלוף הרבה שנים ואין בו קיצורי דרך. ולכן, כל מי שמוכן לעבודה קשה, תובענית ומורכבת תוך שמירה על איכות, אמינות, יושר וחתירה למצוינות, צפוי להוביל חברה יצירתית, איכותית ומאוד מתגמלת.

כיצד לדעתך ייראה ענף הנדל"ן בעוד עשור מהיום?

ללא התעוררות מיידית של הממשלה ושיווק של 100 אלף יח"ד דיור בשנה – אסון. לצערי הרב, אנשים יגורו באוהלים.

כיצד תיראה חברת אלמוג בעוד עשור מהיום?

לשמחתי, עתודות הקרקע שברשותנו יספיקו לעוד עשור, יחד עם זאת נמשיך ונפתח תחומים נוספים כגון דיור להשכרה, דיור מוגן ומרכזים לוגיסטיים (מרלוגי"ם).


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:קבוצת אלמוגענף הנדל"ןאיציק אמסלם
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...