פונו - וישלמו: תושבי אל ערקיב ישיבו למדינה כ-1.6 מ' שקל

המחוזי בבאר שבע חייב את בני שבט אבו מדיעם בסכום, על מאמצי פינוי חוזרים ונשנים • "לא מוצדק להטיל על הקופה הציבורית הוצאות כבדות בשל התנהגות פורעת חוק"

שיתוף הכתבה
(קרדיט Depositphotos)(קרדיט Depositphotos)

פסק דין תקדימי של בית המשפט המחוזי בבאר שבע מחייב את תושבי שבט אבו מדיעם, המתגוררים ביישוב הלא חוקי אל ערקיב שבנגב, בתשלום של יותר מ-1.6 מיליון שקל למדינה, בגין פינוי חוזר ונשנה שלהם מהקרקע, שעליה התיישבו שלא כחוק.

תושבי היישוב עתרו לבית המשפט המחוזי בעקבות פסיקתו של בית משפט השלום, שקבע את סכום התשלום הכולל יותר מ-1.6 מיליון שקל. בית המשפט המחוזי, בראשות אב בית הדין, השופט הבכיר אריאל ואגו, דחה את ערעורם של בני השבט, ואימץ את החלטת בית המשפט.

הנתבעים חויבו, כאמור, לשלם את הסכום בגין עלויות פינויים ממקרקעי ציבור בבעלות המדינה, באזור היישוב הלא חוקי המכונה אל ערקיב. בבית המשפט תוארו עשרות הליכים משפטיים שננקטו כדי לפנות את התושבים מהקרקע, מאז 1999, ושמונה פינויים שנעשו במקום לאורך השנים. "התושבים שבים ופולשים אל הקרקעות תוך שהם דורסים ברגל גסה פסקי דין חלוטים של כל הערכאות, שהורו להם להתפנות מהמקרקעין בהיותם אדמות מדינה. כוחות אכיפה בדרום נאלצו להשקיע משאבים רבים לצורך פינויים של הנתבעים מהקרקע, ובכלל זה נדרשו כוחות משטרה בהיקפים משמעותיים על מנת להבטיח את הפינוי ואת שמירת שלום הציבור", נכתב בדיון בבית משפט השלום.

[quote]

פרקליטות מחוז דרום הגישה בעקבות כך תביעה כספית לבית משפט השלום כנגד הנתבעים, ובמסגרת פסק הדין הם חויבו להחזיר לקופת המדינה סכום כולל של 1,636,767. המערערים – שישה מתוך 34 נתבעים בסך הכול - פנו לבית המשפט המחוזי בבקשה לבטל את ההחלטה, ובמקביל פנתה המדינה גם היא לבית המשפט תוך שהיא מערערת על סכום הפיצוי הנמוך. בית המשפט קיבל, כאמור, את החלטת בית משפט השלום כפי שהיא, וחייב את הפונים בתשלום הסכום שנקבע. יש לציין כי 319,440 כבר שולמו בידי הנתבעים האחרים. נוסף על הסכום שנקבע, חייב בית המשפט את המערערים בתשלום הוצאות משפט בסך 20 אלף שקל.
 
בפסק הדין, שניתן בהרכב של שלושה שופטים, נכתב כי "מדובר במאבק משותף, ארוך שנים, של כלל הנתבעים, ובהם המערערים, שנועד להכביד ולהקשות על רשויות האכיפה לממש את בעלות המדינה על הקרקע ולפנות ממנה אותם ואת המחוברים שהניחו עליה. עסקינן ב'מיזם משותף', אינטנסיבי ונחוש, שנועד לקדם אינטרס שכל המערערים, ויתר הנתבעים, חולקים יחדיו ופועלים להשגתו באמצעים שונים, שכמה מהם מהווים הפרת חוק וביזוי של צווים שיפוטיים, ובשל כך נדרשו הרשויות לפעולה נחרצת, מורכבת ועתירת הוצאות כספיות.

"נכון עשתה המדינה כאשר הגישה תביעתה להחזר הוצאות הפינוי כנגד הפולשים, שהם המעוולים ה'קולקטיביים' שכאן. לא מוצדק להטיל על הקופה הציבורית הוצאות כבדות, שנגרמו בשל התנהגות פורעת חוק, חוזרת ונשנית, של יחידים".
 
את המדינה יצגו בהליך עו"ד גלי צימרמן (חדאד) ועו"ד לירון שי מפרקליטות מחוז דרום, בסיוע ובליווי רשות מקרקעי ישראל , משטרת ישראל והסיירת הירוקה. מפרקליטות מחוז דרום נמסר: "המסר של התביעה ופסק הדין ברור - מי שיפלוש לאדמות המדינה ויאלץ את המדינה להשקיע משאבים לצורך פינויו, יישא בעלויות הפינוי. התביעה במהותה הינה תביעה לקיום שלטון החוק, לשמירה על הסדר הציבורי ולאכיפה של פסקי דין של בתי משפט שונים. התביעה נועדה להרתיע את מי אשר מפרים את החוק, פולשים לאדמות מדינה, ומזלזלים בצווים ובפסקי דין הקובעים כי עליהם לפנות את המקרקעין".

היישוב הלא מוכר אל ערקיב נחשב לסמל המאבק של תושבי הנגב הבדואים להתיישבותם בקרקעות שלטענתם עובדו על ידי אבותיהם לפני קום המדינה. במשך השנים הוקם ונהרס היישוב פעמים רבות, ויש הטוענים כי מבנים בו נהרסו כבר יותר ממאה פעמים.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלבית משפט השלוםבית המשפט המחוזי באר שבעאבו מדיעםאריאל ואגוגלי צימרמןלירון שי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...