משרד האוצר:ירידה של 28% במספר העסקאות במאי

עם זאת, על פי הדיווחים לרשות המיסים הירידה במכירת דירות חדשות בתקופה המצוינת היא כמעט 60% • עוד ירידה חדה במכירות הקבלנים בשוק החופשי

שיתוף הכתבה
הירידות של 2020 עדיין כאן, אך הן מתמתנות (שאטרסטוק)הירידות של 2020 עדיין כאן, אך הן מתמתנות (שאטרסטוק)

שני גופים, שלושה מקורות לנתונים – ובלבול גדול: אירוע נדיר יחסית, שבו מפורסמים באותו היום נתונים על פעילות ענף הנדל"ן משני מקורות ממשלתיים שונים, מאפשר הצצה לפערים בין הפרסומים, וממחיש עד כמה קל להתבלבל בעידן שבו שפע המספרים גדול. כך או כך, הפרסומים שיצאו היום (ג') הן מטעם אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר והן מטעם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מציגים את המשך השפל בענף בחודשים מרץ, אפריל ומאי, אם כי ישנם נתונים מעודדים. נורת האזהרה הבוהקת: מצבם של הקבלנים נכון לתקופה שאליה מתייחסים הנתונים.

נפתח בנתוני אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר: נתונים אלו מתייחסים למספר העסקאות הכולל לאורך חודש מאי, ולפיהם חלה ירידה של 28% בהשוואה למאי אשתקד, עם 6,500 עסקאות – רמה גבוהה יותר מאפריל, אז דיווח האגף הצביע על 2,100 עסקאות בלבד, ורמה דומה למכירות בחודש מרץ האחרון, עם פרוץ משבר הקורונה. 

משרד האוצר:ירידה של 28% במספר העסקאות במאימשרד האוצר:ירידה של 28% במספר העסקאות במאי

מכירת דירות חדשות הסתכמה בחודש מאי ב-2.2 אלף דירות - ירידה של 32% בהשוואה למאי אשתקד, בהמשך לשיעורי ירידה חדים מאז פברואר האחרון. באשר למכירות הקבלנים בשוק החופשי, או הסתכמו ב-1,300 דירות – ירידה של 34% בהשוואה למאי אשתקד. זהו החודש הרביעי ברציפות שבו יורדות מכירות הקבלנים בשיעורים חדים (כל חודש לעומת המקביל לו אשתקד).

תזרים המזומנים הצפוי של הקבלנים מוסיף לרדת – וגם המכירות בשוק החופשי

הירידות החדות במכירות הקבלנים בחודשים האחרונים באות לידי ביטוי, כמובן, גם בירידה חדה בתזרים המזומנים של הקבלנים ממכירת דירות: בחודש מאי הסתכם תזרים זה ב-3.6 מיליארד שקל, ירידה ריאלית של 39% בהשוואה למאי אשתקד, זאת בהמשך לשיעורי ירידה חדים בחודשיים הקודמים. עוד מספרת הסקירה כי כחמישית מיזמי הנדל"ן למגורים הגישו בקשה לסיוע מקרן ההלוואות בערבות מדינה; בקרב החברות הבינוניות בענף מגיע שיעור הפניות לקרן ל-40%. מנגד, בקרב החברות הגדולות ביותר בענף, שמכרו יותר מ-400 דירות ב-2019, לא הוגשה כל פנייה לקרן.

משרד האוצר:ירידה של 28% במספר העסקאות במאימשרד האוצר:ירידה של 28% במספר העסקאות במאי

שביב של תקווה מגיע מהתבוננות בפילוח מכירות הקבלנים בשוק החופשי לאורך חודש מאי. על פי נתונים אלו ניכרת עלייה בקצב המכירות היומי, כך שרמת המכירות היומית הממוצעת בשבוע האחרון של החודש עמדה על 62 דירות, כפליים מרמת המכירות היומית בשבוע הראשון של החודש. עם זאת, הרמה בשבוע האחרון של מאי עדיין נמוכה מזו שנרשמה בשבוע הראשון של חודש מרץ, טרם הוטל הסגר. עוד מדווחים באגף הכלכלנית הראשית כי נתונים ראשוניים לחודש יוני מצביעים על עלייה במספר העסקאות בהשוואה ליוני אשתקד – בעיקר בעסקאות לדירות יד שנייה ובמסגרת מחיר למשתכן .

