עלייה נוספת בהיקף המשכנתאות החדשות: 6.681 מיליארד שקל באוגוסט; המשכנתה הממוצעת בשיא – 801,000 שקל

היקף המשכנתאות באוגוסט - הגבוה ביותר מאז השיא של מרץ 2020 • הריבית המשוקללת עומדת על 1% - רמה שבה הייתה לאחרונה רק ביולי 2015 • שיעור ההלוואות בפיגור ירד ב-15% בתוך שלושה חודשים

שיתוף הכתבה
העלייה בהיקף המשכנתאות נמשכת (שאטרסטוק)העלייה בהיקף המשכנתאות נמשכת (שאטרסטוק)

היקף המשכנתאות החדשות שנטל הציבור ממשיך לעלות, הריבית ממשיכה לרדת – והיקפה של משכנתא ממוצעת מגיע לשיא חדש: זהו סיכום הדברים, בתמצית, מנתוני בנק ישראל שפורסמו היום (ג') באשר לפעילות בתחום הדיור באוגוסט 2020.

על פי הנתונים, היקף המשכנתאות החדשות באוגוסט האחרון עמד על 6.681 מיליארד שקל, הסכום הגבוה ביותר שנרשם מאז מרץ 2020. למעשה, סכום זה גבוה גם יותר מהחודשיים שלפני פרוץ משבר הקורונה, ינואר ופברואר השנה.

הריבית המשוקללת על המשכנתאות ירדה שוב החודש, והיא עומדת על שיעור של אחוז אחד בלבד. הריבית נמצאת כבר תקופה ארוכה בשיעור נמוך – זאת למרות עלייה קלה באפריל האחרון – אך הרמה שבה היא נמצאת כעת נרשמה לאחרונה אי שם ביולי 2015, לפני יותר מחמש שנים.

נתון שצועד בכיוון ההפוך, אל עבר שיאים חדשים, הוא המשכנתה הממוצעת: זו הגיעה באוגוסט לסכום של 801,000 שקל (למשכנתה בודדת) – המספר הגבוה ביותר אי פעם, והפעם הראשונה שבה נתון זה חוצה את רף 800,000 השקלים. 

סך המשכנתאות על דירות להשקעה ירד באוגוסט, למרות כניסתה לתוקף של התקנה המורידה את מס הרכישה על דירה נוספת, והסתכם באוגוסט ב-678 מיליון שקל, לעומת 709 מיליון ביולי. סך המשכנתאות שניטלו במסגרת תוכנית מחיר למשתכן עמד באוגוסט על 941 מיליון שקל.

נתון חדש יחסית שבו משתף בנק ישראל לאחרונה, ככל הנראה על רקע משבר הקורונה והתנאים שיצר, הוא אחוז המשכנתאות מיתרת תיק המשכנתאות שנמצא בסטטוס דחייה. אם כן, אחרי ירידה של שלושה חודשים רצופים, משיא של 25% במאי ל-11% ביולי, נרשמה שוב עלייה קלה, ל-12% באוגוסט. כפי שניתן לראות בגרף, טרם פרוץ המשבר שיעור זה עמד באופן קונסיסטנטי על כ-3%.

לעומת זאת מגיעים נתונים מעודדים מכיוון היקף ההלוואות שנמצאות בפיגור של יותר מ-90 יום. אחרי תקופה ארוכה של עליות, ושבירת שיאים מבחינה זו, ניתן לראות מגמת ירידה שלושה חודשים ברציפות, כולל בחודש אוגוסט האחרון. על פי הנתונים היקף ההלוואות בפיגור עומד כעת על 2.653 מיליארד שקל, נמוך בכ-15% משיא כל הזמנים שנרשם במאי האחרון.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןהיקף המשכנתאותהריבית המשוקללת על המשכנתאותמס רכישהאחוז המשכנתאות בסטטוס דחייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...