קמיניץ: "אנחנו משקיעים כל כך הרבה כסף בתכנון, מתאמצים לפתור בעיות – לא שווה לזרוק את כל זה לפח"

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, דיבר בפסגת הנדל"ן 2021 על החוק המפורסם הקרוי על שמו, והוסיף: "כשאתה שומע את הדיבורים מסביב, אתה מתחיל לחשב את דרכך המקצועית - איך מתמודדים עם מהלך שכזה"

שיתוף הכתבה
עו"ד ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (יוסי אלטרמן וגיל מגלד)עו"ד ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (יוסי אלטרמן וגיל מגלד)

"כשאתה נחשף לידיעות כאלו בעיתון, ברדיו, בטלוויזיה, אתה מבין מקצועית או מתחיל לחשב את דרכך המקצועית: איך מתמודדים עם מהלך שכזה". כך אמר היום (ה') המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארץ קמיניץ, בריאיון "אחד על אחד" עם דני קושמרו בפסגת הנדל"ן 2021 של מרכז הנדל"ן , בנוגע לדיבורים על הקפאה, ביטול או עצירת "חוק קמיניץ" הקרוי על שמו, והמיועד להיאבק בבנייה הבלתי חוקית. 

"המתווה של ממשלת נתניהו, המתווה שעליו מתייחסים ההסכמים הקואליציוניים הנוכחיים, להבנתי, התייחס לבנייה קיימת עד שנת 2018. לפי מה שאני מבין - ואנחנו לא חלק מהמשחק הפוליטי - זה מה שרוצים להמשיך איתו. מבלי להיכנס לעניין הפוליטי, ההקפאה שמדברים עליה היא לא הקפאה מוחלטת ומלאה. אני מאמין שבשיח עם הדרגים השונים אפשר יהיה להגיע להבנה לגבי מה צריך להקפיא או מה צריך להמתין עם האכיפה לגביו, ובמה צריך להמשיך.

מבלי להיכנס לעניין הפוליטי, ההקפאה שמדברים עליה היא לא הקפאה מוחלטת ומלאה. אני מאמין שבשיח עם הדרגים השונים אפשר יהיה להגיע להבנה לגבי מה צריך להקפיא או מה צריך להמתין עם האכיפה לגביו, ובמה צריך להמשיך"

בשורה התחתונה, אנחנו משקיעים כל כך הרבה כסף בתכנון, יושבים ומתאמצים לפתור בעיות שונות בתחום הזה – לא שווה לזרוק את כל הדבר הזה לפח. המטרה של החוק היא בעצם לייצר כלים יעילים ומהירים יותר להתמודדות עם הבנייה הלא חוקית. חשוב להדגיש שהחברה הערבית עוברת מהפכה תכנונית, ברמת היישוב כולו וברמה המפורטת, ויש כאן מאמץ תכנוני אדיר: מדינת ישראל השקיעה מיליארדים כדי לשנות מציאות של היעדר תכנון. אנחנו רואים התקדמות בעניין, אך הציבור לא רואה אותה כרגע כי הכול נמצא עדיין על שולחן השרטוטים.

אם החוק יבוטל או יוקפא, אנחנו נחזור בסופו של דבר למצב שהיה לפני שש ושבע שנים – מצב שפגשנו כוועדה מקצועית, של בנייה בלתי חוקית משמעותית שהמדינה לא יכולה להתמודד איתה. המאמצים המשמעותיים מאוד לקדם תחרות, לממש תכנון, לייצר סביבה מודרנית לחברה הערבית – אלו הדברים החשובים. תכנון מייצר סביבה מודרנית, מתמודד עם הצרכים שיש לחברה מודרנית, עם הצורך בציפוף. אי-אפשר להגיע לתכנון מודרני בלי היוזמות האלה". 

המאמצים המשמעותיים מאוד לקדם תחרות, לממש תכנון, לייצר סביבה מודרנית לחברה הערבית – אלו הדברים החשובים. תכנון מייצר סביבה מודרנית, מתמודד עם הצרכים שיש לחברה מודרנית, עם הצורך בציפוף. אי-אפשר להגיע לתכנון מודרני בלי היוזמות האלה"

קמיניץ דיבר בריאיון גם על תחום ההתחדשות העירונית ואמר: " התחדשות עירונית היא לדעתי אחד האתגרים החשובים ביותר של הממשלה הבאה. חייבים להעלות את המספרים, לעשות הכול כדי להעצים את המרקם הבנוי, ולבנות לגובה. 

גם בהקשר הזה אנחנו עובדים בציבור הערבי: יש עבודה אדירה על פתרון כל החסמים שפגשנו בחברה הערבית, ואחד מהם הוא היעדר בנייה לגובה - אבל צריך להתחשב בתרבות. יש יישובים טולרנטיים יותר לעניין, ויש שפחות. להכריח באופן גנרי, ללא רגישות, בנייה לגובה בכל היישובים – זה לא יעבוד. שיווקים ייכשלו. צריך לפעול בצורה חכמה.

ב-2050 יהיו כאן 16 מיליון תושבים, והכול מתחיל משם. אנחנו הולכים להיות מאוד מאוד צפופים, והצפיפות מייצרת לחץ על הקרקע - ולחץ מייד מזמן אינטרסים מנוגדים שצריך לאזן. אנחנו משתדלים מאוד, כמשרד המשפטים, לסייע בכך. האיזון בהתחדשות עירונית הוא להגיד מצד אחד שאנחנו נלחמים בסחטנים, ומצד שני שאנחנו דואגים לאוכלוסיות החלשות, שנמצאות לא מעט בפרויקטים מהסוג הזה"

ב-2050 יהיו כאן 16 מיליון תושבים, והכול מתחיל משם. אנחנו הולכים להיות מאוד מאוד צפופים, והצפיפות מייצרת לחץ על הקרקע - ולחץ מייד מזמן אינטרסים מנוגדים שצריך לאזן. אנחנו משתדלים מאוד, כמשרד המשפטים, לסייע בכך. האיזון בהתחדשות עירונית הוא להגיד מצד אחד שאנחנו נלחמים בסחטנים, ומצד שני שאנחנו דואגים לאוכלוסיות החלשות, שנמצאות לא מעט בפרויקטים מהסוג הזה".

באשר למטרו אמר קמיניץ: "זהו פרויקט ענק ואדיר, שהכרחי על דעת כל אנשי המקצוע. היינו בסטגנציה של שנ    תיים, והתוכניות על השולחן. אגף תקציבים רצה להעביר זאת בחוק ההסדרים, ואני מניח שזה יהיה עכשיו על השולחן. גם במטרו יש איזון שאנחנו הסכמנו לו – בין הצורך האקוטי במטרו והמשמעות הכלכלית שלו, לבין זכות הקניין הכלכלית. אנחנו מאפשרים כאן להפקיע קרקעות גם לצרכים מסחריים, לדוגמה מעל לתחנות הסופיות. אלו שטחים שהמדינה תוכל לשווק – למגורים, למשרדים, למסחר. אנחנו מוכנים ללכת רחוק כדי להתמודד עם הצפיפות, ולתת מענה לצרכים של המדינה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתארז קמיניץהמגזר הערבימטרודן קצ'נובסקימיכאל אסף
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...