ההכרזה על הקמת פארק מדע באוניברסיטת בר-אילן הפכה למתקפה על החלטת ועדת הגבולות: "לוקה בחוסר סבירות קיצוני"

האוניברסיטה ועיריית רמת גן החליטו על קידום פארק חדש – על רקע החלטת הוועדה שטחים מניבים באוניברסיטה לשטח השיפוט של גבעת שמואל • "תהליך פוליטי; אין פה צדק טהור"

שיתוף הכתבה
מימין לשמאל: נשיא אוני' בר-אילן, פרופ' אריה צבן; מנכ"לית עיריית רמת גן, רחל מרום; ראש העיר, כרמל שאמה הכהן; יו"ר חבר הנאמנים של בר-אילן, שלמה זהר, ומנכ"ל אוני' בר-אילן, זהר ינון (אילן ספירא)מימין לשמאל: נשיא אוני' בר-אילן, פרופ' אריה צבן; מנכ"לית עיריית רמת גן, רחל מרום; ראש העיר, כרמל שאמה הכהן; יו"ר חבר הנאמנים של בר-אילן, שלמה זהר, ומנכ"ל אוני' בר-אילן, זהר ינון (אילן ספירא)

אוניברסיטת בר-אילן ועיריית רמת גן הכריזו כי יקדמו הקמה של פארק מדע משותף בשטחי האוניברסיטה, שישתרע על פני 10,000 מ"ר – וניצלו את ההזדמנות כדי לתקוף את החלטת ועדת הגבולות של משרד הפנים: בישיבת מועצה מיוחדת של העירייה, שבה נחתם הסכם עקרונות לשיתוף פעולה אסטרטגי בין הצדדים, מתחו הנוכחים, הן אנשי העירייה והן בכירי האוניברסיטה, ביקורת חריפה על ההחלטה. 

החלטת ועדת הגבולות שהתקבלה לפני כחודש הורתה על העברת 218 דונם שטחים מניבים באוניברסיטה, משטח השיפוט של רמת גן לשטח השיפוט של גבעת שמואל הסמוכה. מדובר בחניונים, במעונות הסטודנטים החדשים ובכבישים עוקפים. ההחלטה התקבלה על רקע דרישתה של עיריית גבעת שמואל – דרישה שנשמעת כבר שנים – להעביר אליה את שטחי האוניברסיטה במלואם.

זו החלטה הזויה שתפגע כלכלית ואקדמית באחת האוניברסיטאות המובילות בישראל. אוניברסיטה שהפכה למקור גאווה אזורי, בעלת השפעה רחבה, משמשת כעת ככלי משחק פוליטי"

כאמור, ההחלטה הזו עוררה ביקורת רבה – וישיבת המועצה החגיגית נוצלה כדי להשמיע אותה. כך, שלמה זהר, יו"ר חבר הנאמנים של האוניברסיטה, אמר בפתח הישיבה: "מדובר במשפט שלמה מודרני. חילקו את בר-אילן בין שתי רשויות עירוניות מסוכסכות ובין שתי ועדות תכנון מחוזיות שונות.
זו החלטה הזויה שתפגע כלכלית ואקדמית באחת האוניברסיטאות המובילות בישראל. אוניברסיטה שהפכה למקור גאווה אזורי, בעלת השפעה רחבה, משמשת כעת ככלי משחק פוליטי.

המלצת ועדת הגבולות לוקה בחוסר סבירות קיצוני, מאחר שהפיצול יפגע קשות ביכולתה של האוניברסיטה להתפתח, ומתבסס על עובדות שגויות. כמו כן, הפיצול מתעלם מהמלצות של ועדות אחרות ומנוגד להן, ותמוה בעיניי שבחרו לפרסם את ההמלצות בעיצומו של משבר הקורונה. העובדה שלא ניתנה לאוניברסיטה זכות התגובה ביחס להמלצה גם היא פגם חמור בעבודת הוועדה, ואינה עולה בקנה אחד עם הליכי מנהל תקינים".
 
כרמל שאמה הכהן, ראש העיר רמת גן: "אנחנו כעיר רוצים להמשיך לטפח ולשתף פעולה עם האוניברסיטה. הנושא חשוב לנו, ובליבנו, והוא חשוב גם ברמה המהותית לעיר. אנו פועלים נגד הגזרה והכרעת הוועדה.

יש פה משהו שמחייב תשתית רחבה וארוכה, ולא יישוב שמנסה להתחזק מהאוניברסיטה ולהיבנות על חשבונה. התהליך הוא פוליטי, ואין פה צדק טהור. יש פה תהליך מורכב מאוד, שיוביל להשלכות מהותיות על כל אחד מהצדדים"

יש לנו לא רק היסטוריה משותפת עם האוניברסיטה, יש פה משהו שמחייב תשתית רחבה וארוכה, ולא יישוב שמנסה להתחזק מהאוניברסיטה ולהיבנות על חשבונה. התהליך הוא פוליטי, ואין פה צדק טהור. יש פה תהליך מורכב מאוד, שהולך שנים לאחור, ויוביל להשלכות מהותיות על כל אחד מהצדדים".
 
נשיא האוניברסיטה, פרופ' אריה צבן: "בר-אילן מחוברת לעיר רמת גן ולמוסדות המובילים שלה, כמו בית החולים תל השומר. האוניברסיטה נמצאת בצמיחה חסרת תקדים במספר הסטודנטים ובמחקרים פורצי דרך שמשפיעים על החברה, ולא נוכל לאפשר שיאטו לנו את הקצב. כל מהלך כזה יפגע ישירות בתחומי הליבה שלנו - מחקר והוראה".

כאמור, במהלך הישיבה הוכרז קידומו של פארק מדע משותף לאוניברסיטה ולעירייה. על פי התוכנית, הפארק החדש יוקם בסמוך למתחם הפקולטה להנדסה ולבנייני המעונות באוניברסיטה. התכנון מדבר על הקמת מתחם של עירוב שימושים שיכלול כיתות הוראה, מעבדות מחקר ומתחם לחברות טכנולוגיה, שיפעלו בשיתוף האוניברסיטה.

באותה הזדמנות נחתם גם מסמך העקרונות לשיתוף פעולה בין הצדדים. במסמך העקרונות, שנקרא "רמת גן – בר-אילן 2040", צוינו הפרויקטים הבאים: הקמת פארק ביו טק למדע ורפואה בשיתוף תל השומר, שת"פ תחבורה חכמה בין בר-אילן לתל השומר, שת"פ אקדמי עם הספארי ללימודי וטרינריה, הרחבת תוכניות הלימודים לתלמידים מצטיינים ושת"פ אקדמי עם בית הספר למשחק בן צבי.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית רמת גןכרמל שאמה הכהןעיריית גבעת שמואלאוניברסיטת בר-אילןועדת הגבולות של משרד הפניםרחל מרוםפרופ' אריה צבןשלמה זהרזהר ינון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...