משרד האוצר:ירידה של 28% במספר העסקאות במאימשרד האוצר:ירידה של 28% במספר העסקאות במאי
רכישות המשקיעים בחודש מאי הסתכמו ב-730 דירות, ירידה של 37% בהשוואה למאי אשתקד. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים על 11% בלבד, נמוך בשתי נקודות אחוז בהשוואה למאי אשתקד. מכירות המשקיעים בחודש מאי הסתכמו ב-1,300 דירות, ירידה של 21% בהשוואה למאי אשתקד. מלאי הדירות בידי הקבלנים הוסיף גם הוא לרדת, ובמהלך חודש מאי נגרעו ממנו כ- 620 דירות.

משרד האוצר:ירידה של 28% במספר העסקאות במאימשרד האוצר:ירידה של 28% במספר העסקאות במאי

פערים של כ-20% בין דיווחי הלמ"ס לבין אלו של רשות המיסים

לצד נתוני אגף הכלכנית הראשית פורסמו היום, כאמור, גם נתוני הלמ"ס – נתונים המתייחסים רק למספר הדירות החדשות שנמכרו, בשלושת החודשים מרץ, אפריל ומאי 2020. על פי נתוני הלשכה, המספר בתקופה זו עומד על כ-6,250 דירות - ירידה של 38.1% לעומת שלושת החודשים הקודמים (דצמבר 2019-פברואר 2020). עם זאת, מביאה הלמ"ס גם את נתוני רשות המיסים לתקופה זו, שלפיהם מספר עסקאות הנדל"ן למכירת דירות חדשות עומד על כ-4,310 בלבד בין מרץת למאי 2020, ירידה של 59.2% בהשוואה לנתוני הרשות בדצמבר 2019-פברואר 2020. 

משרד האוצר:ירידה של 28% במספר העסקאות במאימשרד האוצר:ירידה של 28% במספר העסקאות במאי

בהתייחס לפער בנתונים נכתב בסקירת הלמ"ס, בי היתר, כי "חובת הדיווח לרשות המיסים היא לאחר חתימה על חוזה רכישה. לעומת זאת, בסקר הלמ"ס הקבלנים מדווחים על מכירת הדירה גם לאחר חתימה על הצעת רכישה. ייתכן כי פער הזמן בין החתימה על הצעת הרכישה עד לביצוע חוזה הרכישה התארך בשל משבר הקורונה, ולכן עסקאות מדווחות בסקר טרם הבשילו לעסקאות מדווחות לרשות המיסים".

עוד מדווחת הלמ"ס כי בשלושת החודשים מרץ-מאי 2020 הכמות המבוקשת של דירות חדשות עמדה על כ-9,010 דירות - ירידה של 37% לעומת שלושת החודשים הקודמים. במחוז המרכז נרשם השיעור הגבוה ביותר של ביקוש לדירות חדשות, 24%, ואילו מחוז הדרום הפתיע שוב וניצב שני, עם 22.1%, שיעור דומה לשיעור שהציב אותו במקום הראשון מבחינה זו בפרסום הקודם של הלמ"ס.

משרד האוצר:ירידה של 28% במספר העסקאות במאימשרד האוצר:ירידה של 28% במספר העסקאות במאי

מבין היישובים שבהם נמכרו יותר מ-150 דירות במהלך החודשים מרץ-מאי 2020, רק שלושה מציגים נתונים חיוביים בהשוואה לדצמבר-פברואר 2020: יבנה (עלייה של 206.7%), קריית גת וקריית ביאליק. עוד מעדכנת הלמ"ס כי בסוף מאי 2020 מספר הדירות החדשות שנותרו למכירה עמד על כ-38,250 דירות, לעומת 40,400 דירות בסוף אפריל 2020.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הלשכה המרכזית לסטטיסטיקהרשות המיסיםדירות חדשותדירות יד שנייהאגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצרתזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלניםעסקאות נדל"ןמשקיע נדל"ןמכירות הקבלנים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...