אולי בפעם ה-3? אושרה תוכנית מתאר ליישוב האקולוגי כליל

הוועדה המחוזית העניקה את האישור במטרה ליצור – לראשונה מאז הוקם היישוב ב-1979 - תוכנית מפורטת עבורו • "מאמצת את מאפייניו כשלד רעיוני להמשך פיתוחו וגידולו"

שיתוף הכתבה
היישוב כליל ממעוף הציפור (Google Maps)היישוב כליל ממעוף הציפור (Google Maps)

האם הפעם זה יצליח? הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון החליטה לאחרונה לאשר את תוכנית המתאר המקומית ליישוב כליל, יישוב אקולוגי שנמצא בגליל המערבי, וזאת במטרה ליצור באמצעותה תוכנית מפורטת שתהווה תשתית תכנונית ליישוב – לראשונה מאז עלה על הקרקע אי שם לפני יותר מ-40 שנה.

בתי היישוב הראשונים נבנו בהתאם להחלטת הוועדה לענייני התיישבות המשותפת לממשלה ולהסתדרות הציונית משנת 1977. למרות זאת לא אושרה באופן סופי ורשמי תוכנית מתאר עבורו במשך השנים שעברו מאז. היישוב עצמו קיים, אך למעשה מרבית הבתים בו נחשבים כבנייה לא חוקית, והמדינה פעלה נגד תושביו לא פעם ולא פעמיים.

מטרת הסוכנות היהודית הייתה להקים במקום מצפה/יישוב קהילתי, ואולם אופי פעילותם והתנהלותם של המתיישבים הראשונים בכליל, וכן הבעלות הפרטית בחלק מהקרקע, הביאו להיווצרותו של יישוב שונה וייחודי"

לאורך השנים אושרו שתי תוכניות מתאר מקומיות על ידי הוועדה המחוזית, אך שתיהן לא הגיעו מעבר לשלב אישור להפקדה בתנאים. זוהי הפעם השלישית, ונקווה שהמוצלחת מבין הניסיונות עד כה.

בדברי ההסבר לתוכנית נכתב כי "מטרת הסוכנות היהודית הייתה להקים במקום מצפה/יישוב קהילתי, ואולם אופי פעילותם והתנהלותם של המתיישבים הראשונים בכליל, וכן הבעלות הפרטית בחלק מהקרקע, הביאו להיווצרותו של יישוב שונה וייחודי.

התוכנית הינה תוכנית מתאר מקומית עם הוראות מפורטות ליישוב כליל הקיים. גבולותיה הוגדרו על פי כתם היישוב שנקבע בתמ"מ 2 שינוי 53, שאושר בפברואר 2008, וקבע כי קיבולת היישוב תעמוד על 180 יח"ד. היישוב הוגדר בייעוד 'יישוב כפרי משולב בשטח פתוח'.

התוכנית מגדירה ייעודי קרקע והוראות בנייה: שטחים לשימוש מעורב-חקלאות (בייעוד חקלאי עם הנחיות מיוחדות) לצד שטחי המגורים, דרכים ראשיות, שטח מיועד למבני ציבור, ספורט ונופש ומתקני הנדסה. התוכנית כוללת שטחים פתוחים תחת הגדרות שונות: שטחי נחל על פי תמ"א 34/ב/3, שצ"פ, שטחים פתוחים ושטחים חקלאיים. לאורך אפיק נחל 'יחיעם' מוצעת שמורת טבע מקומית".

התוכנית מאמצת את מאפייני היישוב הקיים, כשלד רעיוני להמשך פיתוחו וגידולו בעתיד. פיזור אזורי המגורים והתיירות הכפרית בתווך השטחים החקלאיים המעובדים בשיטת חקלאות מקומית הינו המאפיין הבולט ביותר של היישוב הקיים"

התוכנית גם מפרטת את עקרונות התכנון המוצע, ונכתב כי היא "מאמצת את מאפייני היישוב הקיים, כשלד רעיוני להמשך פיתוחו וגידולו בעתיד. פיזור אזורי המגורים והתיירות הכפרית בתווך השטחים החקלאיים המעובדים בשיטת חקלאות מקומית (בוסתנאות), הינו המאפיין הבולט ביותר של היישוב הקיים. 

היא מציגה גישה תכנונית של צמיחה אורגנית ומציעה למקם את מגרשי הבנייה החדשים בסמוך לדרכי הגישה והתשתיות הקיימות, תוך הימנעות מפגיעה בנוף ובטבע. התוכנית מאמצת את עקרונות התכנון העיקריים של היישוב הקיים: שילוב בתי המתיישבים ומקורות פרנסתם בסביבה הטבעית של היישוב, תוך רצון לשמור על איזון עם הטבע ועם מרכיביו". התוכנית גם מפרטת באשר לתמהיל סוגי המגורים, ומגדירה חמישה תאי שטח שונים שיתאפשרו ביישוב, בהתאם לעקרונותיה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הוועדה המחוזית לתכנון ובניהתוכנית מתארתוכנית מפורטתתוכנית מפורטת ליישוב כליל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...