"לעצור תכנון אזורי התעסוקה המטורפים במרכז הארץ"

דיון במועצה הארצית בנוגע לתוכנית האסטרטגית של ישראל 2040 הציף את התלות האדירה במטרופולין ת"א. "נודיע לבאר שבע 'חברים, חבל על המאמץ' ונסגור את העסק"

שיתוף הכתבה
באר שבע. "יש לה עוד קצת פודרה על הפנים, אבל היא נמצאת בקריסה, אפילו בתחרות בתוך הנפה" (צילום: שאטרסטוק)באר שבע. "יש לה עוד קצת פודרה על הפנים, אבל היא נמצאת בקריסה, אפילו בתחרות בתוך הנפה" (צילום: שאטרסטוק)

פרוטוקול הדיון שנערך בספטמבר האחרון במועצה הארצית לתכנון ובנייה, שעסק בתוכנית האסטרטגית של ישראל 2040, הציג בעיקר את הפער המדאיג בין התוכניות והמספרים בתוכנית לבין המציאות התכנונית בשטח, בעיקר בכל הנוגע לתוכניות על שטחי תעסוקה מניבות ארנונה ולתוכניות על היצע גדול בפריפריה.

על רקע החגיגות סביב ההחלטה שהתקבלה השבוע במועצה הארצית לתכנון ובנייה להקמת בית חולים נוסף בבאר שבע, חשוב להקשיב לתחזיות השחורות של מתכנן מחוז דרום בנוגע לבאר שבע בפרט ולמחוז כולו בכלל.   

ועוד לפני החלומות הגדולים בנוגע להפרכת הפריפריה, הזהירה עדית קרמר-רוזן, סגנית מתכנן מכון מרכז (פרויקטים לאומיים), כי "מחוז מרכז מקדם היום סדר גודל של 60 מיליון מ"ר לתעסוקה, חלקן בתכניות מאושרות וחלקן בתכנון, כאשר זהו היקף גדול מאוד, הרבה מעבר לצרכים של המחוז ושל המדינה".

עדית קרמר-רוזן, סגנית מתכנן מכון מרכז (פרויקטים לאומיים): "מחוז מרכז מקדם היום סדר גודל של 60 מיליון מ"ר לתעסוקה, חלקן בתכניות מאושרות וחלקן בתכנון, כאשר זהו היקף גדול מאוד, הרבה מעבר לצרכים של המחוז ושל המדינה"

מתכנן מחוז דרום, תומר גוטהלף, היה נחרץ פי כמה. "נניח שבן גוריון היה יושב פה בחדר, הוא היה אומר 'באתי לפה בתחילת המאה ה-20 לארץ ישראל, ראיתי שהיתה יפו והיתה ירושלים, שתי ערים גדולות וכל השאר שממה. אחרי 110 שנות ציונות, הכלכלה הכי מצטיינת ומדינה שהיא מעצמה עולמית, ומה יש לנו? יש לנו מדינה של מטרופולין אחד, עם איזו שהיא שלוחה בירושלים, 40 דקות משם'".

גוטהלף הזהיר כי "למדינת ישראל אין תכנון ארצי, והכלי התכנוני היחיד שעבד קצת זו ההגנה האגרסיבית על שטחים פתוחים. זה מה שהתכנון הסטטוטורי הצליח לעשות. מעבר ללקבוע יעוד קרקע כזה או אחר, אנחנו, המועצה הארצית לתכנון ובנייה, לא הצלחנו באמת להשפיע גם על מערכת אחרת שמקצה משאבים. התכנון שלנו לא עבד וזו האמת המרה".

ללא התערבות אגרסיבית, מדובר לדבריו ב"גזר דין מוות על הפריפריה". לדברי מתכנן מחוז דרום, אחת הרעות החולות היא החלוקה למחוזות, כך שכל מחוז מתעסק בעצמו ומחוז מרכז עסוק במתחת ותחרות מול מחוז תל אביב למשל. גוטהולף: "מחוז מרכז מייבב שהוא לא מצליח לגנוב תעסוקה למחוז תל אביב. זה באמת העניין? הרי ברור שזה מטרופולין אחד. אין שום חשיבות אם הבנק יושב בקרית אריה בפתח תקווה או במרכז תל אביב. היתה פה איזו שהיא סינגפור קטנה שהיא התעצמה וגדלה, ואנחנו השאר. פספסנו לגמרי את מטרת התכנון הארצי שהיתה ליצור ארבע מטרופולינים.

