"כל ראש עיר מחליט לעצור בנייה; יש אנרכיה מוחלטת בשוק הדיור"

כך ראול סרוגו, נשיא התאחדות בוני הארץ, בכנס הנדל"ן השנתי של EY ישראל • חן שיין מ-EY: "מחיר למשתכן אכזב; קמו שכונות רפאים והמחירים המשיכו לעלות"

שיתוף הכתבה
ראול סרוגו - נשיא התאחדות בוני הארץראול סרוגו - נשיא התאחדות בוני הארץ

כנס הנדל"ן השנתי של משרד ארנסט אנד יאנג ( EY ישראל) ומשרד עורכי הדין שטיינמץ, הרינג, גורמן ושות' מתקיים היום (ב') – ותוכנית " מחיר למשתכן " שוב במוקד העניינים: במסגרת הפאנל הראשון של הכנס, שכותרתו שוק הדיור בישראל, עסקו המשתתפים בשאלת מידת ההצלחה של התוכנית. חן שיין, שותף בכיר ומנהל תחום הנדל"ן ב-EY ישראל, שהנחה את הפאנל, אמר בפתח הדברים: "שר האוצר הקודם השקיע את כל מרצו בתוכנית 'מחיר למשתכן' אך התוצאות מאכזבות: הוקמו שכונות רפאים, הביקוש היה נמוך והמחירים המשיכו לעלות. ננסה לגבש המלצות לשר האוצר החדש לגבי מה צריך לעשות בשוק הדיור כדי להפוך אותו נגיש יותר".

בפאנל השתתפו עודד גבולי, לשעבר מהנדס עיריית ת"א-יפו; דלית זילבר, מנכ"לית מִנהל התכנון; ראול סרוגו, נשיא התאחדות בוני הארץ ; גיל גבע, יו"ר קבוצת תדהר ; תמיר דגן, מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן; אורן הוד, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים; שאולי לוטן, מנכ"ל קבוצת לוינשטיין; ואברהם קוזניצקי, יו"ר ובעלי קבוצת מנרב.

סרוגו אמר בפאנל כי "70 אלף איש נרשמו להגרלות בפרויקטים של מחיר למשתכן ורק 12 אלף חתמו על הסכמים מחייבים. מחיר למשתכן כרעיון הוא חיובי, ואני מברך את השר כחלון שלראשונה החליט להפסיק לספסר בקרקע. ככלל, מחיר למשתכן הוא סוג של דיור בר השגה, לבוא ולומר שמחיר למשתכן הוא חזות הכול זה רע מאוד. הפתרון, כמו שנאמר כאן, הוא הגדלת הדירות באזורי הביקוש. פרויקטים של התחדשות עירונית תקועים, יש אנרכיה מוחלטת בכל שוק הדיור בישראל, כל ראש עיר מחליט לעצור את הבנייה - וכאן הבעיה בעצם". 

 

עודד גבולי: "אין למדינה שום אסטרטגיה. שכונת מגורים זה לא מוצר, זה דבר מורכב הרבה יותר - זה חלק מעיר, והשאיפות של הממשלה בשנים האחרונות לא התקרבו לפתור את הסוגיה. מחיר למשתכן זו שליפה מהמותן, והרגולציה לא תצליח אם המדינה לא תעצור לרגע ותייצר אסטרטגיה מבחינת איך בונים וכמה ואיך מייצרים תשתיות ותעסוקה. שום דבר פה לא יתקדם. לא יודע כמה פעמים צריך להגיד את זה כדי שזה ייכנס לקברניטי המדינה לראש".

דלית זילבר, מנכ"לית מנהל התכנון , אמרה מנגד: "מבחינתי צריך לעשות תכנון טוב ולייצר מאסה. המנהל קיבל משימה, ועשינו מהפכה בקנה מידה לאומי. ואין לזה אח ורע, והמדינה צריכה להחליט איך לשווק". 

אורן הוד: "צו השעה הוא מחיר למשתכן , אבל זה עדיין לא אומר שהתוכנית השיגה את המטרה שלה. אנחנו פוגשים לקוחות שיכלו להיות מרוצים הרבה יותר אם לא היו צריכים לחכות שנתיים להיתר בנייה. הממשלה כנראה לא מרוצה, הרשויות מאוד לא מרוצות - רואים את המלחמות על הסכמי הגג - והדיירים חיים בחוסר ודאות לגבי מועד הכניסה לדירה ואופיו. הקבלנים, הספקים ועורכי הדין צריכים להתאים את עצמם לקיטון בפעילות, וכל זה היה טוב אם מישהו היה נהנה בסוף. עוד לא מצאתי כאלו". 

" מחיר למשתכן הצליח במידה חלקית", אמר גיל גבע, יו"ר קבוצת תדהר . "אבל אם המטרה היה להגדיל היצע אז מדובר בכישלון חרוץ, ואם המדינה התיימרה להוריד מחירים אז ברור שהיא נכשלה. התוכנית הזאת ייצרה כמה עשרות אלפי משפחות שמחות, תקעה את השוק ולא פגעה במטרה. הדרך להוריד את המחירים פשוטה מאוד: להגדיל היצע ולהוריד עלויות ייצור". 

אברהם קוזניצקי: "לדעתי הכיוון היה נכון. זה היה אינטרס משותף גם של היזמים וגם של הקבלנים, אבל היו יכולים לשפר את הביצוע. מחיר למשתכן תלוי באזור: היו צריכים לפחות להקים ועדת ציפיות שבה שותפים גם הקבלנים וגם היזמים - ולא כדי לסרבל אלא כדי לקבוע יחד איפה להקים את הפרויקטים. לכן תמיד הדברים נמדדים ביישום שלהם, למרות שהכוונות טובות". 

שאולי לוטן: "בואו נראה מה השיגה התוכנית – קודם כול גירעון של 7.5 מיליארד, קבלנים שפשטו את הרגל, קבלנים שבנו את הדירות ולא יקבלו את התשלום והפרשים באיכות לפי מקום הפרויקט. זה לא הגון. היא עשתה עוד דבר: אדם שגר בעפולה זכה בדימונה – זה פשוט טמטום. היא יצרה ציפיות שלא מתגשמות". 

כנס הנדל"ן השנתי של EY , פירמת הייעוץ וראיית החשבון, ומשרד עורכי הדין שטיינמץ, הרינג, גורמן ושות', נערכת השנה זו הפעם ה-12. בכנס, שמתקיים בדיוויד אינטרקונטיננטל, השתתפו בכירים מתחומי עולמות הנדל"ן השונים, מנכ"לי חברות מובילות מהארץ ומחו"ל, שמאים, בתי השקעות, נציגים מעולמות הטכנולוגיה המשיקים לנדל"ן ועוד.


אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ארנסט אנד יאנגעודד גבוליעיריית תל אביבדלית זילברמנהל התכנוןראול סרוגוהתאחדות בוני הארץגיל גבעתמיר דגןשיכון ובינויאברהם קוזניצקימנרבמחיר למשתכןאורן הוד
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...