התמ"א תמה? עיריית ירושלים בוחנת עצירת פרויקטים חדשים מ-2020

בדיון שהתקיים במועצת העיר נמסר על כוונה לעצור פרויקטים חדשים של תמ"א 38 החל מינואר הקרוב; ההחלטה באה בעקבות החלטת מינהל התכנון ועיריית ר"ג

שיתוף הכתבה
עיריית ירושלים בוחנת עצירת פרויקטים חדשים מ-2020עיריית ירושלים בוחנת עצירת פרויקטים חדשים מ-2020

פרסום ראשון: בדיון שהתקיים במועצת העיר ירושלים הודיע ראש עיריית ירושלים משה ליאון כי הוא מתנגד להמשך דרכה של תמ"א 38 והוא מתכוון להקפיא פרויקטים חדשים שיקודמו במסגרת התמ"א החל מינואר 2020. לפי ההבנות המתגבשות, מי שיגיש בחודשים הקרובים בקשה לאישור פרויקט במסגרת תמ"א 38 ויקבל אישור לפתיחת תיק עד סוף השנה (31.12.2019) יוכל להמשיך להתגלגל במוסדות התכנון, אולם החל מ-1 בינואר 2020 לא יתקבלו יותר בקשות חדשות.

מנגד נמסר בהודעת העירייה הרשמית כי "הנושא אינו נמצא על הפרק ולא עלה לדיון בלשכת ראש העיר. ראש העיר ירושלים מעודד התחדשות עירונית ויקדמה ככל הניתן".

הידיעה הזו מגיעה לאחר שמינהל התכנון הודיע בשבוע שעבר באופן רשמי (כפי שנחשף לראשונה באתר " מרכז הנדל"ן ) כי ימליץ שלא להאריך את תוקפה של התמ"א בפעם השלישית, והיא עשויה לפוג ב-18 במאי 2020. בנוסף, בתחילת מאי האחרון החליט ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה כי לא יאושרו יותר פרויקטים במסגרת תמ"א 38 בעיר רמת גן, עד לאחרונה שיאנית התמ"א, למעט במקרים חריגים.

לפי דוח הרשות להתחדשות עירונית , בשנת 2018 קיבלו 31 בניינים בעיר ירושלים היתר בנייה במסגרת תמ"א 38 /1 לחיזוק ועיבוי הבניין. בנוסף, עוד 4 בניינים קיבלו היתר בנייה במסלול תמ"א 38/2 – הריסה ובנייה מחדש. 35 דירות חדשות נמכרו בשנה שעברה במסגרת תמ"א 38/1 (עיבוי וחיזוק) ועוד 10 דירות נמכרו במסגרת תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה) – לעומת 67 דירות שנמכרו בשנה שעברה בפרויקטים של פינוי בינוי .

[quote]

כאמור, בשבוע שעבר נחשף כאן כי מינהל התכנון הודיע ללשכת עורכי הדין כי תמ"א 38 , תוכנית המתאר הארצית שהעניקה זכויות בנייה בתמורה לחיזוק בניינים ישנים מפני רעידות אדמה, צפויה להסתיים ב-18 במאי 2020, בדיוק 15 שנה לאחר שאושרה בממשלה. עו"ד בנימין ארביב מהלשכה המשפטית במינהל התכנון כתב כי "כידוע, תמ"א 38 אושרה בשנת 2005 לחמש שנים בלבד, תוך שניתנה סמכות למועצה הארצית להאריך את תוקפה בתקופות נוספות שלא יעלו על חמש שנים כל אחת (סעיף 29 לתמ"א). מכאן, כי ברירת המחדל שנקבעה בתמ"א עצמה, הינה פקיעה בתום חמש שנים, אלא אם כן החליטה המועצה להאריך את תוקפה, לתקופה קצובה כאמור".

ארביב ציין, כי "הוראה זו, לצד הוראות נוספות בתמ"א 38 בנוגע לתוכניות לפי סעיף 23 לתמ"א, כמו גם החלטות רבות מספור של המועצה הארצית ושל ועדות המשנה שלה, מבטאות את העמדה שהיתה נהירה עוד מתחילת הדרך, כי תמ"א 38 אינה דומה לכל תוכנית אחרת, ויש להגבילה בזמן, ולבחון מעת לעת את היתרונות והחסרונות הכרוכים בה ואת ההצדקה להמשך תחולתה". עו"ד ארביב הדגיש כי "לאחר בחינת הנושא לאחרונה, העמדה המקצועית של מינהל התכנון הינה כי לעת הזאת אין הצדקה להאריך בתקופה נוספת את תוקפה של התמ"א במתכונתה הנוכחית, ויש להעדיף תכנון מיטיבי יותר, באמצעות תוכניות מפורטות להתחדשות עירונית ולפינוי בינוי, אשר יבחנו ויסדירו את התכנון במתחמים שלמים לרבות צורכי הציבור והיבטים תכנוניים נוספים, על פני היתר במגרש נקודתי מכוח תמ"א 38". ארביב ציין כי "מובן כי עמדה זו מחייבת התייחסות להוראות מעבר ונושאים נוספים, אשר נבחנים בימים אלה".

בכל מקרה, עם כל הכבוד לדעה המקצועית של מינהל התכנון , ההחלטה על סיום דרכה של תמ"א 38 - שאמנם חיזקה בניינים מפני רעידות אדמה, אולם צופפה והעמיסה על תשתיות בערים רבות ללא בקרה ושליטה - תתקבל בסופו של דבר על ידי הפוליטיקאים, הן במועצה הארצית לתכנון ובנייה והן בממשלה, וסביר להניח שלא מעט גורמים ינסו לרכך את ההחלטה ולכל הפחות להכניס הוראות מעבר מחמירות עבור אלפי הפרויקטים שנמצאים בצנרת.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית ירושליםמשה ליאוןמועצת העיר ירושליםמינהל התכנוןבנימין ארביבהיתר בנייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...