הופקדה תוכנית מתאר חדשה לג'וליס שבגליל המערבי

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון החליטה להפקיד את התוכנית ליישוב הדרוזי, שתיתן מענה להיקף אוכלוסייה של 12,500 איש ועוד ..

שיתוף הכתבה
הגליל המערבי (שאטרסטוק)הגליל המערבי (שאטרסטוק)

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון החליטה לאחרונה להפקיד תוכנית מתאר כוללנית חדשה ליישוב הדרוזי ג'וליס שבגליל המערבי. התוכנית כוללת תוספת של כ-3,000 יחידות דיור חדשות, שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של כ-12,500 תושבים. עוד היא מציעה: 300 דונם עבור שטחי תעסוקה, וכן 100 דונם עבור שטחים פתוחים.

התוכנית מגדירה שטחי פיתוח בהיקף היישוב, בהם כאלו המקודמים לפיתוח במסגרת תוכניות מפורטות. במקביל לתוכנית הכוללנית ובתיאום איתה מתקדמות במוסדות התכנון כמה תוכניות מפורטות גדולות להרחבת היישוב הוותיק. התוכנית מגדירה את גרעין היישוב ג'וליס, הכולל מבנים היסטוריים לשימור, כמרחב עבור הולכי הרגל. במקביל לכל אלו המליצה הוועדה למועצה הארצית לתכנון ובנייה על שינוי לתוכנית המתאר המחוזית, שתאפשר את הרחבת שטח הפיתוח של היישוב בכ-600 דונם. 

התוכנית מחזקת את מערך התשתיות ביישוב, ואת השירותים ואת מוסדות הציבור במרקם הקיים ובמתחמים החדשים. ולצידם היא קובעת הקמה של מתחמי ספורט ונופש חדשים"

"התוכנית הכוללנית מוסיפה על יחידות הדיור מנופי צמיחה כלכליים", נמסר בהודעת מנהל התכנון , "לרבות פעילות כלכלית ייחודית הכוללת מנועי צמיחה מחוזיים, כדוגמת מתחם ייחודי לתעשיית עיבוד הבשר, וכן מרכז תחבורה אזורי בחלק הדרום-מערבי של היישוב. כמו כן, התוכנית מחזקת את מערך התשתיות ביישוב, ואת השירותים ואת מוסדות הציבור במרקם הקיים ובמתחמים החדשים. ולצידם היא קובעת הקמה של מתחמי ספורט ונופש חדשים, הנשענים על ערוצי נחל חמרה ויסף, התוחמים את היישוב מצפון ומדרום. 

בהיבט התחבורתי, התוכנית מגדירה כניסה נוספת ליישוב מדרום-מערב, באמצעות חיבור לצומת קיים. כמו כן, במערב היישוב יוקם אזור תעשייה שהינו המשך של אזור התעסוקה הקיים, ואשר יהיה מוקד לפיתוח כלכלי ותעסוקתי אזורי. בסך הכול מוסיפה התוכנית, כאמור, כ-300 דונם עבור שטחי תעסוקה". 

כפי שצוין, התוכנית כוללת תוספת של כ-100 דונם שטחים פתוחים שיפותחו לאורך ערוצי נחל חמרה ויסף. בדרום ובצפון יפותח היישוב כשטח פתוח נרחב לפיתוח נופי ולשיקום ולשימור גדות הנחל בשוליו. כמו כן הוגדרו שטחים הן בצפון היישוב והן בדרומו, לצורכי פנאי ונופש. 

"התוכנית, ביוזמת מנהל התכנון מחוז צפון, הינה פרי של מאמץ תכנוני רחב היקף המקודם בשנים האחרונות בהשתתפות רוב משרדי הממשלה ורשויותיה, בכל היישובים הדרוזים בצפון", מוסיפים במנהל התכנון. "תושבי ג'וליס וראשי ההנהגה של היישוב השתתפו בתהליך התכנון לכל אורכו, ובעזרתם נוסח בין היתר חזון התוכנית". היא תוכננה בידי צוות תכנון בראשות משה כהן מחברת קשת מ.כ ניהול פרויקטים, ובידי משרד קולקר, קולקר אפשטיין, אדריכלים.

מדובר בבשורה משמעותית ומשנה מציאות עבור היישוב, עם תוכנית שמייצרת בסיס תכנוני רחב, איכותי וארוך טווח. זהו חלק ממהלך רחב יותר, להשלמת נדבך התכנון הכוללני לכלל יישובי החברה הדרוזית במחוז צפון"

מתכנן מחוז צפון במנהל התכנון, אדריכל יהונתן כהן ליטאנט, ציין כי "מדובר בבשורה משמעותית ומשנה מציאות עבור היישוב, עם תוכנית שמייצרת בסיס תכנוני רחב, איכותי וארוך טווח. תהליך התכנון הובל על ידי לשכת התכנון צפון, באמצעות צוות תכנון רב-תחומי, בליווי ועדת היגוי בין-משרדית ובשותפות צמודה עם נציגי הרשות המקומית. 

זהו חלק ממהלך רחב יותר, להשלמת נדבך התכנון הכוללני לכלל יישובי החברה הדרוזית במחוז צפון. בשנתיים האחרונות אושרו כבר ארבע תוכניות כוללניות, ועוד שמונה תוכניות נמצאות בשלבים סטטוטוריים מתקדמים. התוכניות מייצרות כלים לשיפור איכות החיים של התושבים וליצירת הזדמנויות לפיתוח, תוך שמירת נכסי הסביבה והנוף במרחב".

ג'וליס קרוב במיוחד לליבי, בהיותו מושבו של המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית, השייח מוופאק טריף. זהו מקום של שלום, אחווה וסולידריות, ואני חש זכות גדולה להיות שותף בחיזוקו"

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון, אוֹרי אילן, ציין כי "תוכנית המתאר לג'וליס הינה חלק ממהלך תכנוני רחב של תוכניות המשנות את המציאות התכנונית מקצה לקצה. התוכנית מניחה תשתית תכנונית לעשרות שנים קדימה, ומאפשרת את מיצוי הפוטנציאל ביישוב, ושגשוג כלכלי וחברתי. ג'וליס קרוב במיוחד לליבי, בהיותו מושבו של המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית, השייח מוופאק טריף, שבזכותו משמש היישוב כמקום עלייה לרגל לכל תושבי ישראל ולאורחים מכל העולם. ג'וליס הוא מקום של שלום, אחווה וסולידריות, ואני חש זכות גדולה להיות שותף בחיזוקו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןהוועדה המחוזית לתכנון ובניהתוכנית מתאראורי אילןאדריכל יהונתן כהן-ליטאנטקשת מ.כ ניהול פרויקטיםמשרד קולקר, קולקר אפשטיין אדריכלים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...