פז ארז: "היקף גדול ליח"ד מאושרות לשכירות ארוכת טווח"

דניאלה פז ארז, מנכ"לית ומייסדת חברת פז כלכלה והנדסה, דיברה בהרצאת זום מיוחדת על צמיחתו של שוק השכירות הקונצרני בישראל, וקבעה: "רואים ביקוש גדול לפתרון הזה מצד הדור הצעיר" • ההרצאה המלאה - בכתבה

שיתוף הכתבה
דניאלה פז ארז (יח"צ)דניאלה פז ארז (יח"צ)

"חוק הוותמ"ל כולל, בין היתר, הנחיה להקצאת 30% מהדירות בכל תוכנית להשכרה ארוכת טווח, וחצי מהן לדיור במחיר מופחת. על פי הנתונים שיש בידינו היום, מדובר בכ-46,000 יחידות דיור שכבר אושרו בוותמ"ל, כלומר יותר מ-40,000 יחידות דיור שיישמרו להשכרה למשך 20 שנים לפחות, מתוך מלאי תכנוני קיים ומאושר. מדובר בהיקף גדול מאוד ומשמעותי מאוד".

מדובר בשוק שכל הזמן מתחדש ומשתנה, וצריך להיות עם היד על הדופק. מן הצד השני, ישראל נמצאת עדיין בתחילת דרכה מהבחינה הזו, ונכון להיום אין לנו כמעט פרויקטים של שכירות קונצרנית"

כך אמרה היום (ג') דניאלה פז ארז, מנכ"לית ומייסדת חברת פז כלכלה והנדסה, בהרצאת זום מיוחדת למרכז הנדל"ן על התאוצה שצובר שוק השכירות הקונצרני בישראל בשנים האחרונות. "מדובר בשוק שכל הזמן מתחדש ומשתנה, וצריך להיות עם היד על הדופק", הוסיפה פז ארז. "מן הצד השני, ישראל נמצאת עדיין בתחילת דרכה מהבחינה הזו, ונכון להיום אין לנו כמעט פרויקטים של שכירות קונצרנית".

בהקשר זה שיתפה פז ארז בנתוני החברה הממשלתית " דירה להשכיר " – מהגופים הפעילים ביותר בשוק הזה בשנים האחרונות. לפי הנתונים שהציגה, עד היום אוכלסו 1,071 יחידות דיור בפרויקטים של דירה להשכיר; 3,277 יח"ד נמצאות בהקמה; ועוד 4,061 יחידות דיור נמצאות בשלב השיווק.

צפו בהרצאה במלואה:

לקישורים רלוונטיים לחצו כאן

"המדינה 'התעוררה' ב-2012, ומאז נעשות הרבה פעולות שמעודדות את השוק", המשיכה פז ארז. " דירה להשכיר אף גיבשה מסמך מפורט בנוגע להטבות המס הנוספות הנדרשות, הגישה אותו לממשלה – וכעת היא ממתינה לדיון בנושא. הצפי הוא שיאושרו עוד תקנות שיעודדו את התפתחות השוק, כמו שיעור מס פוחת ביחס לתקופת שכירות ומע"מ אפס".

"התשואה ללא סבסוד הקרקע היא כ-3.5%, וניתן להגדילה"

בחלק השני של ההרצאה דיברה פז ארז על המודל הכלכלי של פרויקטים לשכירות קונצרנית. תחילה, התמקדה בעלויות הבנייה וציינה כי פרויקטים כאלו דורשים דירות קטנות יחסית, מינימום תקני חניה וחללים משותפים רבים (עבור חדר כביסה, לדוגמה). עוד העריכה כי שיעור ההון העצמי הנדרש לפרויקט שכזה הוא 25-15%. 

"ללא סבסוד הקרקע, התשואה בפרויקטים כאלו עומד על כ-3.5%, אך ככל שתינתן סובסידיה גדולה יותר על הקרקע התשואה תעלה כמובן", היא מסבירה. "גם הוספת שטחים מסחריים לפרויקט, והורדת מספר החניות, כאמור, תשפר את התשואה משמעותית".

אנחנו שבויים בקונספציה לפיה 'בלי דירה אין ביטחון', אבל הילדים שלנו מאמינים בזה פחות: הם ילכו על האופציה שמכבידה עליהם הכי פחות, ולכן אנחנו רואים ביקוש גדול מאוד לפתרון הזה מצידם"

"הקונספט של שכירות קונצרנית מתחיל להיות ברור יותר גם לקהל צעיר, שפתוח יותר לפתרונות האלה", מסכמת פז ארז. "אנחנו שבויים בקונספציה לפיה 'בלי דירה אין ביטחון', אבל הילדים שלנו מאמינים בזה פחות: הם ילכו על האופציה שמכבידה עליהם הכי פחות, ולכן אנחנו רואים ביקוש גדול מאוד לפתרון הזה מצידם. מבחינות רבות מדובר בפתרון טוב יותר ובטוח יותר משכירות בשוק החופשי".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שכירות ארוכת טווחדניאלה פז ארזפז כלכלה והנדסה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...