הקבלנים נגד התאגידים הסיניים: "סכנה בהשתלטות על תשתיות"

התאחדות בוני הארץ דורשת מהחשכ"ל, רוני חזקיהו, לבחון את "המציאות הבעייתית בישראל" ודרשה כי תיאסר כל השתתפות של תאגידים בבעלות ממשלתית במכרזים אסטרטגיים

שיתוף הכתבה
הקבלנים נגד התאגידים הסיניים: "סכנה בהשתלטות על תשתיות"הקבלנים נגד התאגידים הסיניים: "סכנה בהשתלטות על תשתיות"

התאחדות בוני הארץ פנתה אתמול (ג') לחשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו בדרישה להסדיר את השתתפות החברות הממשלתיות במכרזי תשתיות אסטרטגיים בישראל, בדגש על החברות הסיניות אשר מחזיקות באישור לפעול בארץ. במכתב דורשים הקבלנים מהחשכ"ל לבחון את "ההשלכות הפוגעניות על האינטרס הציבורי בישראל ועל התחרות של תאגידים, המצויים כולם בשליטת ממשלת סין, במכרזים לפרויקטים של תשתיות חיוניות בישראל בהיקפים של עשרות מיליארדי שקלים". 

במכתב, שהוגש באמצעות עורכי הדין ניב זקלר ועופר ארגוב ממשרד יגאל ארנון ושות', צוין עוד כי ההתאחדות מצפה מהחשב הכללי שיאסוף את העובדות הרלוונטיות, יחקור ויבחן אותן, ועל בסיסן יפעל לשם התאמת תנאי המכרזים "למציאות הבעייתית שמתרחשת בישראל, למניעת פגיעה בתחרות השוויונית במכרזים בטווח הקצר ופגיעה אנושה ביכולתן של חברות מקומיות לשרוד בטווח הבינוני והארוך".

במכתב מפורטים רבים מהמכרזים בישראל שבהם זכו חברות בבעלות הממשלה הסינית ובשליטתה, פורטו החששות מהשפעת זכייתן במכרזים אלו, ביניהם מסירת פרויקטים אסטרטגיים לידי ממשלת סין, מתן אחיזה הדוקה לממשלת סין במערך הובלת סחורות בכל העולם, מתן יתרונות תחרותיים לחברות הסיניות מול החברות הישראליות המתמודדות במכרזים בשל סובסידיות שהן מקבלות מהממשלה הסינית - סובסידיות שאינה מונעת רק ממניעים כלכליים, וחשש מהתנהגות אנטי תחרותית של החברות הסיניות במכרזים.

 

עוד פורט על פעולות שבהן נקטו מדינות אחרות, כולל ארה"ב ומדינות החברות באיחוד האירופי, להגבלת הפעילות של חברות בבעלות ממשלת סין. פעולות אלו, כך צוין במכתב, "ננקטו בשל חששות דומים ממעורבות סינית בפרויקטים אסטרטגיים בתחומן".

בסיכום המכתב מבקשים בהתאחדות בוני הארץ מהחשב הכללי לקבוע בכל מסמכי מכרזי התשתיות האסטרטגיות בישראל איסור על השתתפותם של תאגידים בבעלות ממשלתית באופן כללי, לקבוע בכל מסמכי המכרזים בישראל כי יש לראות בחברות הסיניות המשתתפות גוף אחד, לקבוע בנוסף כי חברות מאותו גוף רשאיות להשתתף רק בקבוצה אחת במכרז, ולקבוע כי כל התאגידים הסיניים הם חלק מגורם ריכוזי אחד הנשלט בידי ממשלת סין.

ניר ינושבסקי , סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף בנייה חוזית, ציין: "לצערי הרב אנחנו 'האחרונים לזהות' את הסכנה שבהשתלטות של ממשלת סין על תשתיות לאומיות של מדינת ישראל תחת הכינוי 'חברות זרות'. קבלני ישראל נאלצים להתחרות במכרזים מול ממשלת סין, כאילו הם 'עוד קבלן' ששיקוליו מסחריים נטו. מובן שאין פה תחרות הוגנת. החברות האירופיות והאמריקניות הבינו זאת והחלו להדיר רגליהן ממכרזים אלו של המדינה. ממשלת סין בוחרת לעצמה באילו מכרזים לזכות, משיקולים אסטרטגיים מדיניים ארוכי טווח. האם אנו יותר חכמים מהאמריקאים, מהגרמנים, מהקנדים, ונדע טוב יותר להתמודד מול האיום הסיני, שמנהל יחסים מסחריים ומדיניים עם מדינות אויב? ומי בכלל דואג לכך שגם האינטרסים ארוכי הטווח של ישראל יישמרו?.

פניית ההתאחדות לחשב הכללי לבחינת הנושא נועדה לחשיפת הסכנה, קוצר הראייה והעדפת תוצרת חוץ של ממשלת ישראל. הסיסמאות של 'תוצרת כחול לבן' ובנייה ישראלית מושלכות הצידה בשביל החיסכון הכספי קצר הטווח, שלא לדבר על שיקולי הביטחון. אנו קוראים לממשלת ישראל לנהל בצורה מושכלת ובאור השמש את היחסים המורכבים עם ממשלת סין, בצורה שתדע להגן על השוק המקומי ועובדיו ועל ביטחון המדינה. חשוב שהידע והניסיון יישאר בארץ וישמש לעתיד".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רוני חזקיהומשרד החשב הכללי במשרד האוצרארנון, תדמור-לויניר ינושבסקיחברות בנייה סיניותניב זקלרעופר ארגובהתאחדות בוני הארץ
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...