ברקע בקשת ליצמן להפחתת מס הרכישה בפריפריה: האם תוארך הוראת השעה לגבי מס הרכישה על דירה נוספת?

במכתב ששלח שר הבינוי והשיכון נכתב: "אין ספק כי שיעורו הנוכחי של מס הרכישה השפיע לטובה על ריסון הביקוש בהשקעה בדירות" • לדבריו, הפחתת המס בפריפריה "תביא להגדלת היצע הדיור" • המכתב המלא - בכתבה

שיתוף הכתבה
השר יעקב ליצמן. הדברים במכתב הם בבחינת רמז לבאות? (אתר הכנסת)השר יעקב ליצמן. הדברים במכתב הם בבחינת רמז לבאות? (אתר הכנסת)

שר הבינוי והשיכון, ח"כ יעקב ליצמן, פועל בימים האחרונים לאישור יוזמה חדשה מצידו, להפחתת מס הרכישה בפריפריה. בין היתר פנה השר בנושא לשר האוצר, ישראל כץ, במטרה לקדם את הנושא. פנייה זו, החשובה בפני עצמה, עשויה לשפוך אור על עמדתו של השר בעניין אחר, שאמור להיות מוכרע בחודשים הקרובים: הוראת השעה בנוגע למס רכישת דירה שנייה ושלישית, שאמורה לפוג בסוף השנה הנוכחית.

בין סעיפי המכתב ששלח ליצמן לשר האוצר כתב שר הבינוי והשיכון כי לאחר דיונים מקצועיים שונים שערך בנושא מס הרכישה הנהוג בישראל, אין לו ספק כי "שיעורו הנוכחי השפיע לטובה על ריסון הביקוש בהשקעה בדירות, בעיקר במרכז הארץ". דברים אלו אינם יכולים להצביע באופן מוחלט על כוונותיו של השר באשר להוראת השעה המדוברת – אך הם בהחלט יכולים לשקף את תפיסתו הכוללת בנוגע לעניין זה.

כאמור, הוראת השעה למס רכישה עבור דירה שנייה ושלישית תפוג עם צאת השנה הנוכחית, ב-1.1.2021. רבים בענף ממתינים להחלטה בנושא, אשר עשויה להשפיע באופן מהותי על התנהגות המשקיעים ועל הענף כולו: אם תוארך הוראת השעה, הרי שנמשיך לראות שיעור נמוך של משקיעים בענף, שהלך וקטן כמעט מדי חודש בתקופה האחרונה; אם יוחלט על תפוגתה בתום השנה, ההערכות הן שהשוק ייכנס לקיפאון מצד המשקיעים, שימתינו לירידה בשיעור מס הרכישה.

יש הטוענים כי אם תחליט הממשלה שלא להאריך את תוקפה של הוראת השעה, יש לעשות זאת כעת – כפי שאמר עו"ד שי אהרונוביץ', סמנכ"ל בכיר ברשות המיסים, בהרצאת זום מיוחדת למרכז הנדל"ן בתחילת החודש. במהלך ההרצאה אמר עו"ד אהרונוביץ' כי אם לא יוחלט דבר לגבי הוראת השעה, בתחילת 2021 נחזור למצב שהיה – וזה לא כל כך בריא. אם מחליטים, חשוב לקבל החלטה בהקדם, ואם ההחלטה היא לא להאריך – עדיף אפילו לקצר את התקופה".

יש מקום להפחית את שיעור מס הרכישה באזורים אלו - גם נוכח משבר הקורונה אשר הביא לפגיעה בשוק הבנייה בכלל וביכולת של זוגות צעירים ומשפרי דיור לרכוש דירות בפרט"

במכתב המדובר ששלח השר ליצמן לשר האוצר הוא טען כי על אף השפעתו לטובה של מס הרכישה על הביקוש של משקיעים לדירות, "נראה כי באזורי הפריפריה – לאור ההיצע הגדול של יחידות הדיור ששווקו בשנים האחרונות – לא יהיה זה נכון להמשיך ולרסן את הביקוש להשקעה בדירות. 

יש מקום להפחית את שיעור מס הרכישה באזורים אלו - גם נוכח משבר הקורונה אשר הביא לפגיעה בשוק הבנייה בכלל וביכולת של זוגות צעירים ומשפרי דיור לרכוש דירות בפרט. אני סבור כי הפחתת מס הרכישה באזורי הפריפריה עשויה להגדיל את הכנסות המדינה מגביית המס ותביא להגדלת היצע הדיור לטובת כלל הציבור".

לעיון במכתב לחצו כאן

התגובות ליוזמתו של השר לא איחרו להגיע. חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אמר: "אני לא בטוח שזה הצעד הנכון ביותר לשוק הדיור כעת. לדעתי, מדובר בתיקון מדומה המייצר עיוות לרעת הפריפריה. ההצעה של השר ליצמן לבטל את מס הרכישה הגבוה רק בפריפריה, תחזיר אומנם את המשקיעים לשוק והם ישובו לרכוש דירות בפריפריה, אלא שהמהלך הזה גם יעלה את הביקושים, וכידוע - כשהביקוש עולה גם המחירים דוהרים קדימה. 

אני לא בעד מהלכי מיסוי נוספים כחלק מההתמודדות עם משבר הדיור. עובדה שהעלאת מס הרכישה ב-8% בעבר אומנם הצרה את צעדיהם של המשקיעים לפרק זמן מסוים, אך בסופו של דבר נוצר שיווי משקל חדש בשוק והמשקיעים למדו לפעול גם עם המס החדש שהושת עליהם. לדעתי צריך לפעול באמצעות כלים אחרים, כגון מתן מענקים ישירים לזוגות צעירים ולמשפרי דיור, כדי לתקן את הכשלים בשוק הדיור".
 
יורם אביסרור, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת אביסרור משה ובניו , אמר מנגד: "מדובר בצעד נבון מאוד, שתהיה לו להערכתי השפעה משמעותית מאוד על הנדל"ן בפריפריה. כידוע, העלאת מס הרכישה הרחיקה את רוב משקיעי הנדל"ן מהשוק, ואם בעבר המשקיעים התרכזו בעיקר בפריפריה לאור מחירי הדירות האטרקטיביים, כשהעלו את המס ההשקעה הפכה לא כדאית עבורם. אין לי ספק שאם יבוטל המס תהיה חזרה של משקיעים לפריפריה. המהלך הזה גם יְיַצר ייזום ובנייה של פרויקטים נוספים בפריפריה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות המיסיםחיים מסילתילשכת שמאי המקרקעיןמס רכישהיעקב ליצמןאביסרור משה ובניורכישת דירהעו"ד שי אהרונוביץ'הוראת שעהיורם אביסרור
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...