"בשנים הקרובות נראה הרבה פרויקטים שלנו – גם בתל אביב וגם בפריפריה"

קבוצת גני טל, מחלוצות ההתחדשות העירונית בישראל, סימנה את תחום הפינוי-בינוי כמוקד הפעילות היזמית העיקרי שלה לשנים הקרובות. מי שיוביל את המהלך הוא דין קפטה, שמונה באחרונה לתפקיד סמנכ"ל ההתחדשות העירונית בקבוצה. ראיון

שיתוף הכתבה
דין קפטה. צילום: רמי זרנגר. ברקע- פרויקט מתחם שנלר, ירושלים. צילום: ינון שובעדין קפטה. צילום: רמי זרנגר. ברקע- פרויקט מתחם שנלר, ירושלים. צילום: ינון שובע

כבר כמה שנים שקבוצת גני טל היא אחד השמות העולים בתחום ההתחדשות העירונית. החברה המשפחתית, שהחלה את דרכה כחברה קבלנית לפני יותר מחמישה עשורים, מתמקדת כיום בייזום פרויקטים של פינוי-בינוי בלב אזורי הביקוש, ובאחרונה אף קיבלה החלטה אסטרטגית להרחיב את פעילותה בתחום ולקדם מיזמים גם בפריפריה.

המהלך שמלמד יותר מכל על שאיפותיה של גני טל הוא פרסונלי-ארגוני: מינויו של דין קפטה לסמנכ"ל ההתחדשות העירונית בקבוצה. קפטה, בעל נסיון רב שנים בתחום ההתחדשות עירונית במגוון חברות ותפקידים בכירים, נבחר על ידי ראשי הקבוצה לא במקרה. נפגשנו איתו ושמענו ממנו ביתר פירוט על התוכניות של גני טל לשנים הקרובות, ועל התפקיד שלו בהגשמתן.

לאן מכוונת קבוצת גני טל בעשור הקרוב, ומה עומד מאחורי זה?

"במשך עשורים הקבוצה התמקדה בייזום פרויקטים על קרקעות פרטיות שנמצאות בבעלותה. יש לנו פרויקטים רבים כאלה בשלבים שונים של תכנון וביצוע, שטחים עצומים שעתידים להפוך למתחמי מגורים ומסחר. אבל את העתיד שלה רואה הקבוצה בשוק ההתחדשות העירונית, במיוחד בפרויקטים גדולים של פינוי-בינוי.

"כיום עיקר העסקאות של הקבוצה הן בקו גדרה-חדרה, אולם אנו פועלים במרץ גם לקידומם של פרויקטים חדשים בפריפריה, שם ההתחדשות העירונית דרושה במיוחד. צריך לזכור שאלו אזורים שנבנו בחופזה על מנת לשכן מאות אלפי עולים בשנות החמישים של המאה הקודמת, והם אינם מסוגלים להתמודד עם תרחישים של רעידות אדמה או מתקפות טילים".

לדברי קפטה, ההחלטה להקדיש חלק ממשאבי החברה לפריפריה הינה מחושבת וצופה פני עתיד: "אנחנו בגני טל מאמינים שההתחדשות העירונית בישראל נמצאת רק בתחילת דרכה, ובסופו של דבר תגיע לכל מקום בארץ. לכן גם רצינו להיות החלוצים בתחום הזה, בידיעה שגם אם בהתחלה ניתקל בקשיים והשינויים בשוק ייקחו זמן – לנו יש את הגב הכלכלי האיתן שיחזיק אותנו על הרגליים ויאפשר לנו להוציא את הפרויקטים אל הפועל".

פרויקט רובע גני טל, אשדוד.  צילום: ינון שובע

ובכל זאת, איך אתם משיגים במקומות האלה כדאיות כלכלית?

"גני טל עובדת באופן מסודר ומחשבת כל פרט שעשוי להשפיע על הכדאיות הכלכלית – במיוחד בפרויקטים מהסוג הזה ובמיקומים הללו. יש לנו בצוות אנשי מקצוע בעלי ניסיון רב בתחום ההתחדשות העירונית שבודקים כל פרויקט, ולא פעם אנחנו מגיעים למסקנה שכדי להפוך פרויקט לכלכלי אנחנו צריכים להוסיף לו מרכז מסחרי או מתחם משרדים, בנוסף על תמהיל הדירות. הקו המנחה אותנו הוא לא להמתין עד שהרשות תגיע אלינו עם הצעה משלה, אלא לעבוד כל הזמן על פתרונות משלנו. זו הסיבה שאנחנו משיגים היתכנות כלכלית גם במקומות שבהתחלה היה נראה שזה בלתי-אפשרי".

קפטה מציין כי גני טל מקדימה את זמנה בהיבט הזה: "בסופו של דבר, מדינה שבה נדרשת בנייה של 70 אלף יחידות דיור בשנה כדי לספק מענה לביקוש, כמו גם תוספת משמעותית של שטחי תעסוקה, לא תוכל לאפשר לאורך זמן התחדשות עירונית רק במרכז הארץ. לא יהיה מנוס מלקדם בנייה גם באזורים נוספים".

