מצבה הקשה של אורתם סהר: ביהמ"ש הורה "לשקול את המשך פעילותה"

קבוצת יעקובי מחקה את יתרת השקעתה בחברה • אורתם סהר קיבלה מכתבי סילוק יד מפרויקטים כמו גינות חריש ופסגות על הפארק - ונכנסה לבקשתה להקפאת הליכים

שיתוף הכתבה
פיני ואמיר יעקובי, בעלי קבוצת יעקובי. מחקו את יתרת השקעתם באורתם סהר (יח"צ)פיני ואמיר יעקובי, בעלי קבוצת יעקובי. מחקו את יתרת השקעתם באורתם סהר (יח"צ)

מצבה הקשה של חברת אורתם סהר רק הולך ומחמיר: החברה, שב-2016 ביצעה הסדר נושים ונקנתה על ידי קבוצת אחים יעקובי ועל ידי חנן אסייאג ורענן אלוני (בחלקים שווים), נקלעה שוב לקשיים – לאחר שנדרשה לבצע בפעם השנייה הסדר נושים, שבו כנראה לא תוכל לעמוד. החברה ביקשה (וקיבלה) צו הקפאת הליכים, ובדיון האחרון שנערך בבית המשפט הורה השופט לצדדים המעורבים להיפגש "כדי לשקול את המשך פעילותה של החברה ואת יישום הסדר הנושים". היום (א') אמור להתקיים דיון נוסף בעניינה.

הדו"ח הכספי של קבוצת יעקובי לרבעון השלישי של שנת 2019, שהוגש באיחור בשל הבעיות בחברת אורתם סהר, חושף פרטים רבים על מצב החברה נכון להיום. על פי הדו"ח "במהלך השנה האחרונה התגלעו חילוקי דעות בין אורתם סהר לבין בנקים שהיו נושים מובטחים שלה טרם מתן צו הקפאת ההליכים והסדר הנושים שנערך בשנת 2016. חילוקי הדעות - בכל הנוגע לתחולת שעבודים שוטפים שנרשמו על נכסי אורתם סהר עובר למועד צו הקפאת ההליכים באורתם סהר באוקטובר 2016, ויכולת אורתם סהר ליצור שעבודים נוספים על נכסיה.

לעמדת אורתם סהר השעבודים השוטפים אינם חלים על נכסים חדשים של אורתם סהר שנוצרו לאחר מועד מתן צו הקפאת ההליכים, ולעמדת הבנקים השעבודים השוטפים חלים הן ביחס לנכסים של החברה שנוצרו קודם למתן הצו והן ביחס לנכסים חדשים שנוצרו לאחריו".

בחודשים האחרונים ניהלה אורתם סהר מו"מ עם הבנקים ועם הנאמנים להסדר נושים. במסגרת המו"מ האמור אחד הבנקים ניאות לאשר מסגרת ראשונה של ערבויות, ובלבד שתינתן הבהרה ביחס לתחולת השיעבודים השוטפים. לאור בקשה זו החל להסתמן קושי להגיע להסכמות עם יתר הבנקים"

על פי הדו"ח, המחלוקת מנעה מאורתם סהר לקבל אשראי ומימון חדש מממנים אחרים (לרבות ערבויות בנקאיות הנדרשות לטובת הקמת פרויקטים חדשים), הואיל והמממנים האחרים דרשו מאורתם סהר שתעמיד להם בטוחות להבטחת התחייבויותיה – דבר שלא התאפשר נוכח המחלוקת על תחולת השיעבודים.

"בחודשים האחרונים ניהלה אורתם סהר מו"מ עם הבנקים ועם הנאמנים להסדר נושים במטרה לגייס מסגרות להוצאת ערבויות נדרשות לפרויקטים חדשים, שהינן הכרחיות לצורך המשך פעילותה במהלך העסקים הרגיל, לרבות עמידה בהסדר הנושים. במסגרת המו"מ האמור אחד הבנקים ניאות  לאשר מסגרת ראשונה של ערבויות, ובלבד שתינתן הבהרה ביחס לתחולת השיעבודים השוטפים. לאור בקשה זו החל להסתמן קושי להגיע להסכמות עם יתר הבנקים ונדרש היה לגבש מתווה מוסכם להסרת השיעבודים השוטפים ולקבלת ערבויות חדשות". 

במקביל להתנהלות זו, הגישה החברה בקשה לבית המשפט למחיקת השיעבודים בהליך משפטי שנפתח באוקטובר 2018. בין לבין עוכבו תשלומי תמורות פרויקטים שאותם אורתם סהר הייתה זכאית לקבל, בסך של 18 מיליון שקל. "כתוצאה מכך נפגע תזרים המזומנים שלה ונוצר חוסר בהון חוזר מספק הדרוש לפעילות הפרויקטים השוטפת של החברה", נכתב בדו"ח.

הצדדים נפגשו שוב בבית המשפט, שם הוצע הסדר נושים חדש – אך בית המשפט קבע כי אין לו היתכנות ממשית, ובמקום זאת הורה לכל הצדדים להיוועד יחד "כדי לשקול את המשך פעילותה של החברה ואת יישום הסדר הנושים". אם זה לא מספיק, קיבלה החברה מכתבים לסילוק יד מפרויקטים שלה, בשל היעדר התקדמות בפרויקטים ונוכח הפרת הסכמי ביצוע, כולל הפרויקטים גינות חריש ופסגות על הפארק במודיעין.

מרבית חברי ההנהלה של אורתם סהר הודיעו על התפטרותם, ועל פי דו"ח קבוצת יעקובי "אין לחברה הנהלה" נכון לימים אלו. אורתם אף ביקשה צו הקפאת הליכים מבית המשפט, וקיבלה. היום (א'), כאמור, התקיים דיון נוסף בנושא, בהשתתפות כל נושה מהותי, בבית המשפט.

הלוואות וערבויות במיליוני שקלים מצד קבוצת יעקובי

מבחינת קבוצת יעקובי, מצבה של אורתם בהחלט לא בישר טובות בשנה האחרונה. החברה מפרטת כי מרגע שקנתה את החברה עם שותפיה, הועברו לחברה הלוואות בעלים של 26 מיליון שקל, ערבויות מוגבלות של 11 מיליון, וערבויות נוספת של 4 מיליון. נוסף על כך ניתנה ערבות מוגבלת של 140 מיליון שקל למליבו, חברת בת של אורתם סהר.

בעקבות מצבה של אורתם סהר, מחקה יעקובי את יתרת השקעתה בחברה ואת יתרת ההתחייבות האחרת, בסך של 7.1 מיליון שקל. כך או כך, הפסידה החברה כ-29 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2019, וכ-33 מיליון שקל מתחילת השנה – חלק גדול מכך בשל הפסידה של אורתם סהר. לשם השוואה, החברה הפסידה בכל 2018 6 מיליון שקל בלבד.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:קבוצת אחים יעקוביאורתם סהרהסדר נושיםצו הקפאת הליכיםהרשות לניירות ערך
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...