יתרת חוב משקי הבית לדיור ממשיכה לעלות

החוב לדיור צמח בכ-8 מיליארד שקל ברבעון הראשון של 2020, לרמה הגבוהה בכ-20% מזו שהייתה לפני ארבע שנים בלבד • העלייה בולטת מאוד על רקע ירידת החוב שלא לדיור

שיתוף הכתבה
יתרת החוב לדיור ממשיכה לתפוח (שאטרסטוק)יתרת החוב לדיור ממשיכה לתפוח (שאטרסטוק)

חוב משקי הבית לדיור ממשיך לעלות – גם כאשר החוב שלא לדיור יורד בצורה מפתיעה: על פי נתוני בנק ישראל שפורסמו היום (ב') לרבעון הראשון של שנת 2020, עלה החוב של משקי הבית לדיור ב-8 מיליארד שקל, לסכום שיא של 394 מיליארד שקל. במקביל, יתרת החוב שלא לדיור קטנה ב-4 מיליארד שקל – ירידה ראשונה זה שנים רבות – ועמדה על 198 מיליארד דולר.

יתרת חוב משקי הבית לדיור ממשיכה לעלותיתרת חוב משקי הבית לדיור ממשיכה לעלות

למעשה, ברבעון הראשון של 2020 עלה החוב של משקי הבית לדיור ב-2.1%, והוא מהווה כיום 66% מכלל החוב של משקי הבית – שיעור גבוה מאוד אשר בנק ישראל התריע לגביו כבר לפני כחצי שנה. אם מסתכלים על התפתחות החוב לדיור משנת 2016, ניתן לראות שהוא עלה בכ-19.2% - עלייה של 76 מיליארד שקל בארבע שנים.

עיקר העלייה היא, באופן טבעי, בחוב לדיור כלפי הבנקים, שעלה גם הוא בשיעור דומה לאורך ארבע השנים האחרונות (19.3%) – מ-301 מיליארד שקל ב-2016 ל-373 מיליארד שקל ברבעון הראשון של 2020. בהקשר זה מזכירים בבנק ישראל את חודש מרץ 2020, ששבר את שיאי כל הזמנים מבחינת היקף המשכנתאות החדשות שניטלו על ידי הציבור.

יתרת חוב משקי הבית לדיור ממשיכה לעלותיתרת חוב משקי הבית לדיור ממשיכה לעלות

החוב של משקי הבית בתחום הדיור עלה גם כלפי הגופים המוסדיים, ובקצב גבוה הרבה יותר: אם בשנת 2016 הוא עמד על 9.2 מיליארד שקל, הרי שברבעון הראשון של 2020 הוא הסתכם ב-19.5 מיליארד שקל, עלייה של כ-50.5% בתוך ארבע שנים. האשראי הממשלתי לדיור דווקא ירד לאורך השנים, מ-9.9 מיליארד שקל ב-2016 ל-7.1 ברבעון הראשון של 2020. עוד נציין כי מאז סוף 2017 חוב משקי הבית לדיור עולה באופן רצוף.

סקירת בנק ישראל מתעכבת גם על הנפקות האג"ח של המגזר העסקי ברבעון הראשון של השנה, ומפתח זאת לפי סקטורים. גם כאן הנדל"ן והבינוי 'מככבים', כפי שניתן לראות בגרף המובא מטה, ומהווים את החלק הארי של הנפקות המגזר העסקי ברבעון זה – מתוך קצת יותר מ-10 מיליארד שקל של הנפקות אג"ח.

יתרת חוב משקי הבית לדיור ממשיכה לעלותיתרת חוב משקי הבית לדיור ממשיכה לעלות

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:יתרת החוב לדיורחוב משקי הבית לדיור
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...