הופקדה תוכנית הענק לפינוי-בינוי "מעגלי יבנה" בירושלים, עם 1,255 יח"ד – פחות משנה לאחר קליטתה

התוכנית נקלטה במוסדות התכנון בתחילת פברואר השנה, וכעת – עוד לפני תום השנה – הופקדה באופן רשמי • תציע 251 דירות קטנות, וכן שטחי מסחר ושטחים עבור מוסדות ציבור

שיתוף הכתבה
ארנון פרידמן, מנכ"ל אשדר (יח"צ)ארנון פרידמן, מנכ"ל אשדר (יח"צ)

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים הודיעה לאחרונה על הפקדת תוכנית ענק לפינוי-בינוי בשכונת קטמון, סמוך לפארק המסילה: תוכנית "מעגלי יבנה", אשר מציעה 1,255 יחידות דיור חדשות, זאת לצד מוסדות ציבור, שטחי מסחר ושטחים ציבוריים. מדובר בתוכנית שמקדמת חברת אשדר גוננים, חברה בת של אשדר, לצד עיריית ירושלים.

נציין פרט חשוב, שיכול לשמש כנתון מעודד – בטח ובטח עבור מתחמים גדולים מסוג זה, שאותם מקדמים כיום מוסדות התכנון – וכך גם הוועדה המחוזית, ביתר שאת, כך נראה במקרה זה, שהדגישה בדיון באמצע החודש שעבר את "החשיבות בקידום תוכנית להתחדשות עירונית במתחם, והעדיפות התכנונית לקידום תוכנית בראייה כוללת כאמור על פני בקשות נקודתיות להיתרים מכוח תמ"א 38 ".

הוועדה המחוזית הדגישה בדיון באמצע החודש שעבר את "החשיבות בקידום תוכנית להתחדשות עירונית במתחם, והעדיפות התכנונית לקידום תוכנית בראייה כוללת כאמור על פני בקשות נקודתיות להיתרים מכוח תמ"א 38 "

אם כן, לוח הזמנים עד להפקדת התוכנית היה מהיר למדי, ובוודאי יכול לשמש כתקווה עבור הבאים בתור: התוכנית הוגשה למוסדות התכנון בפברואר השנה, וכעת הופקדה – כתשעה חודשים מרגע קליטתה. לשם השוואה ניקח, כדוגמה, את תוכנית הפינוי-בינוי במתחם הרצל בבאר יעקב, שעל אישורה דיווחנו כאן לפני כשלושה שבועות: התוכנית, עם 1,880 יח"ד, הוגשה למוסדות התכנון במאי 2016, ואילו הפקדתה הוכרזה רק בספטמבר 2019, כלומר יותר משלוש שנים לאחר מכן.

כדי לא להסתפק בהשוואה לתוכנית אחת, בדקנו תוכנית פינוי-בינוי נוספת ב"ממדים" דומים – תוכנית מתחם צבא קבע בקריית ים, שם ייבנו 1,450 יחידות דיור חדשות: התוכנית נקלטה אצל מוסדות התכנון בספטמבר 2019, והופקדה בתחילת יוני 2021, כלומר כ-22 חודשים לאחר מכן. כאן פרסמנו את דבר אישורה באמצע אוקטובר האחרון.

הריסה של 376 יח"ד ועוד שש חנויות – ובניית מגדלים בני 34 ו-35 קומות

מטרת התוכנית היא " התחדשות עירונית במתווה של פינוי-בינוי על ידי קביעת הוראות לפינוי מבנים קיימים לשם הריסתם ובניית מבנים חדשים למגורים; הרחבת רחובות מעגלי יבנה ורחוב בן זכאי ושדרוגם; חיבור התוכנית לדרך מתוכננת ממזרח".

התוכנית מציעה הריסת 376 יחידות דיור ושש יחידות מסחר קיימות, אשר בדברי ההסבר נכתב כי הן "במצב פיזי ירוד". התוכנית מוסיפה, למעשה, 879 יחידות דיור חדשות, ב-106,402 מ"ר של שטחי מגורים חדשים, וכן 1,728 מ"ר של שטחי מסחר על השטחים הקיימים. המגורים יוצעו "במגוון טיפוסי מבנים, דירות ושטחי מסחר", כך בדברי ההסבר, "לצד תוספת ותכנון שטחים לצורכי ציבור וניצולם המיטבי, תוך תוספת שטחי בנייה, הנגשתם לציבור ויצירת רצף שטחים פתוחים – והכול בהתאם לעקרונות תוכנית האב לשכונה".

התכנית חולשת על פני כ-43 דונם, ונמצאת באזור התחום בין הרחובות בן זכאי בצפון, מעגלי יבנה במערב ופארק המסילה במזרח. מתוך כלל יחידות הדיור בה, 251 יהיו יחידות דיור קטנות – בשטח של עד 80 מ"ר כולל ממ"ד. היא מציעה גם 9,580 מ"ר מבני ציבור, ושטחי המסחר הכוללים בה יהיו בשטח של 2,126 מ"ר

התכנית חולשת על פני כ-43 דונם, ונמצאת באזור התחום בין הרחובות בן זכאי בצפון, מעגלי יבנה במערב ופארק המסילה במזרח. מתוך כלל יחידות הדיור בה, 251 יהיו יחידות דיור קטנות – בשטח של עד 80 מ"ר כולל ממ"ד. היא מציעה גם 9,580 מ"ר מבני ציבור, ושטחי המסחר הכוללים בה יהיו בשטח של 2,126 מ"ר. המתחם יכלול, בין היתר, מגדלים בני 35-34 קומות, ושטחי החניה בו יהיו תת-קרקעיים.

כאמור, המגישות והיזמיות של התוכנית הן אשדר גוננים, לצד עיריית ירושלים. העורך הראשי הוא אדריכל אלי רכס ממשרד אלי רכס אדריכלים; האדריכל הוא אדריכלית הנוף רחל וינר; והמודד הוא רונן אורי.

להוראות התוכנית במלואן לחצו כאן


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית ירושליםארנון פרידמןמשרד אלי רכס אדריכליםאשדרהוועדה המחוזית לתכנון ובנייהמתחם מעגלי יבנה ירושליםאדריכל אלי רכספינוי בינוי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...