משרד הבינוי והשיכון ימשיך לאפשר רכישת דירות מרחוק

המשרד החליט על הארכת תוקף ההקלות עד לתחילת יולי • שרת הבינוי והשיכון: "את הפתרונות מתקופה זו ניישם גם בחזרה לשגרה"

שיתוף הכתבה
דירות חדשות בהיקף של 350 מיליון שקל נרכשו "מרחוק" (שאטרסטוק)דירות חדשות בהיקף של 350 מיליון שקל נרכשו "מרחוק" (שאטרסטוק)

משרד הבינוי והשיכון מודיע היום (ב') כי "לאור היקפי המימוש הרחבים" הוא מאריך את תוקף ההקלות בביצוע תשלומים מרחוק עבור דירות חדשות. ההארכה - עד תחילת יולי הקרוב. כזכור, בסוף חודש מרץ פרסם ממונה חוק המכר, עמית גריידי, נייר עמדה שבו הוא מאפשר למעשה רכישת דירה גם "מרחוק", כלומר באמצעים דיגיטליים, וכי אין צורך בנוכחות פיזית של רוכשי דירות בסניפי הבנק לצורך ביצוע תשלום בגין דירות חדשות. זאת במסגרת הקלות לציבור אשר פורסמו בשל התפשטות נגיף הקורונה, ובכפוף להנחיות משרד הבריאות.

כעת מתברר, על פי הערכת הממונה גריידי, כי מרגע פרסום נייר המידע בוצעו תשלומים בסך של כ-350 מיליון שקל באמצעות רכישה מרחוק - 100 מיליון שקל שולמו מהון עצמי ודווחו ישירות לממונה על חוק המכר. על בסיס דפוסי התשלום המקובלים, מעריכים במשרד הבינוי והשיכון כי שולמו 250 מיליון שקל נוספים באמצעות משכנתה. "היענות השטח למהלך מוכיחה את נחיצותו הרבה לציבור", אומרים במשרד.
 
בנייר העמדה, שפורסם בסוף מרץ האחרון, כתב גריידי כי "בשעה זו, שבה המשק פועל במתכונת חירום, האינטרס הציבורי הוא לאפשר ככל הניתן התנהלות מרחוק של הדברים. על כן, אף תחת חובות חוק המכר, יש לבצע התאמות לסיטואציה שבה אנו נמצאים תוך שימור ההגנה על כספם של רוכשי הדירות".

לעיון בנייר העמדה לחצו כאן

שרת הבינוי והשיכון: "אני מברכת על כך שציבור הרוכשים מנצל את הפתרון היעיל שגובש ולכן החלטנו להאריך את תוקפו. את הפתרונות מתקופה זו ניישם גם בחזרה לשגרה, על מנת להעניק לרוכשי הדירות אמצעים מתקדמים ומקוונים שיביאו ליעילות מערכתית"

במשרד הבינוי והשיכון מזכירים מה הם התנאים אשר מאפשרים רכישת דירה מרחוק:

1. רוכש הדירה מחזיק בפנקס שוברים אשר נמסר לו על ידי מוכר הדירה
2. רוכש הדירה ימלא את השובר הרלוונטי בפנקס השוברים ויעביר העתק שלו לפקיד הבנק שבו נלקחה המשכנתה, באמצעות מדיה דיגיטלית. העברת העתק השובר תיעשה בכל דרך שתידרש על ידי פקיד הבנק
3. העברת השובר תלוּוה בהעתק תעודת זהות ובכל אמצעי זיהוי נוסף שיידרש על ידי פקיד הבנק
4. לאחר השלמת הליך אימות הזהות ובדיקת הבקשה על ידי הבנק כמקובל, הכספים יועברו מהבנק שבו נלקחה המשכנתה ישירות לחשבון הליווי. אסמכתה בגין ביצוע ההעברה תועבר מהבנק שבו נלקחה המשכנתא לרוכש בכל אמצעי שבו יבחר הבנק.
5. כאשר התשלום מבוצע באמצעות הון עצמי, על רוכש הדירה למלא את השובר הרלוונטי בפנקס השוברים ולשלוח עותק ממנו ואמצעי זיהוי מסוג תעודת זהות או רישיון נהיגה לממונה חוק המכר, בדואר אלקטרוני לכתובת: dira@moch.gov.il. לאחר משלוח העותק לממונה חוק המכר, על הרוכש לבצע העברה בנקאית של התשלום לחשבון הליווי בלבד.

שרת הבינוי והשיכון, ד"ר יפעת שאשא ביטון: "הנחיתי את המשרד למצוא פתרונות לתשלום באמצעים דיגיטליים ללא צורך בהגעה פיזית, על מנת לאפשר לרוכשים לממש את רכישת ביתם גם באתגרי תקופה זו. אני מברכת על כך שציבור הרוכשים מנצל את הפתרון היעיל שגובש ולכן החלטנו להאריך את תוקפו. את הפתרונות מתקופה זו ניישם גם בחזרה לשגרה, על מנת להעניק לרוכשי הדירות אמצעים מתקדמים ומקוונים שיביאו ליעילות מערכתית".

הנחיתי את ממונה חוק המכר לבחון את האפשרות לקבוע את נייר העמדה כעמדה קבועה, עד להשלמת ההליכים בבנקים, אשר עתידים לאפשר דיגיטציה מלאה של התשלום והערבויות הנלוות"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון , עו"ד אלעזר במברגר: "הנחיתי את ממונה חוק המכר לבחון את האפשרות לקבוע את נייר העמדה כעמדה קבועה, עד להשלמת ההליכים בבנקים, אשר עתידים לאפשר דיגיטציה מלאה של התשלום והערבויות הנלוות. תפקידנו לאפשר לשוק להמשיך להתנהל בשעת המשבר, ובמקביל לעשות את ההכנות ליום שאחרי".

הקלות נוספות במתן הלוואות לדיור

הפיקוח על הבנקים הודיע היום כי הוא נוקט הקלות רגולטוריות נוספות, שמטרתן לסייע ללווים בעת המשבר. הפיקוח מפרסם הוראת שעה למערכת הבנקאית, שמטרתה להפחית את השפעות משבר הקורונה על נוטלי המשכנתאות ונוטלי אשראי לכל מטרה (במשכון דירה), ובמקביל להקל על עובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום, ובשל כך לא עומדים במגבלות הרגולטוריות המאפשרות קבלת משכנתה.

עיקרי ההוראה נחלקים לשניים: האחד - הקלה במגבלות על הלוואות לדיור לעובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום, כך שמגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI) תעמוד על כ-70% בתנאים מסוימים; השני - הפחתת דרישת ההון הנוספת של 1% בגין הלוואות לדיור המועמדות בעת זו.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עמית גריידיממונה חוק המכרמשרד הבינוי והשיכוןעו"ד אלעזר במברגרדירות חדשותיפעת שאשא-ביטוןמשבר הקורונהרכישת דירההפיקוח על הבנקיםנייר עמדהרכישת דירההלוואות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...