הצעת החוק הפרטית של ח"כ יואב קיש מהאופוזיציה אושרה בוועדת השרים לחקיקה: פטור ממס רכישה עד ל-1.93 מיליון שקלים

ח"כ קיש למרכז הנדל"ן על שיתוף הפעולה עם הקואליציה: "זה חוק נקודתי וחשוב אך אין זה אומר שהאופוזיציה מסכימה עם יתר המהלכים הממשלתיים בתחום הדיור" • על מחירי הדיור: "מחירי הדירות יתחילו לרדת, רק אם הממשלה תגדיל דרמטית את היקף השיווקים המסובסדים"

שיתוף הכתבה
ח"כ יואב קיש (הליכוד),יוזם החוק (אתר הכנסת)ח"כ יואב קיש (הליכוד),יוזם החוק (אתר הכנסת)

וועדת השרים לענייני חקיקה אישרה השבוע את החוק שיזם ח"כ יואב קיש (הליכוד) מהאופוזיציה המציע את הרחבת הפטור ממס רכישה לרוכשי דירה ראשונה או משפרי דיור, עוד נקבע  במסגרת החקיקה, כי העלאת מס הרכישה למשקיעים שאושרה בחודש שעבר במליאת הכנסת לא תחול על רוכשי דירות להשקעה בבניין להשכרה או רוכשי דירות בבניין לשכירות מוסדית. לפי הצעת החוק, החוק יחול מתחילת שנת המס 2022 – אם אכן יסתיימו הליכי החקיקה של החוק עד אז.

לפי הצעת החוק גובה מס הרכישה יחושב כדלהלן: 

• עד סכום של 1,930,000 שקלים  לא ישולם מס רכישה , במקום עד 1,747,865 שקלים היום.

• על חלק השווה העולה על סכום זה ועד 2,330,000 שקלים – ישולם מס בשיעור של 3.5%, במקום עד 2,073,190 היום.

• על חלק השווה לסכום זה ועד 3.1 מיליון שקלים – ישולם מס בשיעור של 5%, במקום 5,348,565 שקלים היום.

• על החלק השווה לסכום זה ועד 5.3 – ישולם מס בשיעור של 8%, במקום עד 17,828,555 שקלים היום.

• מסכום של 5.3 שקלים – ישולם מס בשיעור של 10%, במקום מ - 17,828,555 שקלים היום.

לעיון בחישוב מס הרכישה לפי החוק הקיים לחצו כאן

הצעת החוק נולדה כתוצאה מפשרה בנוגע לחוק העלאת מס הרכישה למשקיעים שנחקק במליאת הכנסת בחודש הקודם. חברי הכנסת מהאופוזיציה שהתנגדו לחוק הגיעו לפשרה יחד עם חברי הקואליציה בוועדת הכספים, לפיה תקודם חקיקה להרחבת הפטור במס רכישה לרוכשי דירה ראשונה ומשפרי דיור, ובמקביל, החוק יורה על כך שהעלאת מס הרכישה לא תחול על משקיעים בתוכניות דיור להשכרה לטווח רחוק.

בדברי ההסבר לחוק נאמר גם כי מטרת החוק היא להקל על רוכשי דירה ראשונה, לאור העלייה החדה בשנה האחרונה במחירי הדיור, "נוכח עליית מחירי הדירות בישראל שהגיעה בשנה האחרונה לשיעור של 10%, מוצע להקל על רוכשי דירות מגורים, שהדירה הנרכשת היא דירתם היחידה, אשר רוכשים דירה ברף הנמוך של טווח המחירים, בהם זוגות צעירים. לפיכך, מוצע לתקן את סעיף 9(ג1ג)(3) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה),התשכ"ג–1963, שבו קבועים שיעורי מס הרכישה לרוכשי דירת מגורים יחידה, ולרווח את מדרגות המס הנמוכות".

ח"כ יואב קיש (ליכוד) אומר בשיחה למרכז הנדל"ן שהפשרה אינה מעידה על כך שהאופוזיציה כעת תומכת בחקיקה שהעלתה את מס הרכישה לדיירים, "קודם כל התנגדנו להעלאת המס רכישה למשקיעים. אני לא חושב שזה מהלך אפקטיבי. אבל אמרנו אם אתה עושה את זה ואתה טוען שהמחירים עלו אז תגדיל גם את המגן מס לקוני דירה ראשונה או משפרי דיור דירה יחידה. זה  מה שהמהלך הזה בא לעשות, להגדיל את הסכום הפטור ברכישה של דירה ראשונה לזוגות צעירים או למשפרי דיור".

את ההתנגדות לחוק מס הרכישה למשקיעים הוא מנמק בכך שהחוק לא יצמצם את שיעור המשקיעים בשוק: "אני לא מאמין לזה, אני לא חושב שזה יגרום למשקיעים לסגת מהשוק, אני לא חושב שזה יגרום לירידת מחירים, אני לא רואה בשום דרך שזה ישפיע על שוק הנדל"ן". גם הוא אומר שהשיטה בשליטה על הביקוש ברכים כאלו ואחרות אינה נכונה: "אני חושב שעם הביקוש זה טעות להתעסק. ושצריך להגדיל את ההיצע".

