הופקדה תוכנית להתחדשות מרכז העיר מגדל העמק

מדובר בתוכנית בשטח של כ-16 דונם שמטרתה פיתוח מתחם עסקים ומסחר כחלק מהמרכז העירוני

שיתוף הכתבה
מגדל העמק (עיריית מגדל העמק)מגדל העמק (עיריית מגדל העמק)

צעד קטן אומנם – אבל צעד חשוב, שאולי-אולי מצביע על שינוי מגמה: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז צפון הפקידה לאחרונה תוכנית מפורטת להתחדשות עירונית במגדל העמק, המשקיפה על עמק יזרעאל, כחלק מפיתוח מרכז העיר ובסמוך לבניין העירייה. מדובר על תוכנית בשטח של יותר מ-16 דונם, בין הרחובות העמל, הזית והמלאכה.

התוכנית מציעה 3,570.3 מ"ר תעסוקה ועוד 2,585 מ"ר מסחר, בקרקע שייעודה כיום הוא תעשייה קלה ומלאכה. היא כוללת הוראות כמו הגדרת שימושים למסחר, למשרדים, למחסנים ולחניות, הגדרת פיתוח עירוני, הגדרת זכויות בנייה ותמריץ להסדרת עיצוב עירוני בשטח התוכנית, הגדרת קומה תת-קרקעית לשטחי שירות ועוד. המטרה: לשדרג את המתחם הקיים כך שיהפוך למרכז עסקים ומסחר חדיש ומפותח.

"בשל הפוטנציאל הגלום במקומו המרכזי של המתחם, והקרבה לעיריית מגדל העמק ולמרכז המסחרי הסמוך, מטרת התוכנית הינה פיתוח האזור כחלק מהמרכז העירוני", נכתב בדברי ההסבר לתוכנית. "במתחם תתוכנן כיכר משולבת באזורי מסחר בקני מידה שונים: בתי אוכל, חנויות יצרניות ובתי מלאכה קטנים. 

התכנון המוצע שם דגש בהתאמת שטחי המסחר למרחבים הציבוריים, בחיבור בין המפלסים השונים לטובת הולכי הרגל בשל הפער הקיים בפני השטח ובהסדרת תנועת כלי הרכב ומקומות החניה"

התכנון המוצע שם דגש בהתאמת שטחי המסחר למרחבים הציבוריים, בחיבור בין המפלסים השונים לטובת הולכי הרגל בשל הפער הקיים בפני השטח ובהסדרת תנועת כלי הרכב ומקומות החניה. לתוכנית מצורף נספח עיצוב אדריכלי מנחה אשר עקרונותיו מהווים בסיס להסדרת המרחב, וכתמריץ מוענקות זכויות בנייה נוספות, על בסיס מדידת המצב הקיים לטובת שיפור פני העיר. התוכנית התחשבה בעקרונות המתייחסים לאזור זה, בתיאום עם מחלקת התכנון ומהנדס העיר".

מדובר בתוכנית אשר שומרת על המרקם הקיים, ומאפשרת בנייה עד שלוש קומות בלבד. את התוכנית יזמה חברת מבנה נדל"ן, והיא גם זו שהגישה אותה, בשיתוף הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מגדל העמק. העורך הראשי הוא אדריכל רון פליישר ממשרד רון פליישר אדריכלים.

נציין כי עד היום לא בוצע פרויקט התחדשות עירונית משמעותי בעיר. בשנת 2017 חתמה עיריית מגדל העמק על הסכם גג עם המדינה, שבעקבותיו החלו פעולות לקידום פרויקט פינוי-בינוי במתחם העצמאות בעיר, כפיילוט ראשון מסוגו במגדל העמק. המתחם כולל שלושה מבנים ישנים המיועדים לפינוי לטובת בנייה חדשה, וכעת ממתינים דיירי הבניינים ליישומה של התוכנית בפועל. 

נזכיר כי המועצה הארצית לתכנון ובנייה הודיעה זה מכבר על סיומה של תמ"א 38 באוקטובר 2022, כחלק מניסיונותיהם של מוסדות התכנון "לחשב מסלול מחדש" בכל הנוגע לתחום ההתחדשות העירונית. אחד מהשינויים שעליהם מצהירים ראשי הגופים השונים, התכנוניים והממשלתיים, הוא העברת כובד המשקל בתחום אל הפריפריה.

על רקע ביטולה של התוכנית אמר יו"ר המועצה הארצית דאז, זאב בילסקי כי "מוטלת עלינו האחריות לייצר ודאות בשוק הדיור ולהכניס שינויים באופן שהשוק יוכל לעמוד בהם. תקופת המעבר תאפשר חקיקה ושינויים נדרשים על מנת לייצר תשתית לפרויקטים של התחדשות עירונית באופן רחב בכלל הארץ, ובדגש על הפריפריה".

ימים ספורים לאחר מכן, באירוע פסגת הנדל"ן של מרכז הנדל"ן , התבטאה בעניין סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עינת גנון, ואמרה: "ניהלנו דיונים עם האוצר לגבי הקמת קרן להתחדשות עירונית, ושמענו על נכונות מפעל הפיס להעביר תקציבים לפריפריה. אנחנו במקביל נערכים עם תכנון, כדי שלא נגיע ליום שבו יגיע הכסף - ולא נהיה מוכנים עם פרויקטים. כך נוכל לרתום את התקציבים לעניין ההתחדשות העירונית בפריפריה ברגע שיתקבלו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתזאב בילסקיהמועצה הארצית לתכנון ובנייהעינת גנוןהוועדה המחוזית לתכנון ובניהעיריית מגדל העמקהוועדה המקומית לתכנון ובנייה מגדל העמק
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...