רקע ייחודי

ייחודה של קבוצת גני טל בנוף הנדל"ן הישראלי קשור בכמה גורמים. ראשית, מדובר בחברה משפחתית שפעילותה מתפרשת על פני עשורים רבים. בעבר אף עסקה בביצוע פרויקטים, מה שמקנה לה ידע רב בעולמות הבנייה – מיזמיה ידועים באיכות בנייה גבוהה במיוחד – ומהווה יתרון ממשי על פני שאר השחקנים בענף הייזום.

בנוסף, החברה נהנית מאיתנות פיננסית גבוהה, בין השאר הודות לקרקעות שהיא מחזיקה בכל רחבי הארץ ופועלת לפיתוחן. גני טל אף נודעת בליווי האישי והצמוד שהיא מעניקה ללקוחותיה, ובפתרונות המהירים והיעילים שהיא מספקת להם, בין היתר בזכות היותה חברה פרטית שאינה מחויבת בהליכי בחינה ואישור ארוכים.

בפעילותה בתחום ההתחדשות העירונית, ובשונה מחברות אחרות, גני טל מקפידה על עבודה ממוקדת למדי, כפי שמדגים קפטה: "בנוף הגליל יכולנו להחתים חלקים גדולים בעיר, כי הדיירים שם משוועים להתחדשות עירונית ושמחים לראות סוף סוף יזם שמגיע למקום עם נכונות להשקיע. למרות זאת, העדפנו לבחור בפינצטה את שלושת המתחמים שהיו בעינינו בעלי הפוטנציאל הטוב ביותר. זה לא במקרה, זו מדיניות: חשוב לנו להגשים פרויקטים במשכי זמן שפויים, וגם להבהיר כך לדיירים שאנחנו עובדים בשבילם, ולא בשביל עוד עשרות אלפי בעלי דירות".

"אין לי ספק שכל היכולות והמאפיינים האלה שגני טל סיגלה לעצמה במהלך השנים, יעמדו לטובתה גם בפרויקטים העתידיים שלנו, בלב גוש דן ובמקומות אחרים", אומר קפטה. "מי שירוויחו מכך הם בראש ובראשונה בעלי הדירות שיתקשרו איתנו בהסכמים".

פרויקט פרוג 3, רמת גן.  צילום: ינון שובע

אמון מלא

קפטה (32) הגיע לתחום ההתחדשות העירונית בגיל צעיר, עוד כשזה היה בתחילת דרכו, ובהתמדה פילס את דרכו והגיע לתפקידי ניהול בכירים. בכל החברות היזמיות בהן עבד נודע כ"איש שטח", זה שלא מהסס לדפוק על דלתות הדיירים, להכיר את צורכיהם לעומק ולספק להם פתרונות באופן ישיר ובלתי-אמצעי.

הקילומטראז' הגבוה שצבר בתחום, לצד יכולותיו הניהוליות והבינאישיות, הביאו את גני טל למסקנה כי הוא האיש הנכון לחברה בגלגולה הנוכחי. כעת הוא מצופה להביא את היכולות האלה לידי ביטוי גם בתפקידו החדש.

"נפגשתי עם שלמה, שבאותה תקופה חיפש סמנכ"ל שינהל את כל תחום התחדשות העירונית בקבוצה", מספר קפטה – "מהבאת עסקאות חדשות לשולחן וניהול פרויקטים קיימים, דרך התנהלות החברה מול הדיירים, הספקים וגורמי המקצוע, ועד הצד המשפטי שכולל חתימת חוזים מול הדיירים ושאר הגורמים המלווים. הפגישות בינינו היו טובות כבר מהרגע הראשון. לשנינו היה אמון מלא אחד בשני, והחלטנו לרוץ ביחד קדימה".

את עבודתו בקבוצה החל קפטה לפני כמספר חודשים, עם חזרתו משירות מילואים בן שלושה חודשים בגבול הצפון.

גני טל היא חברה משפחתית הפעילה כבר כמה דורות. ברמה האישית, איך היה בשבילך להיכנס לקבוצה כזו?

"משפחת טייטל קיבלה אותי בזרועות פתוחות. שלמה הבעלים ובנו יוחנן נתנו לי להרגיש חלק מהמשפחה כבר מהיום הראשון. האמון הגדול שקיבלתי מאנשי הקבוצה כרוך באחריות רבה, ואני נחוש להצדיק אותה בשנים הקרובות על הצד הטוב ביותר. אני בטוח שעם האנשים הסופר-מוכשרים של גני טל שיעמדו לצדי, מטרות הקבוצה יושגו והיא תבסס את מעמדה כאחת מהחברות המובילות בתחום ההתחדשות העירונית בישראל".

 

לפרטים נוספים >>


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתפריפריהגוש דןגני טל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...