למרות זאת הוא מודה שהחוק אותו הוא מקדם מרע עם רוכשי דירות ראשונות במחיר של מעל שלושה וחצי מיליון שקלים: "מחישוב שעשינו עד שלושה וחצי מיליון שקלים המצב שלך משתפר, מעל שלושה וחצי מיליון שקלים המצב שלך מורע. עדיין האוצר טוען, שיש כאן הטבה של 80 אלף שקלים לציבור, כי רוב רובם המוחלט של הדירות הן במחירים שמתחת לשלושה וחצי מיליון שקלים. ולכן הטענה של האוצר שיהיה לו ירידת מס של 80 מיליון שקלים, עדיין יש פה פגיעה בבעלי דירות בסכומים הגבוהים מעל ארבעה או שמונה או עשרה מיליון ששם הם עוד היו מוגנים במספרים הישנים, ובמספרים האלה הם לא משלמים את השמונה והעשרה אחוזים כמו כל אחד".

שאלנו את ח"כ קיש האם הממשלה צועדת בכיוון הנכון בתחום הדיור, לדבריו הבעיה העיקרית היא שהממשלה לא משקיעה מספיק בשיווק קרקעות במחירים מסובסדים: "הדרך היחידה לעצור את עליית המחירים זה באמצעות שני הדברים הבאים, א - לדאוג למלאי, ב - לדאוג למחירים יותר נמוכים במכרזים. זה לא עוזר שיש הרבה שיווקים, כאשר מחיר הקרקע כל הזמן רק עולה, כי אז המחיר הסופי גם יעלה. צריך לעשות גם שיווקים ובמקביל גם לדאוג שהם יהיו במחירים יותר נמוכים כדי להוריד את המחירים או כדי לבלום אותם לפחות. אני חושב שהממשלה לא הולכת לכיוון הזה ולצערי אנחנו נגלה את זה בעליית מחירי הדיור".
את השיווקים במחירים הנמוכים, הוא אומר שצריך לשווק במסגרת תוכניות לסבסוד ממשלתי, כמו מחיר מטרה או מחיר למשתכן , אך הוא אינו מרוצה ממספר המכרזים במסלולים אלו: "זו הדרך היחידה מחיר מופחת אני עוד לא ראיתי את זה במספרים משמעותיים. עד שזה לא קורה אני לא רואה שיש שינוי מגמה"

בכנס פסגת הנדל"ן אמרו זאב אלקין שר הבינוי והשיכון ואיילת שקד שרת הפנים כי בעקבות היעדר תקציב בשנתיים האחרונות קצב השיווקים ברמ"י הואט, וגרם לעליית מחירי הדיור, קיש אומר שלדעתו העלייה הנוכחית מושפעת מאוד מגוון גורמים, "אולי חלקית כן היו בעיות בשיווקים בגלל היעדר התקציב, אבל צריך לזכור שהיינו גם בקורונה וזה לא רק בגלל התקציב. אני לא חושב שהתקציב היה הגורם המרכזי. היו עוד הרבה בעיות אחרות", קיש לא מסתפק בזה וקורא לממשלה לספק פתרונות כבר כעת: "אני בכל מקרה מסתכל קדימה ואנחנו כבר חצי שנה אחרי הקמת הממשלה אני חושב שמספיק להשתמש בתירוצים ישנים. בוא נראה שהם עושים ולא רק מדברים".

התהליך שעובר החוק של ח"כ יואב קיש הוא אירוע חריג בנוף הפוליטי של הממשלה האחרונה. שיתוף הפעולה בין האופוזיציה לקואליציה נמצא בשפל חסר תקדים, למרות זאת החוק הפרטי של ח"כ יואב קיש עבר בוועדת השרים לענייני חקיקה, האם זה מסמל על תחילתו של שיתוף פעולה בין האופוזיציה לקואליציה בנושאי הדיור? ח"כ  קיש אומר שהחוק הזה הוא אירוע נקודתי ואינו מעיד על תמיכה בכלל הפעולות הממשלתיות בנושאי הדיור: "זה חוק נקודתי שאני חושב שחייב לעבור ושאני קידמתי אותו כדי להגדיל את הפטור לדירות ראשונות או משפרי דיור עד שלושה וחצי מיליון שקלים, שזה המאסה הגדולה של רוכשי הדירות הראשונות. זה מהלך שאני מוביל ואני מאוד גהה בו. בין זה לבין להגיד שמה שהממשלה עושה בנושא הדיור הוא טוב, זה לא נכון, כל מקרה לגופו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:איילת שקדיואב קישזאב אלקיןשרת הפניםשר הבינוי והשיכוןהליכודוועדת השרים לחקיקה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...