היטל ההשבחה נחתך ב-99%: שומות מכריעות ראשונות לתמ"א 38 בת"א

בפרויקט ברחוב קליי הפחית השמאי המכריע אמנון נזרי היטל ההשבחה שדרשה העירייה מ-1.3 מיליון שקל ל-19 אלף שקל • בפרויקט נוסף בעיר היטל ההשבחה הורד כמעט ל-0

שיתוף הכתבה
היטל ההשבחה נחתך ב-99%: שומות מכריעות ראשונות לתמ"א 38 בת"אהיטל ההשבחה נחתך ב-99%: שומות מכריעות ראשונות לתמ"א 38 בת"א

זמן רב חיכו יזמים בתל אביב לשומות מכריעות ראשונות לתמ"א 38 ברובעים 3 ו-4 – ונדמה שלא לחינם: שתי שומות מכריעות שניסח השמאי אמנון נזרי "חתכו" את היטל ההשבחה בשני פרויקטים כמעט במלואם, משאירים את העירייה עם כמה אלפי שקלים לכל היותר.

בשומה אחת, עבור פרויקט תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה (2/38) ברחוב קליי בתל אביב, שאותו מקדמת חברת אנשי העיר , דרשה עיריית תל אביב בתחילה היטל השבחה של 1.8 מיליון שקל, באמצעות שמאי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, יורם ברק. לאחר מכן ירדה דרישתה ל-1.3 מיליון שקל, וזאת לעומת שומה מטעם החברה היזמית, שאותה קבע השמאי עירד אלעד, ועמדה על כ-13 אלף שקל.

הפרויקט כולל הריסה של בניין ישן בן 3 קומות ו-12 יחידות דיור, והקמת בניין מגורים במקומו שבו 7 קומות וקומת גג חלקית, וכן שתי קומות מרתף, שבו יהיו בסך הכול 25 יחידות דיור.

בשומה המכריעה ציין השמאי נזרי: "לאחר שבחנתי את מכלול נתוני השווי שהציגו הצדדים ואת ניתוחי השווי, מצאתי את זה שנקבע על ידי שמאי המשיבה כסביר, ואימצתי אותו .למעלה מן הנדרש אציין כי לא קיבלתי את גישת שמאי המבקשת להפחתת מס הרכישה משווי הקרקע".

בהתאם לכך קבע השמאי את גובה היטל ההשבחה בפרויקט על כ-19 אלף שקל בלבד – 1.5% מהיטל ההשבחה שביקשה עיריית תל אביב. בפרויקט נוסף בתל אביב שבו ניתנה שומה מכרעת, ושפרטיו טרם פורסמו, הפחית השמאי המכריע את היטל ההשבחה מ-2.02 מיליון שקל לאפס.

"לעיריית תל אביב מדיניות גביית היטל השבחה יצירתית למדי בכל הקשור לתמ"א 38", אומר השמאי עירד אלעד, שערך את השומה מצד החברה היזמית. "ברובע 3 וברובע 4 ניתנו דרישות גבוהות מאוד ביחס למה שהיזמים בשוק ציפו לו, ונראה שעכשיו השוק מתקן את עצמו.
השמאי המכריע קיבל ברמה העקרונית ואימץ את הגישה של היזם, שתואמת יותר להוראות החוק והפטור, והתוצאה – איפוס כמעט מוחלט של היטל ההשבחה. כעת הכדור נמצא אצל העירייה, ואני מקווה מאוד שהיא תסיק את המסקנות ותתאים עצמה יותר להוראות הפטור. 

חשוב להבין שלשומות שהוציאה העירייה השלכה עקיפה על פרויקטים רבים ברובעים 3 ו-4, שכבר יצאו לדרך – זכו למימון, ביצוע דו"ח אפס וכדומה. אף אחד לא ציפה ל'פצצות' הללו שהטילה העירייה, וזה יצר פער גדול בין מה שהמממן אישר ליזמים לבין מה שהעירייה דורשת על מנת שיקבלו היתר. זה גורם בשטח לעיכוב ולסיכון הקידום של פרויקטים מסוג תמ"א 38 ומכניס יזמים רבים לבעיה מימונית".

מעיריית תל אביב נמסר כי "השומה המכרעת התקבלה היום במשרדי הוועדה. היא תיבחן על ידי הגורמים המקצועיים ויוחלט בהמשך על אופן הטיפול בתיק".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:היטל השבחההוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביבתמ"א 2/38הריסה ובנייהעיריית תל אביבתמ"א 38שומהאמנון נזרי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...