בריטניה נלחמת בהלבנת הון: בעלי נכסים זרים יחויבו להזדהות

שנים רבות בריטניה שימשה כמקלט מס למלביני כספים, אך לאחרונה נעשו מהלכים שנועדו לשים קץ למוניטין השלילי הזה 

שיתוף הכתבה
בריטניהבריטניה

לאורך השנים, בריטניה צברה מוניטין מפוקפק של מקלט מס בסיכון גבוה לעבירות הלבנת כספים, אך לאחרונה נעשו מהלכים שנועדו לשים קץ למוניטין השלילי הזה ומטרתם להטיל עונשי מאסר או קנסות כבדים על מלביני כספים - כך פורסם ב-guardian הבריטי. לפי החוק החדש, בעלי נכסים זרים בבריטניה יחויבו להזדהות, או שיעמדו יעמדו בפני עונש מאסר של עד 5 שנים.

הפרטים נחשפים

שערוריות העוסקות ברכישת נכסי נדל"ן בריטיים יקרים על-ידי חברות Offshore (חברות הפועלות מחוץ לטווח של רשויות המס במדינה/תחום השיפוט שלהן) הן אינן דבר חדש בבריטניה. עם השנים הן הפכו לטרדה של ממש שכן כל שערוריה כזו ביססה את ההנחה כי כסף שחור מוחדר לשוק הנדל"ן הבריטי עקב חוסר בתקנות מונעות.

הדבר הפך בולט יותר עם חשיפת פרשת "מסמכי פנמה" ב-2016, אשר הניעו את ראש ממשלת בריטניה דאז, דיוויד קמרון, להציע רישום ציבורי לצורך זיהוי בלעדי של בעלי חברות אופשור. במקביל גבר החשש שכסף לא חוקי מושקע בענף הנדל"ן ועורר דאגה ממשית שמחירי הבתים ינסקו במהירות ויובילו למשבר דיור.

על פי סוכנות הפשע הלאומית הבריטית, לפני כמה שנים נחשפה רשת של כנופיות עבריינים שהשתמשו בשוק הנדל"ן הבריטי כדי להלבין כספים בשווי מוערך של כמיליארדי ליש"ט. לאחר התייעצויות רבות, הגיעה ועדת החוץ של הפרלמנט למסקנה כי אם מגמה זו תישאר ללא פיקוח, היא עלולה להוות איום רציני על הביטחון הלאומי של בריטניה. 

החקיקה החדשה קובעת כי כל חברת אופשור שבבעלותה נכס אחד או יותר בבריטניה, תהיה מחויבת על פי חוק להציג את זהותם האמיתית של בעלי הנכס, ברשימה שתהיה נגישה לציבור. באמצעות רישום זה, ממשלת בריטניה מקווה להגיע לעומדים בראש הלבנת הכספים הראשיים, במיוחד בענף הנדל"ן, ולנקוט נגדם אמצעים חמורים. כך, הם מקווים, יהיה קל ומהיר יותר להגיע לנכסים בבעלות עבריינים. 

למרות שהחוק מותיר לאנשים בעלות אנונימית על נכסים באמצעות חברות אופשור, זרם של כסף זר הביא לעליה דרסטית במחירי הנדל"ן וגם לחששות כבדים כי אם הצעדים הנכונים לא ינקטו בהקדם, המצב עלול לצאת משליטה. 

על-פי הצעת החוק, ישנו מגוון של עונשים חדשים שניתן להטיל על אנשים שלא יבצעו את רישום הנכסים המבוקש. העונשים מוטלים בין היתר על העבירות הבאות:

●    עונש של עד שנתיים מאסר למי שמסר מידע כוזב ברישום
●    עונש של עד שנתיים מאסר וקנס בלתי מוגבל למי שלא ביצע רישום של נכסיו
●    הרחקה מטריטוריה בריטית של כל גורם זר המעורב במכירה או חכירה של נכס, מבלי שסיפק מסמכי זיהוי תקינים של הבעלים המוטבים של הנכס.

מה לציבור יש לומר

הצעת החוק היא שינוי מבורך עבור אחוז גבוה מתושבי בריטניה, בראשם מנהלי המאבק לשקיפות בבריטניה, שנלחמו קשות כדי לשנות את החוקים הקודמים. לדברי מנהל המדיניות בארגון השקיפות הבינלאומי, דאנקן היימס: "הצעות אלה העלו סוף סוף על הנייר כלי פעולה שציפינו לו זמן רב, שיסייע להסיר את מעטה הסודיות מאנשים מושחתים המנצלים את הבעלות שלהם על נכסים בבריטניה. לאחר מספר שנים של קמפיינים והסברה אנחנו שמחים לראות שנעשים צעדים ראשונים להציג בפני הציבור את הרישומים שנעשו". 

היימס מרחיב וטוען כי "בריטניה קיבלה בברכה כסף שחור במשך זמן רב מדי, ולעיתים קרובות היה זה שוק הנדל"ן שלנו שסיפק עבורו מקום מסתור. מטרתה של הצעת החוק היא להשאיר בסופו של דבר את האנשים המושחתים עם מקום אחד פחות לאחסן בו את הכסף הלא חוקי שלהם. לאחר שהתייעצות הפרלמנט תסתיים, אנחנו נצפה מהממשלה לשים את הצעת החוק הזאת בעדיפות עליונה". 

הארגון הלאומי של סוכני הנדל"ן בבריטניה לא נותר מחוץ לדיון. מנכ"ל הארגון, מארק הייווד, אמר: "הנדל"ן הוא ענף בסיכון גבוה לשמש להלבנת הון, מכיוון שכל חברה זרה יכולה לרכוש נכס בבריטניה מבלי שתהיה נוכחת במדינה עצמה". הייווד אף ציין כי "ניתן להסתיר את אותם כספים באמצעות 'חברות' בלתי ניתנות לאיתור ולאחר מכן באמצעות רכישת נכסים. כאשר סוכני נדל"ן מנסים לאתר את בעליו האמיתיים או את המוטבים של אותו הנכס, הם מוצאים רק מסמכים המציגים חברות קש".

הייווד סיכם ואמר כי רוב הבתים שנרכשו באמצעות כסף מולבן נותרו ריקים בסופו של דבר ובכך הקטינו את מספר הבתים הזמינים למכירה או להשכרה בשוק הנדל"ן הבריטי - דבר שהשפיע לרעה על מצב השוק. הוא עומד על כך כי חשיפת זהותם האמיתית של בעלי הנכסים תתרום להתנהלות תקינה וישרה בענף הנדל"ן הבריטי. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בעלי נכסהלבנת הוןguardianOffshoreמסמכי פנמה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...