אי קטן והיצע גדול: איך זה שבסינגפור יש 24 אלף דירות פנויות?

תכנון ממשלתי הביא להיווצרות עודפים קיימים של דירות בשוק – ויש עוד 44 אלף כאלו בדרך • בישראל, כידוע, הביקוש גבוה מההיצע, אך אסור לשכוח את דירות הרפאים

שיתוף הכתבה
(קרדיט Depositphotos)(קרדיט Depositphotos)

סינגפור, אי לא גדול במיוחד (כ-791 קמ"ר) בין מלזיה לאינדונזיה, ידוע לכול בסדר המופתי שבו מתנהלים חיי התושבים וברמת המחיה הגבוהה. עובדה פחות ידועה, שהפכה עניין של ממש אך לאחרונה, קשורה בעודף הדירות הקיימות בשוק: מתברר כי נכון להיום בסינגפור 24 אלף דירות פנויות. התכנון הממשלתי ותוכניות אחרות אמורות להזרים לשוק עד 44 אלף כאלו. בסך הכול 68 אלף דירות פנויות חדשות, במדינה שבה פחות משישה מיליון תושבים.

הביקושים בסינגפור חלשים, וזאת ככל הנראה בשל תכנון עודף של הממשלה – שהחליטה על מהלכים לקיצוץ היצע יחידות הדיור הפרטיות בעקבות כך. במחצית השנייה של השנה אספקת דירות פרטיות מטעם הממשלה תעמוד על 1,235 יח"ד, לעומת 1,640 במחצית הראשונה של 2019 – ירידה של 25%. בסך הכול יוצעו על ידי הממשלה בשנה הנוכחית 2,875 יחידות דיור פרטיות, המספר הנמוך ביותר מאז 2014.

חשוב לציין שסינגפור חוותה ירידות משמעותיות במחירי הדירות בשנים האחרונות, דבר שהכניס למצוקה בעלי מקצוע רבים בענף. מצד שני, קשה עד בלתי אפשרי למצוא בסינגפור הומלסים או אנשים המתקשים למצוא דירות, בשל העובדה הפשוטה: המדינה (בעיקר העיריות) מסבסדת 80% מהדירות שנמצאות בבעלות התושבים. לכן ההצהרה של הממשלה על האטה משמעותית בקצב אספקת הדירות הפרטיות נחשבת דרמטית כל כך בשוק המקומי.

הנתונים הללו בוודאי מעוררים קנאה עבור רבים מתושבי מדינת ישראל, שבשנים האחרונות מתמודדים עם מציאות שבה הביקוש גדול מההיצע: הביקוש השנתי עומד על כ-60 אלף יחידות דיור, ואילו קצב הבנייה השנתי עומד על 45 אלף (לפחות נכון לסוף 2018). במצב כזה ברור שמחירי הדיור לא ירדו, אלא להפך.

אבל כאן חשוב לזכור נתון נוסף: 'דירות הרפאים'. אלו דירות שרובן נמצאות, ככל הנראה, בידי משקיעים, ונותרות ריקות למשך תקופה ארוכה. על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2018 היו בישראל 163 אלף דירות כאלו. המצב אומנם אינו דומה לזה שתיארנו כאן בנוגע לסינגפור, אך אין ספק שמספר כזה של דירות המתווסף לשוק יכול להציב את ישראל במקום אחר לגמרי – קרוב הרבה יותר למציאות הסינגפורית העכשווית.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נדל"ן בסינגפורדירות רפאיםהיצע וביקוש
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...