מתחם הגר"א, דרום תל אביב: חברת אלייד מגורים תשלם היטל השבחה של כ-25.8 מיליון שקל על 3.6 דונמים

ההיטל – על שטח שרכשה החברה תמורת 191 מיליון שקל, מבית דפוס הפועל כיום במתחם המיועד להתחדשות עירונית • העירייה דרשה היטל כמעט כפול, החברה – היטל של כחמישה מיליון שקל

שיתוף הכתבה
אזור שכונת נווה שאנן, תל אביב (שאטרסטוק)אזור שכונת נווה שאנן, תל אביב (שאטרסטוק)

חברת אלייד מגורים תשלם היטל השבחה של 25,814,500 שקל על שטח של 3.6 דונמים בתוכנית ההתחדשות העירונית "מתחם הגר"א" בשכונת נווה שאנן בדרום תל אביב. כך פסק השמאי המכריע דוד טיגרמן, שהתבקש להכריע במחלוקת בין החברה לבין עיריית תל אביב סביב השבחת הנכס עקב אישור התוכנית.

הנכס שלגביו נכתבה השומה המכרעת של שמאי המקרקעין טיגרמן הוא אחד המתחמים בתוכנית – תא שטח 100 בתוכנית תא/מק/4378. כיום נמצא בו "בניין תעשייתי ותיק בן שש קומות וגג חלקי, מעל שתי קומות מרתף. המבנה נבנה בסוף שנות ה-80 של המאה הקודמת, משמש כמבנה לתעשייה ומלאכה (בית דפוס) בשילוב משרדים"

ראשית, באשר לתוכנית עצמה: מדובר בתוכנית התחדשות עירונית בין הרחובות הגר"א מממערב, הרכבת ממזרח, סלומון מצפון ובני ברק מדרום, שאושרה על ידי הוועדה המקומית בינואר 2020. התוכנית כוללת שלושה מתחמי התחדשות, בשטח כולל של 11.4 דונמים, ומאפשרת, בין היתר, הקמת 371 יחידות דיור, שני מגדלי מגורים ומשרדים בני 35 קומות ועוד שבע קומות תת-קרקעיות, ומגדל מגורים ומשרדים בן 24 קומות ועוד שבע קומות תת-קרקעיות. בסך הכול תכלול התוכנית 158,326 מ"ר בנויים.

הנכס שלגביו נכתבה השומה המכרעת של שמאי המקרקעין טיגרמן הוא אחד המתחמים בתוכנית – תא שטח 100 בתוכנית תא/מק/4378. כיום נמצא בו "בניין תעשייתי ותיק בן שש קומות וגג חלקי, מעל שתי קומות מרתף", כך בשומה המכרעת. "המבנה נבנה בסוף שנות ה-80 של המאה הקודמת, משמש כמבנה לתעשייה ומלאכה (בית דפוס) בשילוב משרדים, בנוי בניה קונבנציונאלית עם גג שטוח, עם שש קומות מלאות מעל קומת קרקע וגלריות".

השומה מספרת את סיפורו של השטח האמור: בנובמבר 2019 חתמה חברת אלייד מגוברים על הסכם עם גרפוליט מפעלי דפוס, שפועלת בבניין התעשייה האמור, למכירת חלקות 7, 8, 15 ו-58, וכן חלקים מחלקה 16, שנמצאות במתחם האמור, ברחובות הגר"א, בני ברק והרכבת בתל אביב. במסגרת ההסכם סוכם כי הרוכשת תרכוש את מלוא הזכויות תמורת 191 מיליון שקל.

עוד לפני כן, ביוני 2018, נחתם כתב התחייבות על ידי גרפוליט, לטובת העירייה, שבו היא מתחייבת, בין היתר, להקים עבור העירייה במתחם שטחי ציבור, כפי שייקבעו בתוכנית החדשה. כמו כן סוכם על הסדרת הקמת השטחים הפתוחים במתחם על ידי המוכרת, ותחזוקתם על ידי העירייה. מאוחר יותר סוכם כי אלייד תחתום על "כתב כניסה בנעליים" בנוגע להתחייבויות אלו. ברקע זה נחתם בינואר 2019 הסכם בין גרפוליט לבין בעלי הזכויות בחלקה אחרת במתחם, חלקה 12, בנוגע לשיתוף פעולה בקידום תוכנית מתחם הגר"א.

כל אלו הגיעו לפתחו של השמאי המכריע טיגרמן, בשל מחלוקות בין אלייד מגורים, שיוצגה על ידי שמאֵי המקרקעין יצחק שפיגל ומאיר נדלר, לבין הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב-יפו, שיוצגה על ידי שמאי המקרקעין יעקב כהן, בנוגע לגובה היטל ההשבחה.

העירייה קבעה כי ההשבחה בגין אישור התוכנית עומדת על סכום של 95,196,100 שקל. החברה קבעה כי ההשבחה עומדת על 10,880,000 שקל בלבד, כמעט עשירית מהסכום שקבעה העירייה בשומתה. השמאי המכריע טיגרמן קבע כי ההשבחה מסתכמת ב-51,629,000 שקל – כמעט מחצית מזו שקבעה העירייה, ופי חמישה מזו שקבעה החברה

העירייה קבעה בשומתה כי ההשבחה בגין אישור התוכנית עומדת על סכום של 95,196,100 שקל. החברה, מצידה, קבעה כי ההשבחה עומדת על 10,880,000 שקל בלבד, כמעט עשירית מהסכום שקבעה העירייה בשומתה. השמאי המכריע טיגרמן קבע כי ההשבחה מסתכמת ב-51,629,000 שקל – כמעט מחצית מזו שקבעה העירייה, ופי חמישה מזו שקבעה החברה – ובעקבות כך היטל ההשבחה שתידרש אלייד מגורים לשלם יעמוד על 25,814,500 שקל.

לעיון בשומה המכריעה במלואה לחצו כאן


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:היטל השבחההתחדשות עירוניתשמאי מכריעשכונת נווה שאנןהוועדה המקומית לתכנון ובנייהשומה מכריעהעיריית תל אביב-יפושמאי דוד טיגרמןשמאי מקרקעיןשמאי יצחק שפיגלשמאי מאיר נדלרמתחם הגר"אשמאי יעקב כהןאלייד מגורים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...