הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: שבעה מתחמי פינוי-בינוי

בין המתחמים שהוכרזו – מתחם שלמה המלך בחיפה, שבו מתוכננות להיבנות 1,212 יח"ד חדשות.

שיתוף הכתבה
יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן (סיון פרג')יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן (סיון פרג')

עוד שבעה מתחמי פינוי-בינוי מטעם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית – עם כ-2,500 יחידות דיור: הרשות הכריזה לאחרונה על מתחמי הפינוי-בינוי בשני המסלולים שהיא מקדמת, מסלול הרשויות המקומית ומסלול המיסוי, מחיפה שבצפון ועד באר שבע שבדרום.

שישה מהמתחמים הם במסגרת מסלול המיסוי של הרשות, והגדול שביניהם הוא מתחם שלמה המלך בשכונת נווה דוד הסמוכה לחוף: במתחם זה מתוכננת הריסתן של 219 דירות ישנות, והקמת 1,212 דירות במקומן. 

נזכיר כי זהו לא הפרויקט הראשון או היחיד בשכונת נווה דוד בתחום ההתחדשות העירונית: במרץ 2019 השיקה קבוצת אלמוג את פרויקט "אלמוג כרמל מערב", שכולל הריסת שמונה מבני רכבת ישנים, ובניית שלושה מגדלים בני 437 יחידות דיור תחתן.

שניים מהמתחמים נמצאים בקריית אונו: מתחם השקד, שבו ייהרסו 104 דירות, ובמקומן ייבנו 350 יחידות דיור; מתחם הרימון, שבו יוקמו שני בניינים חדשים בני 100 יחידות דיור בסך הכול, במקום שני מבנים ישנים עם 32 יחידות דיור

שניים מהמתחמים נמצאים בקריית אונו: מתחם השקד, שבו ייהרסו 104 דירות, ובמקומן ייבנו 350 יחידות דיור; מתחם הרימון, שבו יוקמו שני בניינים חדשים בני 100 יחידות דיור בסך הכול, במקום שני מבנים ישנים עם 32 יחידות דיור.

המתחמים הנוספים שהוכרזו במסגרת מסלול זה: מתחם פ.צ חיות בירושלים, שבו ייבנו 205 יחידות דיור חדשות בשלושה מבנים בני 12 קומות כל אחד, לצד 7,000 מ"ר של שטחי ציבור, שטחי מסחר ושטחי תעסוקה; מתחם קהילת ורשה 57-51, שבו ייהרסו ארבעה בניינים ישנים שבהם 32 דירות, ייבנו במקומם שני בניינים חדשים בני 122 יחידות דיור; ומתחם "הבית הלבן" בקריית צאנז בנתניה – מתחם שהבניין הקיים בו כבר נהרס (היו בו 26 דירות) ובמקומו ייבנה בניין חדש בן 58 יחידות דיור. במסגרת התוכנית התווספו עוד 56 יחידות דיור למתחם הרצוג הסמוך, שישמש כמגרש השלמה.

ההתחדשות העירונית תגיע סוף-סוף לבאר שבע?

לצד אלו, הוכרז גם מתחם העיר העתיקה בבאר שבע, במסגרת מסלול הרשויות המקומיות של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. זהו פרויקט הפינוי-בינוי הראשון שיצא לפועל, אם וכאשר, באזור זה של העיר. במקביל, הכריזה הרשות הממשלתית על הרחבת מתחם וינגייט בעיר הדרומית – גם כן במסגרת המסלול לרשויות מקומיות – מתחם שתוכניתו המקורית מורה על פינוי 80 יחידות דיור קיימות, ועל הקמת 370 יחידות דיור חדשות, לצד מרכז מסחרי בשטח 600 מ"ר.

הרשות הממשלתית הכריזה על הרחבת מתחם וינגייט בבאר שבע – מתחם שתוכניתו המקורית מורה על פינוי 80 יחידות דיור קיימות, ועל הקמת 370 יחידות דיור חדשות, לצד מרכז מסחרי בשטח 600 מ"ר

מדובר בשתי הכרזות משמעותיות, שכן ההתחדשות העירונית, ובעיקר פרויקטי הפינוי-בינוי, לא הגיעו עד כה לבירת הנגב – יש שאומרים כי הסיבה המרכזית לכך היא העובדה שמדובר בתוכניות לא כלכליות באזור זה, שבו מחירי הקרקע נמוכים משמעותית מהמחירים הממוצעים באזורי הביקוש.

סביב ההכרזה על סיומה של תמ"א 38 באוקטובר 2022 התבטאו רבים ממקבלי ההחלטות בגופים הממשלתיים על הצורך בהתאמת תחום ההתחדשות העירונית כך שיוכל להתפשט גם לפריפריה ביתר שאת. סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירוניתהתבטאה בנושא באירוע פסגת הנדל"ן 2019, ולאחרונה אף חלה התקדמות בפרויקט ההתחדשות העירונית הראשון במגדל העמק שבצפון. ייתכן שאלו צעדים ראשונים בדרך לשינוי המציאות בפריפריה בהקשר זה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתחיים אביטןעינת גנוןמסלול רשויות מקומיותפינוי-בינוי במסלול מיסויפינוי בינוי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...