פינוי-בינוי: 350 פרויקטים מאושרים, 150 אלף דירות ייבנו

הסכר נפרץ: הדיבורים הגבוהים וההבטחות לפינוי ובינוי הופכים סוף סוף לבניינים של ממש, עם 900 מתחמים בכל הארץ  

שיתוף הכתבה
פינוי-בינוי: 350 פרויקטים מאושרים, 150 אלף דירות ייבנופינוי-בינוי: 350 פרויקטים מאושרים, 150 אלף דירות ייבנו

חרף המורכבות הגדולה – תכנונית, חברתית, עירונית, נדל"נית ועוד, הקמת פרויקט פינוי בינוי בישראל כבר אינה בגדר חלום או הבטחה הכתובה על הקרח. ברחבי הארץ ישנם מעל ל-900 מתחמי פינוי בינוי בשלבים שונים. על פי נתוני אתר מדלן , מתוכם כ-350 מתחמים כבר התקבלו בוועדה המחוזית או שהם מאושרים בסמכות ועדה מקומית. בסה"כ, מדובר על הריסה של כ-40,000 דירות ישנות, בעבור בנייתן של 150,000 דירות – יחס של פי 3.75.

להבדיל מפרויקטים שנעשים במסגרת נקודתית של תמ"א 38 , שאינם דורשים הליך תכנוני מורכב ומטפלים בבניין בודד, פרויקטים של פינוי בינוי עוסים במתחם שלם, שכונה או מקבץ של בניינים, בהליך הדורש שינוי תוכנית, טיפול במרחב הציבורי ועוד. לאור זאת, יזמים רבים מעדיפים לאתר בניינים המתאימים לתמ"א 38, שיוצאים לדרך בזמן מהיר יחסית, ולא לעבור את דרך הייסורים של פינוי בינוי, שעורכת לעתים 10-15 שנה עד להשגת האישורים והבנייה באתר. 

ואף על פי כן, הרשויות המקומיות כבר הפנימו את יתרונות הפינוי בינוי – חברתית, עירונית ועוד, והן מסייעות יותר ויותר לקדם את הפרויקטים במסלולים השונים, במקום להביט בעיניים כלות על צמיחתם של פרויקטי תמ"א 38 , המוקמים מכוח תוכנית מתאר ארצית לא פעם על אפם וחמתם של ראשי הערים, ובעיקר מייצרים בעיות לעיר ולא מאפשרים חידוש אמיתי ובר קיימא של מרכזי הערים.

[quote]

הסנוניות הראשונות של פינוי בינוי אכן בישרו על אביב. לפי נתוני מדלן , 250 מתחמים של פינוי בינוי כבר קיבלו תוקף בוועדה. לפי התוכניות, מדובר על הריסת 25,000 דירות והקמת 90,000 דירות במקומן. ב-93 מתחמים כבר החלה בנייה בפועל - 5,000 דירות נהרסו, ו-21,000 דירות יוקמו במקומן. 

ולא פחות חשוב: 29 מתחמים של פינוי בינוי כבר אוכלסו, והם כוללים 5,700 דירות, במקום 1,400 דירות ישנות שנהרסו. דיירים שמתבקשים לעזוב את דירתם הישנה, על סמך הבטחה להכנס לדירה חדשה בתוך מספר שנים, כבר אינם צריכים לדמיין – והם יכולים לבקר ולשמוע 1,400 דיירים שכבר עשו זאת, וקיבלו את דירתם החדשה. 

אבל לכולם ברור שהפוטנציאל הגדול עדיין לפנינו. גם התוכנית האסטרטגית של מדינת ישראל שאושרה על ידי הממשלה לפני כשנתיים (פברואר 2017) קבעה כי אחד היעדים המרכזיים הינו "עלייה חדה מאוד בשיעור ההתחדשות העירונית מתוך כלל יחידות הדיור שתבנינה בכל מחוז". בסך הכול, התכנית האסטרטגית הציבה יעד של "עלייה הדרגתית, משיעור של כ-12% של התחדשות עירונית (היתרי בנייה),לשיעור של כ-46% בשנים 2036-2040". במבחן התוכניות לפינוי בינוי ותמ"א 38 אנחנו אכן מתקרבים אל היעד.

המתחם הכי גדול שנמצא כרגע בשלב מתקדם כולל את בתי השיכונים ברחוב ההסתדרות גבעתיים. הפרויקט, שכבר נמצא בתוקף, כולל 914 דירות, שיהפכו ל-2,568 דירות (יחס של 2.8). המתחם הגדול בארץ נמצא בהפקדה בוותמ"ל, ועדת העל הממשלתית שהוקמה כדי לקדם במהירות פרויקטים לבנייה למגורים. מדובר במתחם ענק בשכונת קרית משה ברחובות, שם 2,600 דירות יהפכו ל-9,500 דירות (יחס של 3.65). 
 

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מדלןתמ"א 38פינוי בינוי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...