תזוזות טקטוניות בענף הנדל"ן?

מנכ"לית מנהל התכנון מגבשת את תזכיר החוק בימים אלו • בין ההנחיות המתגבשות: לא יינתנו הקלות למעט מקרים מיוחדים; זכויות בהיקף 350% בפרויקטים להריסה ובנייה

שיתוף הכתבה
מנכ"לית מנהל התכנון, דלית זילבר (יח"צ)מנכ"לית מנהל התכנון, דלית זילבר (יח"צ)

בדרך לרפורמות משמעותיות ורבות השפעה בענף הנדל"ן? שר הפנים אריה דרעי הנחה לאחרונה את מנכ"לית מנהל התכנון , דלית זליבר, להכין תזכיר חוק שיאגד בתוכו רפורמות בתחום התכנון והבנייה. השתיים החשובות שבהן: חלופה לתמ"א 38 המסתיימת בעוד כשנתיים, וביטול הקלות הבנייה. בכוונת מנהל התכנון לפרסם את תזכיר החוק עד אוקטובר 2020, כלומר במהלך החודש הבא.

כאמור, הרפורמות כולללות שני מהלכים חשובים, שלכל אחד מהם אף הוכנה מצגת מפורטת. באשר לתמ"א 38, לאחר פירוט הבעיות המרכזיות בתוכנית זו – החל בקושי בתכנון אדריכלי, דרך הנצחת מבנה במצבו הפיזי ועד מתן טיפול נקודתי ללא מענה מבחינת התשתיות – מפרטת המצגת עקרונות חקיקה חדשה לסמכות מקומית ומחוזית חלף תמ"א 38 .

תזוזות טקטוניות בענף הנדלתזוזות טקטוניות בענף הנדל

עיקרי העקרונות: הריסת מבנה קיים תקנה היקף זכויות של עד 350% (שטחים עיקריים ושטחי שירות), ותאפשר תוספת שטחי ציבור של עד 15% מתוך שטחי הבנייה הסחירים; חיזוק מבנה קיים יקנה זכויות של עד 200%, ויאפשר בניית שטחי ציבור בהיקף של עד 10% מתוך שטחי הבנייה הסחירים. בשני המקרים ניתן יהיה לקבוע בתוכנית שטחי מסחר או משרדים בהיקף של עד רבע משטחי הבנייה, בהתאם לזכויות הבנייה שניתנו. שני סוגי הפרויקטים יזכו בפטור מהיטל השבחה .

לעיון במצגת המלאה לחצו כאן

אריה מחלוף דרעיאריה מחלוף דרעי

באשר להקלות, מפרטת המצגת את הבעיות הקיימות היום, ובהן תכנון ברמת המגרש הבודד, ללא יכולת להתאים את המרחב הציבורי; הליכי רישוי ארוכים בהרבה; הליך לא יעיל היוצר עומס על המערכת ביחס לתועלת הציבורית.

בהתאם לכך מוחלט כי בתוכניות חדשות, החל בתאריך ספציפי שטרם נקבע, לא יינתנו עוד הקלות - למעט בנושאים מצומצמים שיוגדרו מראש ככאלו שמאפשרים גמישות, בסמכות מהנדס תכנון חושב רישוי. בתוכניות שכבר אושרו לפני התאריך הייעודי, ההקלות יימשכו. לאחר שהתקבלה החלטה בעניין הגמישויות, לא תינתן כל זכות ערר.

לצפייה במצגת המלאה בנושא זה לחצו כאן


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןחוק התכנון והבנייהתמ"א 38דלית זילבראריה דרעימשרד הפניםביטול הקלותהקלות בנייהתזכיר חוק
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...