"מתוך 100 עררים שבדקנו רק 29% תוכניות תמ"א 38 אושרו כפי שהן"

עו"ד אילנה בראף שניר דיברה ביום עיון של מרכז הנדל"ן על הגורמים לחוסר הוודאות בתמ"א • "לא נכון שהמדינה תכתיב לוועדות מה יהיה בתחומן בהתחדשות עירונית"

שיתוף הכתבה
עו''ד בראף שנירעו''ד בראף שניר

מה הם הגורמים לחוסר הוודאות בפרויקטים לתמ"א 38, והאם יש לכך פתרונות מעשיים? על נושא זה דיברה היום (ב') עו"ד אילנה בראף שניר, שותפה בכירה במשרד עורכי הדין הררי טויסטר ושות' ביום העיון של מרכז הנדל"ן בנושא תכנון ובנייה. עו"ד בראף שניר הזכירה שלושה גורמים עיקריים לאי-הוודאות המטרידה בתחום: שינויים תכופים בתמ"א עצמה, לצד שינויים בחקיקה; זכויות בתוכנית שאינן מוקנות או ודאיות; והעובדה שתמ"א 38 היא תוכנית בת תפוגה, שאמורה בסופו של דבר להסתיים – ובעתיד הקרוב.

עו"ד בראף שניר המחישה את חוסר הוודאות שמולה ניצבים היזמים אשר מעוניינים להקים פרויקט תמ"א 38 : "כל בקשה להיתר בנייה מהווה מעין מיני תב"ע , שאף יזם לא יודע אם יקבל בוודאות את היתר הבנייה, ומהו אותו היתר הבנייה", אמרה ביום העיון והמשיכה לדוגמה מוחשית: "בשנתיים האחרונות נדונו יותר מ-450 עררים בעניין בקשות להיתר מכוח תמ"א 38. אנחנו ערכנו בדיקה מדגמית של 100 כאלו והגענו לתוצאות הללו: 45% מהעררים נדחו, ומתוך אלו שכן אושרו, ב-48% נקבעו סייגים של צמצום הבקשה ותמריצי התמ"א מטעמים שונים – צפיפות, תקני חניה, קווי בניין. מתוך אותם 100 עררים שנבדקו, רק 29% אושרו כפי שהן".

הפתרון: "תוכנית התחדשות עירונית בסמכות ועדה מקומית - ובפיקוח של ועדה מחוזית"

עו"ד בראף שניר אף דיברה על הפתרונות לאי-הוודאות הקיימת היום: "ידוע שהמגמה היא לא להמשיך את תמ"א 38 , ושתהיה תקופת מעבר – אך למעט זה, איש לא יודע דבר לגביה. מחר נערכות גם הבחירות, וייתכן שכל החלטה שהתקבלה עד כה תבוטל.

האם נכון, בהמשך לכך, שתוכניות של חידוש והתחזקות יוכתבו על ידי המדינה? אני סבורה שלא נכון שהמדינה היא זו שתכתיב לוועדות המקומית מה יהיה בתחום שלהן בענייני התחדשות עירונית וחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה. אחרי כמעט 15 שנה כל הרשויות המקומיות יודעות - חייבות לדעת - מה הן רוצות בתחומן. תוכנית התחדשות עירונית צריכה להיות בסמכות ועדה מקומי ובפיקוח של ועדה מחוזית. כמו כן, יש לחייב את הוועדות המקומיות בהכנת תוכניות מקומיות לחיזוק והתחדשות, שבמסגרתה יהיו זכויות מוקנות – ובזמן קצר".

יום העיון של מרכז הנדל"ן בנושא תכנון ובנייה נערך היום בין השעות 15:00 ל-18:30 במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, בשיתוף משרד עו"ד הררי טויסטר ושות'. מדובר ביום עיון שמציע 3 שעות פרקטיות ומקצועיות עם גורמי ממשל ורגולציה. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתאילנה בראף שנירהררי טויסטר משרד עורכי דיןחוק תכנון ובניהתמ"א 38
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...