תומר גוטהולף, מתכנן מחוז דרום: "מחוז מרכז מייבב שהוא לא מצליח לגנוב תעסוקה למחוז תל אביב. אין שום חשיבות אם הבנק יושב בקרית אריה בפתח תקווה או במרכז תל אביב. היתה פה איזו שהיא סינגפור קטנה שהיא התעצמה וגדלה, ופספסנו לגמרי את מטרת התכנון הארצי שהיתה ליצור ארבע מטרופולינים"

"אין גם וגם. זה או או. אפשר לקבל החלטה בתכנית האסטרטגית שאנחנו מייבשים את מטרופולין באר שבע ואת מטרופולין חיפה, שלא צריך מטרופולינים, ונהיה מדינה של מטרופולין אחת. יהיו ערי קצה קטנות, יתנו כמה שירותים, יהיה בהן משרד של מס הכנסה ובזה יגמר העניין. אי אפשר עם כל ה'גרין ווש' עם המצגות היפות, ולא להסתכל על המספרים האמיתיים".

גוטהלף: "העיר באר שבע נמצאת בקריסה. יש לה עוד קצת פודרה על הפנים, אבל היא נמצאת בקריסה, אפילו בתחרות בתוך הנפה. אנחנו רואים למשל שהעיר נתיבות צומחת בקצב מאוד גבוה, ויש בה בנייה איכותית למגורים. אתה מסתכל מאיפה באה אליה הגירה? היא באה מבאר שבע. למה? כי בנתיבות יש 18% הטבת מס ובבאר שבע אין. במיתר יש 11% הטבת מס ובבאר שבע אין. היכולת שלנו לייצר מטרופולין בסוגי תמריצים האלה היא בלתי אפשרית. לכן היו 19 מכרזים של מחיר למשתכן בבאר שבע ואפס זוכים. אף אחד לא רוצה לגשת. יש לנו אין סוף מגורים, היצע מגורים אין סופי".

בניגוד להצהרות הרבות על הצורך להתפשט לפריפריה בשל בהיעדר קרקעות וחוסר בהיצע דיור במרכז הארץ, הדגיש מתכנן מחוז דרום כי מדובר בהחלטה של מדיניות לאומית ולא בהכרח נדל"ני. "צריך להגיד שלמחוז תל אביב יש היצע מגורים אין סופי. אפשר לקחת כל בניין של 6 קומות ולהפוך אותו לבניין של 40 קומות, אבל אנחנו צריכים להחליט איך אנחנו רוצים שאוכלוסיית המדינה תפוזר. אם אנחנו רוצים שתהיה מדינת תל אביב, שזה המוקד המרכזי, זה אחלה רק בואו נגיד את זה. נודיע לבאר שבע 'חברים, חבל על המאמץ, אולי לא צריך פה, ונסגור את העסק'.

"צריך להגיד שלמחוז תל אביב יש היצע מגורים אין סופי. אפשר לקחת כל בניין של 6 קומות ולהפוך אותו לבניין של 40 קומות, אבל אנחנו צריכים להחליט איך אנחנו רוצים שאוכלוסיית המדינה תפוזר. אם אנחנו רוצים שתהיה מדינת תל אביב, שזה המוקד המרכזי, זה אחלה רק בואו נגיד את זה"

גוטהלף דרש בדיון שרשות מקרקעי ישראל תפסיק לתכנן עוד ועוד יחידות דיור בעיר כמו אילת, למשל. "צריך להגיד לרמ"י להפסיק לעשות תכניות לעוד 60 אלף יחידות דיור באילת. אין לנו תעסוקה להציע לאנשים. מיותר לתכנן באיזה זווית בדיוק יהיה הרחוב ואיפה תהיה הפנייה ימינה. כנ"ל בקרית גת. זה לא קל, לפעמים יש גופים מפתחים שמסתערים על הגבעות וזה תפקידם, אבל יש רגע שצריך לקבל החלטות מאוזנות בעניין הזה".

הצורך הראשון לדבריו הוא לחדול מתכנון אזורי התעסוקה "המטורפים" במחוז מרכז. "כל הקונגלומרט הזה – מחוז מרכז ומחוז תל אביב - צריך רגע לעצור. זה לא יכול להיות יותר ככה, אחרת אין מדינה. אישורי התעסוקה מגדירים את גבולות המדינה".

קרמר רוזן, ממחוז מרכז, דיברה על ההתמקדות והתלות בעיר תל אביב, בין השאר בכל הנוגע לתכנון התחבורה. "התחבורה בכלל והתחבורה הציבורית בפרט מאוד ממוקדת תל אביב. אנחנו יכולים לראות את זה גם ברשת הרכבת הקלה, גם ברשת המטרו, גם בצירים שמשרד התחבורה מתכנן לנתיב מהיר לעיר. הכול ממוקד לנקודה אחת, וזה פוגע מאוד מאוד ביישובים במחוז מרכז".

לדבריה, "אנחנו רוצים לייצר רשת של תחבורה ציבורית, שתיתן מענה לא רק לחיבור למטרופולין תל אביב, לנקודה ספציפית בתוך מחוז תל אביב, אלא לייצר רשת יעילה שתמפה את אזורי התעסוקה כך שתוכל לצמצם את טווחי היוממות של אנשים ותציע להם מבחר תעסוקה, ולא רק במקומות מאוד ספציפיים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:המועצה הארצית לתכנון ובנייהבאר שבעמחוז דרוםמחוז מרכז
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...