רבוע כחול: "מסתמן עודף היצע במשרדים להשכרה"

כך בדו"ח החברה לשנת 2019 • עוד נכתב בדו"ח: "החרפה בהתפשטות נגיף הקורונה ובמגבלות מטעם המדינה עשויות לגרום לפגיעה משמעותית בכלכלת ישראל ובכך גם בפעילות החברה"

שיתוף הכתבה
מיקי זיסמן, מ"מ מנכ"ל רבוע כחול, על רקע הדמיית פרויקט מגדלי היצירה שמקדמת החברה (הדמיה: יסקי-מור-סיון אדריכלים)מיקי זיסמן, מ"מ מנכ"ל רבוע כחול, על רקע הדמיית פרויקט מגדלי היצירה שמקדמת החברה (הדמיה: יסקי-מור-סיון אדריכלים)

חברת רבוע כחול נדל"ן פרסמה לאחרונה את הדו"ח המסכם שלה לשנת 2019, ושם היא מבצעת ניתוח של השווקים והסקטורים שבהם היא פעילה – שוק הקניונים, סקטור המסחר וסקטור המשרדים. כך היא כותבת: "בתחום הקניונים התרחשו בשנים האחרונות מיזוגים ורכישות שיצרו ריכוזיות ושליטה של מספר חברות מצומצם ביותר. במקביל, התחזקו קבוצות קמעונאיות המחזיקות במספר רב של מותגים. תהליכים אלו מחלישים את יכולת התחרות בענף ומשפיעים על גובה דמי השכירות ודמי הניהול. 

בתחום המשרדים להשכרה מסתמן עודף היצע של שטחים שנמצאים כיום בתהליכי תכנון, רישוי ובנייה. כתוצאה מכך, קיימת תחרות אשר להערכת החברה עלולה להביא לירידה במחיר השכירות ולהשפיע באופן משמעותי על הכדאיות של רכישת קרקעות וייזום"

בהיבט ההשכרות של שטחי מסחר, התחרות מתעצמת ככל שהיצע השטחים הדומים באזור מסוים גדול יותר, וככל שהביקוש לשטחים מהסוג האמור נמוך יותר. התחרות בתחום פעילות זה בישראל החריפה בשנים האחרונות, עם הגידול בהיצע של שטחים להשכרה והריכוזיות הגוברת. גורם נוסף המצוי בשנים האחרונות במגמת צמיחה ומהווה מתחרה לפעילות החברה בתחום הקניונים, הוא רכישות של מוצרי צריכה שונים ברשת האינטרנט, לרבות ביגוד והנעלה ומוצרים נוספים מסוגי המוצרים הנמכרים בקניונים. 

בתחום המשרדים להשכרה מסתמן עודף היצע של שטחים שנמצאים כיום בתהליכי תכנון, רישוי ובנייה. כתוצאה מכך, קיימת תחרות אשר להערכת החברה עלולה להביא לירידה במחיר השכירות ולהשפיע באופן משמעותי על הכדאיות של רכישת קרקעות וייזום. עם זאת, החשש לעודף משרדים עומד כיום בסימן שאלה כל עוד תחום ההיי-טק ימשיך לצמוח".

המשבר בשוק עשוי לגרום לפגיעה בהכנסות החברה בתחום הנדל"ן המניב

החברה כללה בדו"ח, כמובן, גם ניתוח של מצב השוק הנוכחי והשפעתו הכוללת על החברה. בדו"ח נכתב כי החרפה בהתפשטות הנגיף ובמגבלות מטעם המדינה, כמו גם התמשכות המגבלות הללו לאורך זמן, עשויות לגרום לפגיעה משמעותית בכלכלת ישראל ובכך גם בפעילות החברה, בכמה דרכים: "פגיעה בהכנסות החברה בתחום הנדל"ן המניב, עקב הרעה במצבם הכלכלי של שוכריה; התייקרות של חומרי גלם ומחסור בכוח אדם בתחום הבניה למגורים; ירידה בשווי ההוגן של נדל"ן להשקעה ורכוש קבוע שבבעלות החברה; פגיעה ביכולת החברה לקבל מימון באפיקים שונים וכן השפעה לרעה על השקעותיה במסגרת תיק ניירות הערך הסחיר של החברה; פגיעה ביכולתה של החברה לממש את תוכניותיה העסקיות ואת האסטרטגיה שלה".

פרויקט הקמת המגדלים שבו שותפה החברה ברחוב תוצרת הארץ בתל אביב צפוי להיות מושלם במהלך שנת 2024. להערכת החברה, צפויים ביקושים ערים לשטחי משרדים באזור"

עוד הרחיבה החברה על פרויקט תוצרת הארץ בתל אביב, הידוע גם כ"מגדלי היצירה": "פרויקט הקמת המגדלים שבו שותפה החברה ברחוב תוצרת הארץ בתל אביב צפוי להיות מושלם במהלך שנת 2024. להערכת החברה, בשל קרבה לתוואי הרכבת הקלה, הצפויה להתחיל לפעול בסמוך למועד האכלוס, צפויים ביקושים ערים לשטחי משרדים באזור.

השלמת הפרויקט האמור כרוכה בגורמים שונים שאינם בשליטתה המלאה של החברה ובכלל זה מתכננים, קבלני ביצוע שונים, קבלת מימון להקמת הפרויקט, קבלת היתרי בנייה ובשים לב להתפתחות משבר הקורונה והשלכותיו על תחומי הפעילות של החברה, ולפיכך השלמת הפרויקט במועד הצפוי כאמור, או היקף הביקוש הצפוי אינם ודאיים".

החברה החלה בשיווק הפרויקט במהלך הרבעון הרביעי של שנת 2019, וכי עד פרסום הדו"ח השנתי נמכרו כבר 122 יחידות דיור ונחתמו 36 בקשות לרכישת יחידות דיור במסגרת הפרויקט. נכון לזמן כתיבת שורות אלו טרם התקבל היתר הבנייה לכלל השטחים בפרויקט, אך התקבל היתר חפירה ודיפון והחלו העבודות במקום. להערכת החברה, המועד הצפוי לקבלת היתר בנייה לבניית הפרויקט בכללותו יתקבל בתחילת שנת 2021.

פרויקט מגדלי היצירה ברחוב תוצרת הארץ נמצא על שטח של כ-6,500 מ"ר. על פי תוכנית תא/3871, ייעוד המקרקעין הינו למגורים, תעסוקה, מסחר ושטח פרטי פתוח. הפרויקט מורכב מחניון משותף שעליו ניתן להקים שני מגדלים

פרויקט מגדלי היצירה ברחוב תוצרת הארץ נמצא על שטח של כ-6,500 מ"ר. על פי תוכנית תא/3871, ייעוד המקרקעין הינו למגורים, תעסוקה, מסחר ושטח פרטי פתוח. הפרויקט מורכב מחניון משותף שעליו ניתן להקים שני מגדלים: מגדל אחד יכלול כ-348 יח"ד, בשטח של כ-32,600 מ"ר, וכן שטחי מסחר בשטח של כ-350 מ"ר; מגדל שני יכלול שטחי תעסוקה בהיקף של כ-30,000 מ"ר וכ-42 יח"ד.

החברה הגיעה לסיכום עם עיריית תל אביב לבניית חניון תת-קרקעי, וכן להקמת 60 יחידות דיור להשכרה לטווח ארוך. שווי הקרקע הוא 470 מיליון שקל.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רבוע כחול נדל"ןנדל"ן מסחרינדל"ןמשבר הקורונהמגדלי היצירהפרויקט תוצרת הארץ
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...