הופקדה תוכנית ההתחדשות לשכונת רמת אליהו בראשל"צ: כ-2,245 יח"ד בפינוי-בינוי וכ-300 בתמ"א 38

זאת במסגרת קיבולת מקסימלית של 7,200 יחידות דיור שנקבעה לשכונה • התוכנית כוללת גם מהלכי בינוי-פינוי-בינוי, שכמה מהם כבר יצאו לדרך, והתייחסות נרחבת לתחבורה ולשטחים פתוחים • "מחזירה את משאבי השכונה אל התושבים"

שיתוף הכתבה
הדמיית שכונת רמת אליהו לאחר התחדשותה (משרד נעמה מליס אדריכלות ובינוי ערים)הדמיית שכונת רמת אליהו לאחר התחדשותה (משרד נעמה מליס אדריכלות ובינוי ערים)

יוצאים לדרך באופן רשמי: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז הודיעה לאחרונה על הפקדת תכנית מתאר מקומית להתחדשות שכונת רמת אליהו – זאת בהמשך לכמה יוזמות שכבר החלו לצאת לפועל בשכונה בשנים האחרונות. התוכנית קובעת תוספת של כ-2,245 יח"ד במסגרת פינוי-בינוי, ושל עוד כ-300 יח"ד במסגרת תמ"א 38 , "תוך שימור המאפיינים הקהילתיים והפיזיים הייחודיים לשכונה".

שכונת רמת אליהו נמצאת בקצה העיר ראשון לציון, בין אזור של בינוי צמוד קרקע, אזור תעשייה ואזור לפיתוח עתידי של העיר חולון. מרבית מבני המגורים הם מבני רכבת בני שלוש או ארבע קומות, במצב ירוד "ולעיתים אף מסוכן", כך בדברי ההסבר לתוכנית. "למרות היקף שטחים פתוחים וציבוריים גדול, הם אינם מנוצלים לטובת השכונה; מבני הציבור מפוזרים ללא מערך מאורגן, מוסתרים מהרחוב, וחלק מהם מיועדים לשרת את כלל העיר ולא רק את השכונה. באופן דומה, השטחים הפתוחים מנותקים ממבני הציבור ומהשטחים הפתוחים העירוניים המשיקים לשכונה. רשת הדרכים הקיימת מקוטעת, מפותלת, ואינה ידידותית להולך הרגל.

מבני הציבור מפוזרים ללא מערך מאורגן, מוסתרים מהרחוב, וחלק מהם מיועדים לשרת את כלל העיר ולא רק את השכונה. באופן דומה, השטחים הפתוחים מנותקים ממבני הציבור ומהשטחים הפתוחים העירוניים המשיקים לשכונה. רשת הדרכים הקיימת מקוטעת, מפותלת, ואינה ידידותית להולך הרגל"

התוכנית המוצעת מחזירה את משאבי השכונה אל התושבים ומעגנת את רמת אליהו על הרצף העירוני המתפתח של ראשון לציון וסביבתה. העיקרון המנחה הוא לחדש ולהגדיל את השכונה, ולייצר רקמה עירונית המקיימת את הקהילה הוותיקה והגדלה. בהתאם לפרוגרמה הציבורית האפשרית, נקבעה קיבולת מקסימלית של 7,200 יח"ד בכלל השכונה". 

קרדיט: שאטרסטוקקרדיט: שאטרסטוק

התוכנית מתייחסת גם למהלך היצירתי המיושם כבר בשכונה בכמה פרויקטי "פיילוט", שמטרתו להבטיח היתכנות כלכלית למיזמי ההתחדשות בשכונה: "כדי שתהיה היתכנות כלכלית לתוכנית, ובאותו הזמן כדי שניתן יהיה לעמוד בקיבולת אשר נקבעה לשכונה, חלק מהדירות החדשות ייבנו במתחמי השלמה בנחלת עילית, במתחם צריפין ובמתחם האלף. כך יותנע תהליך שרשורי של בינוי-פינוי-בינוי של מבני הרכבת: התושבים הוותיקים יזכו להגדלת דירתם, ולמרפסת, מעלית וחניה". 

כאמור, כמה מהמהלכים הללו כבר יצאו לדרך, כדוגמת המכרז החמישי שפרסמה רשות מקרקעי ישראל באוגוסט 2020 – מכרז עבור קרקע בשכונת נוריות החדשה בעיר, שעליה יוקמו 96 יחידות דיור חדשות, 29 מהן עבור תושבי רמת אליהו שיפונו מבתיהם במסגרת התחדשות השכונה. פרויקט של חברת אשדר בשכונת נחלת יהודה, שאושר כבר על ידי הוועדה המקומית, כולל גם הוא יחידות דיור עבור מפוני רמת אליהו.

