בנק ישראל: "סך האשראי שיוכלו הבנקים להעמיד לקבלנים יעלה ל-22%"

על פי הודעת הבנק, מדובר בהקלה שתאפשר הגדלת האשראי לענף בכ-15 מיליארד שקל • הקלות יינתנו גם לציבור הרחב, סביב המשכנתאות לדיור

שיתוף הכתבה
נגיד בנק ישראל, פרופ’ אמיר ירון (יח"צ)נגיד בנק ישראל, פרופ’ אמיר ירון (יח"צ)

בנק ישראל מציע שלל הקלות למשק הישראלי סביב משבר הקורונה – והלן כוללות הקלות גם לקבלנים ולציבור רוכשי הדירות. ראשית מורה הבנק על הקלות מצד הבנקים לקבלנים, בכל הנוגע להלוואות ולאשראי הניתן להם.

"במטרה לתמוך בהמשך פעילות ענף הנדל"ן ולסייע לקבלנים לעמוד בצורכי המימון המתגברים, לנוכח הצפי של מחסור בעובדים ועיכובים בבנייה, בנקים יוכלו להגדיל את האשראי לענף הבינוי והנדל"ן כך שסך האשראי (בניכוי תשתיות לאומיות) יעלה משיעור של 20% ל-22% מסך כל תיק האשראי של הבנק", נכתב בהודעת בנק ישראל. "סך המגבלה, כולל תשתיות, תעמוד על 24%. הקלה זו תאפשר למערכת הבנקאית להגדיל את האשראי לענף בהיקף של כ-15 מיליארדי שקלים".

יש לציין כי ההנחיות החדשות שהוציא ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אתמול (ש') מאפשרות לענף הבנייה להמשיך ולתפקד, כך מסתמן, זאת משום שרוב העבודות בענף נעשות בחללים פתוחים ובשטחים פתוחים. עניין זה בא על רקע דבריו של נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, שהכריז אתמול בצהריים שיש להחריג את הענף מההנחיות החדשות.

הבנק מתייחס גם לציבור רוכשי הדירות, וקובע כי יינתנו הקלות בתשלום החזרי משכנתאות, תוך דחייה של התשלום השוטף לתקופה של כמה חודשים. עוד נכתב בהודעת הבנק: "במטרה לתת מענה לצורכי האשראי של משקי הבית, בנק יהיה רשאי להעניק הלוואה לכל מטרה במשכון דירה (כלומר הרחבת המשכנתא הקיימת של הלקוח, שלא לצורך רכישת דירה), בשיעור מימון עד 70% (טרם ההקלה המגבלה היא שיעור מימון של 50%). מתן ההלוואה בהתאם להקלה זו יהיה כפוף להצהרת הלווה כי החריגה משיעור מימון של 50% אינה למטרת רכישת דירה נוספת ( דירה להשקעה )".

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, אמר על רקע הנחיות הבנק החדשות: "בעת הזו תפקידנו בבנק ישראל הוא לסייע להשיג את האיזון הנכון במערכת הפיננסית. חיוני שהבנקים ידעו למצוא את האיזון בין מדיניות האשראי לבין צורכי המימון של המשק - שמשמעותיים ביותר ליכולת של המשק להמשיך ולצמוח ומתבססים בעיקר על האשראי הבנקאי, ובכך לסייע למשק לצלוח את המשבר. 

אם כל בנק יקשיח את מדיניות האשראי שלו באופן משמעותי, המשק יצמח לאט יותר - דבר שיצדיק בדיעבד מדיניות אשראי מחמירה שהבנקים נקטו בה ויהפוך לנבואה שמגשימה את עצמה. לעומת זאת, אם כל הבנקים יקלו אפילו במעט במדיניות האשראי שלהם, יסייע הדבר לצלוח את הקשיים התזרימיים שעלולים להעיב על עסקים עם פעילות כלכלית בריאה, והמשק יצלח את תקופת הביניים ויצמח מהר יותר - דבר שיצדיק בדיעבד את המדיניות שהבנקים נקטו בה".

בתוך כך הורה אתמול החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו, בשיתוף משרד הבינוי והשיכון , על הקלות בתשלומי הלוואות משכנתה לזכאים, עד ארבעה חודשים, זאת במטרה לסייע לאזרחים שנפגעו כתוצאה ממשבר נגיף הקורונה.

כחלק מההקלות שניתנו, כל לווה רשאי לבקש ולקבל את הדחייה בתשלומי המשכנתה, ולצורך הגשת הבקשה להקפאת התשלומים אין צורך להגיע פיזית לסניפי הבנק. תשובות יתקבלו בתוך שבוע, ככל הניתן; דחיית התשלומים אינה כרוכה בעמלה ונוסף על כך - יוקפאו הליכי גבייה חדשים מכל סוג כנגד לווים בפיגור.

החשב הכללי רוני חזקיהו: "בשל השלכות משבר הקורונה הנחינו את הבנקים לאפשר דחייה בתשלומי המשכנתה לזכאים, במטרה לסייע להם לצלוח את התקופה הקרובה ולשמור על רצף תשלומים סדור".

נציין כי מנהל התכנון הודיע הבוקר שוועדות התכנון לא יתכנסו "עד להודעה חדשה, בהמשך להנחיות ראש הממשלה. מנהל התכנון יקיים דיונים בכל הקשור להתמודדות המדינה עם משבר הקורונה, אם יידרש לכך, וזאת בהתאם להנחיות".  עוד נמסר ממנהל התכנון כי גם בתקופה זו ניתן יהיה להגיש בקשות במערכת ' רישוי זמין ', אך המערכת לא תספור את הימים מיום ההגשה.

לצפייה במכתב מטעם מנכ"לית המנהל, דלית זילבר, לחצו כאן


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןנגיף הקורונהפרופ' אמיר ירוןנגיד בנק ישראלועדות התכנון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...