סמכויות תכנון חדשות כחלופה לתמ"א 38 – וביטול גורף של ההקלות

שר הפנים, אריה דרעי, החליט לפרסם להערות הציבור את תזכיר החוק שעליו עמל מדרשו ומנהל התכנון בחודשים האחרונים .

שיתוף הכתבה
השר אריה דרעי. "ישנה את פני התכנון בישראל ואת הליכי ההתחדשות העירונית בפרט" (משרד הפנים)השר אריה דרעי. "ישנה את פני התכנון בישראל ואת הליכי ההתחדשות העירונית בפרט" (משרד הפנים)

רק לפני כשבוע, במסגרת אירוע פסגת הנדל"ן 2020, בישרה סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עינת גנון, כי החלופה לתמ"א 38 שמגבשת הרשות, תהיה מוכנה בעוד כשלושה חודשים לכל היותר. היום (ב') מגיעה בשורה גם מכיוון מנהל התכנון ומשרד הפנים – עם ההודעה על סיום הכנת תזכיר החוק לרפורמות בחוק התכנון והבנייה, שנוגע בשני נושאים: גם בהעמדת חלופה לתמ"א 38, וגם בביטול ההקלות ליזמים ולקבלנים במסגרת שלב הרישוי.

שר הפנים, אריה דרעי, החליט לפרסם להערות הציבור את תזכיר החוק, ובו "שורה של שינויים מהותיים בחוק התכנון והבנייה, בהם מסלול חלופי לתמ"א 38 וביטול 'מוסד ההקלות'", כך על פי הודעת מנהל התכנון שיצאה היום, שם נכתב עוד: "מדובר בתיקון הגדול והמשמעותי לחוק התכנון והבנייה מאז תיקון 101 בשנת 2014". נציין כי השר הנחה לגבש את התזכיר כבר בספטמבר אחרון, מתוך שאיפה שהעבודה עליו תסתיים עד סוף אוקטובר.

במסגרת התזכיר מוצעות סמכויות תכנון לכלל הוועדות המקומיות אשר יאפשרו להן לקדם ולאשר תוכניות בסמכות מקומיות כחלופה לתמ"א 38. המתווה החדש כולל העדפה של מסלול הריסה ובנייה וקביעת היקף זכויות בנייה מרבי של 350% ביחס למצב הקיים (ו-200% בחיזוק ותוספת), וכן לאפשר הקמת מבני ציבור לטובת התושבים. 

ביטול "מוסד ההקלות" הינו נדבך משמעותי בתזכיר, כך לשון הודעת מנהל התכנון , כזה אשר עתיד להשפיע על אופן גיבוש ואישור תוכניות בעתיד, מצד אחד, ומהצד השני להפחית את השינויים התדירים של תוכניות באמצעות הקלות בשלב הרישוי, אשר לרוב פוגעות באיכות התכנון. "השימוש בהקלות הביא להאטת תהליכי הרישוי, לתכנון נקודתי לקוי ללא ראייה מרחבית מספקת, לפגיעה במענה בצורכי ציבור ולעומס בוועדות התכנון המקומיות ואף בוועדות הערר המחוזיות", כך נכתב בהודעה. 

נזכיר כי מנכ"לית מנהל התכנון , דלית זילבר, התבטאה בנושא בפסגת הנדל"ן 2020 שנערכה בשבוע שעבר, במסגרת ריאיון "אחד על אחד" שבו השתתפה, בהנחיית המגיש דני רופ, ואמרה בין היתר כי "כרגע אין שום ודאות במהלך גיבוש התוכנית, כי מתחילים מייד עם ה'מסחרות' של ההקלות. ביטול ההקלות ייתן ודאות".

עוד מוצע במסגרת תזכיר החוק להסדיר את נושא ההנחיות המרחביות, כלי שנקבע במסגרת תיקון 101 אשר מאפשר לרשות המקומית לקבוע קווים כלליים לאופן העיצוב של מבנים וסביבתם. "ניכר כי השימוש בכלי חרג מכוונת המחוקק, ומוצע כעת להסיר ולעדכן אותו, תוך בחינתו על ידי יועץ משפטי מטעם הרשות המקומית והסדרת הליך שיתוף ציבור. 

שינוי מהותי נוסף הוא הקמת קומה לצורכי ציבור במגרש בבעלות פרטית. התיקון נועד להסדיר את האפשרות להקמת שטחי ציבור בתוך מבנים סחירים (לדוגמה: מבני ציבור ותעסוקה), וזאת על מנת להרחיב את סל השירותים הציבורים שאותו המדינה והרשות המקומית נדרשים לספק לתושבים. התיקון מפרט מנגנון כלכלי ותכנוני שנועד לאזן בין האינטרס של הרשות המקומית לקבל את שטחי הציבור ובין האינטרס הכלכלי של היזם ובעלי הזכויות להקצות את השטח הציבורי ולהקימו".

אספקטים נוספים בתזכיר החוק נוגעים להרחבת הכלים לקידום תכנון, ביצוע ורישום מקרקעין, באמצעות הרחבת סמכויות התכנון של הוועדה לתשתיות לאומיות, הסמכת ועדות מחוזיות לקידום מואץ של גשרים ומעברים להולכי רגל ורוכבי אופניים, הסדרת הליך אישור תשריט לצורכי רישום נוכח היעדר יישום מספק ויעיל של קרקעות, אפשרות לקידום תהליך של איחוד וחלוקה בהסכמה של במסגרת הליך תכנונית, ועוד תיקונים והבהרות שנדרשים לאור הניסיון שנצבר בעבודת מוסדות התכנון השונים.

לעיון בתזכיר החוק המלא – לחצו כאן

"השר דרעי קיים בחודשים האחרונים ישיבות רבות בנושא תזכיר החוק, עם אנשי משרד הפנים, מנהל התכנון ומשרד המשפטים, תוך קיום מספר רב של התייעצויות עם משרדי ממשלה רלוונטיים, גורמי השלטון המקומי, התאחדות הקבלנים וגופים מקצועיים", נכתב בהודעת מנהל התכנון. "במהלך הישיבות שמע השר דרעי את הדעות השונות לעקרונות התזכיר. עם השלמת פרסום התזכיר להערות הציבור, הוא יובא לדיון בפני המועצה הארצית לתכנון ובנייה, ומשם יועלה לוועדת השרים לחקיקה, כדי להביא חוק זה לדיון בכנסת".

השר דרעי: "תזכיר החוק הוא בשורה משמעותית, דרמטית ממש, לשוק הנדל"ן ולציבור בכלל, שישנה את פני התכנון בישראל ואת הליכי ההתחדשות העירונית בפרט. אחת הרפורמות המשמעותיות היא ביטול תמ"א 38 . הנחיתי כבר להקים צוות שיגבש כלים לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה באזורי סיכון בפריפריה". 

מנכ"לית מנהל התכנון , דלית זילבר: "אני מודה לשר הפנים אריה דרעי על קידום התזכיר, שישנה מקצה לקצה את התכנון בישראל. הרפורמות המובאות בתזכיר יגרמו לביטול הקלות ותפיסה תכנונית נפחית, לצד קידום וביצוע של תשתיות, תחבורה ואנרגיה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןהתחדשות עירוניתתמ"א 38משרד המשפטיםדלית זילברפסגת הנדל"ןעינת גנוןאריה דרעימשרד הפניםרפורמות בחוק התכנון והבניהביטול מוסד ההקלותהשלטון המקומי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...