רשמית: תמ"א 38 תסתיים באוקטובר 2022; "יש לחזור לתכנון ראוי"

התוכנית תימשך עוד שנתיים וחצי, ופרויקטים המקודמים כיום לא ייפגעו • בין החלופות הנבחנות: הקמת קרן למימון חיזוק מבנים בפריפריה ומעבר מתמ"א לתב"ע

שיתוף הכתבה
השרים - משה כחלון ויפעת שאשא ביטון השרים - משה כחלון ויפעת שאשא ביטון

סוף עידן תמ"א 38 : בפגישה שנערכה היום (א') בלשכת שרת השיכון והבינוי, יפעת שאשא-ביטון, הגיעו להסכמה כלל הגורמים הממשלתיים הנוגעים לתחום התכנון והבנייה בישראל כי תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה (תמ"א 38) תסתיים סופית באוקטובר 2022. ההסכמה דורשת עדיין את אישור המועצה הארצית. 

בהודעה שיצאה מטעם דוברות שרת הבינוי והשיכון נכתב כי "מדובר בהסכמה רחבה של כלל הגורמים הממשלתיים: מנהל התכנון , משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון , מטה הדיור, משרד המשפטים והרשות להתחדשות עירונית. ההחלטה התקבלה לאור העובדה כי התמ"א לא השיגה את המטרה המרכזית שלשמה היא הוקמה - טיפול באזורי הסיכון בפריפריה. 

גם בהיבט הדאגה לתושב התמ"א החטיאה את המטרה: קידום פרויקטים עבור הבניין הבודד פגעה במרקם העירוני, ולא ניתן מענה מספק לתשתיות החשובות לרווחת התושב - גני ילדים, טיפות חלב, הרחבת מדרכות, פארקים ועוד. לכן, יש לעבור לראייה תכנונית כוללת".

[quote]

בפגישה סיכמו המשתתפים את עקרונות המתווה שיחליף את תמ"א 38 . בין היתר דובר על כך שבמתווה החדש ייבחן תיקון חקיקה שיאפשר מתן היטל השבחה חלקי לרשויות, זאת בניגוד למצב כיום שבו יזם המקדם תמ"א 38 מקבל פטור אוטומטי. ההיגיון בתיקון זה נובע מהרצון לאפשר לרשות המקומית לקבל היטל השבחה חלקי גם בתמ"א 38 נקודתית ו/או מתחמית, ולא רק בתוכניות פינוי-בינוי. 

נוסף על כך, סוכם כי יקודם תיקון חקיקה בנוגע להקמת קרן ייעודית למימון חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה בפריפריה. המימון לקן יגיע בין השאר גם דרך פרויקטים להתחדשות עירונית שיבוצעו במרכז הארץ, ובהתאם לאמות מידה שיוגדרו מראש במסגרת החקיקה. כמו כן, ייבחן מעבר מתוכנית מתאר ארצית (תמ"א) לתוכנית בניין עיר ( תב"ע ). מעבר שכזה יגדיל את הוודאות התכנונית תוך טיפול בתשתיות ומענה בצורכי ציבור. 

בנוסף הוחלט כי פרויקטים של תמ"א המקודמים כיום במוסדות התכנון לא ייפגעו, ובהמשך ייקבעו הוראות מעבר שיגדירו את פרק הזמן להגשת בקשות חדשות. בשבועות הקרובים ועדת המשנה של המועצה הארצית (הוולנת"ע) צפויה להתכנס ולדון בפרטי המתווה וכן לשמוע את כל הצדדים הרלוונטיים בנושא.

[quote]

שר האוצר, משה כחלון: "אני מברך את כל הגורמים הממשלתיים שהגיעו להסכמה בעניין התמ"א וזאת בהמשך לישיבה האחרונה שקיימנו בנושא. מדובר בהסכמה חשובה שתסדיר את הנושא לטובת כלל הציבור הרחב".  

שרת השיכון והבינוי, יפעת שאשא-ביטון " תמ"א 38 לא הגשימה את ייעודה במקומות שלשמם נועדה, לא מומשה בערים בהן קיים סיכון גבוה לרעידות אדמה ובחלק מהערים שבהן מומשה הפכה למפגע תכנוני. לכן הוחלט על הפסקתה בתוך 3 שנים מהיום, ובמהלכן תאושר תוכנית חדשה ורלוונטית יותר שתעוגן בחקיקה ותעסוק בהיבטים של תכנון, תקינה, מענה לצורכי ציבור, תקציב למימושה באזורי הפריפריה שאין בהם כדאיות כלכלית והקלה בתהליכים הבירוקרטיים. 

אני מודה לשר האוצר כחלון על הובלת הנושא. לתפיסתי, תהליכי ההתחדשות העירונית צריכים להיות מוגדרים כיעד לאומי בתחום הדיור. הם חיוניים לצמצום הפערים בין השכונות החדשות לשכונות הוותיקות של העיר, וכן מהווים כלי נוסף להגדלת היצע הדיור".
 
מנכ"לית מנהל התכנון , דלית זילבר: "נושא ההתחדשות העירונית הוא המשימה המרכזית של מנהל התכנון, וכך זה מתבטא בתוכנית האסטרטגית של מדינת ישראל שנים הבאות. תמ"א 38 לא עולה בקנה אחד עם מטרה זו ואף מטרפדת אותה. צריך לחזור לתכנון ראוי שלוקח בחשבון את האינטרס הציבורי הכולל, תוך חידוש המרקם העירוני וחידוש המרחב הציבורי והתשתיות - לא רק בראייה נקודתית וצרה. התמ"א החטיאה את המטרה בכך שאלפי תושבים נותרו ללא מיגון מפני רעידות אדמה דווקא באזורים הרגישים כמו טבריה ובית שאן".

ראש מטה הדיור הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה (שם כאמור החלטה זו אמורה לעלות לאישור סופי),זאב בילסקי: "אני מברך על ההסכמה שהושגה להארכת תמ"א 38 לתקופת מעבר של שלוש שנים. עלינו לזכור כי זו תוכנית מצילת חיים ובכוונתי להביא את ההסכמות שהושגו להכרעת המועצה הארצית לתכנון ובנייה בישיבה הקרובה".

נשיא התאחדות בוני הארץ , ראול סרוגו: "ההחלטה הזו היא החלטה מנהיגותית אשר מצילה חיים, שגם תמנע ירידה דרמטית בהיצע בניית יחידות דיור חדשות באזורי הביקוש. אני שב ומבהיר כי אנחנו בהתאחדות בוני הארץ מסכימים שתמ"א 38 מצריכה תיקון בהיבטים תכנוניים שונים, וכן חייבת לגרום ליצירת תמריצים מתאימים על מנת שפרויקטים מכוחה ייצאו לפועל גם באזורי הפריפריה ובמיוחד ביישובים לאורך השבר הסורי אפריקאי. להתאחדות יש הידע, הניסיון והכלים המקצועיים על מנת להמליץ על השינויים המתבקשים כך שיהיו אפקטיביים, ונפעל עם הגורמים המקצועיים בממשלה ובמנהל התכנון על מנת להוביל לתוכנית מעודכנת אשר תשיג את היעדים הללו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ד"ר יפעת שאשא ביטוןראול סרוגוהתאחדות בוני הארץזאב בילסקימטה הדיור
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...