עוד מתייחסת התוכנית לחלקה של תמ"א 38 בהתחדשות, אשר נוגע ל"מבני H" שנמצאים בשכונה: "לגביהם תוכנית זו מציבה הנחיות לפי סעיף 23, בדבר בינוי, עיצוב ופיתוח, ומגבילה את כמות יחידות הדיור החדשות לכמות של פי שניים מהקיימת בכל בניין".

התוכנית מייחסת משקל רב להיבט התחבורתי, ופועלת בו בכמה מישורים: "א) הסדרת רשת הדרכים הקיימת בפנים השכונה, והשלמתה; ב) יצירת נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית וקשירת רשת הדרכים לתחנות להסעת המונים מתוכננות מחוץ לשכונה; ג) כחלק מכביש הטבעת הקיים בתוכנית המתאר העירונית, יצירת כביש עוקף בצפון השכונה, בציר מזרח-מערב, כולל גשר מעל כביש 4; ד) התוויית שני חיבורים חדשים בצפון השכונה במפגש עם העיר חולון; ה) עידוד הליכה ברגל באמצעות הרחבת מדרכות ומתן הוראות לפריסת רשת שבילים דרך השכונה; ו) עידוד רכיבה על אופניים באמצעות סלילת שבילים דרך השכונה וחיבורם לרשת העירונית".

בצפון-מערב השכונה יהיה מערך שירותי חברה וקהילה; בדרום-מערב ובצפון-מזרח - קמפוס חינוך; במרכז השכונה - בית קהילה רב-תכליתי; ובמזרח - מבנה חינוך. מבני הציבור יהיו שלובים עם השטחים הפתוחים. התוכנית נותנת הוראות לחיבור גנים ומעברים קיימים וחדשים לכדי 'רשת ירוקה', פנים שכונתית, המקושרת גם לשצ"פים מחוץ לשכונה"

התוכנית כוללת גם 290,950 מ"ר של שטחים עבור מבני ציבור, ועוד 1,800 מ"ר שטחי מסחר. "בצפון-מערב השכונה יהיה מערך שירותי חברה וקהילה; בדרום-מערב ובצפון-מזרח - קמפוס חינוך; במרכז השכונה - בית קהילה רב-תכליתי; ובמזרח - מבנה חינוך. מבני הציבור יהיו שלובים עם השטחים הפתוחים. התוכנית נותנת הוראות לחיבור גנים ומעברים קיימים וחדשים לכדי 'רשת ירוקה', פנים שכונתית, המקושרת גם לשצ"פים מחוץ לשכונה. רחוב צייטלין, הלב המסחרי של השכונה, משולב במארג זה ואוסף לאורכו חללים ציבוריים ומקשר בין 'בית הקהילה', מרחב קהילתי רב-שימושי במערב השכונה, לרצף השצ"פים ומבני הציבור המזרחיים של השכונה".

קרדיט: שאטרסטוקקרדיט: שאטרסטוק

ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך: "תושבי השכונה מתחילים לראות את האור. לפני שמגדירים את הפרויקט כהנדסי או נדלנ"י, אני רואה בו פרויקט חברתי ראשון במעלה. השקענו משאבים אדירים כדי לקדם את הפרויקט ולהוביל שדרוג משמעותי באיכות החיים של תושבי השכונה".

"הבשורה על הפקדת התכנית הינה בשורה חשובה ומשמחת לתושבי השכונה", אומר ראש מנהלת פינוי בינוי רמת אליהו מר דודו מנצור, "עם אישור התכנית ניתן יהיה להתחיל בעבודות התשתית בשכונה ושיווק מגרשי המגורים.  בימים הקרובים תפורסם הפקדת התכנית ברחבי השכונה".

התוכנית מתפרסת על פני כ-617 דונם. המגישה והיזמית שלה היא עיריית ראשון לציון, העורכת הראשית – אדריכלית נעמה מליס ממשרד נעמה מליס אדריכלות ובינוי ערים. מהנדס התוכנית הוא דב בוגייסקי ממשרד ת.ל.מ מהנדסים. היועץ הכלכלי – שמאי חיים כלפון. יועץ הסביבה הוא ד"ר רון לשם ממשרד לשם שפר איכות סביבה.

לעיון במסמכי התוכנית לחצו כאן


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית ראשון לציוןרז קינסטליךהוועדה המקומית לתכנון ובנייהאדריכלית נעמה מליסמשרד נעמה מליס אדריכלות ובינוי עריםאשדרתמ"א 38התחדשות שכונת רמת אליהושכונת נוריות בראשון לציוןשכונת נחלת יהודה בראשון לציוןמהנדס דב בוגייסקימשרד ת.ל.מ מהנדסיםשמאי חיים כלפוןד"ר רון לשםמשרד לשם שפר איכות סביבההוועדה המחוזית לתכנון ובניהפינוי בינוי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...