בנק ישראל: קרוב לחמישית מאתרי הבניה עדיין סגורים, מאמצי הממשלה להחלפת הפלסטינים לא נשאו פרי

הבנק המרכזי מפרסם היום (א') את הדוח השנתי שלו, כאשר בנושא הבניה מתמקד הדוח בסוגיית משבר כח האדם בענף. "היקף המחסור בעובדים שנוצר בענף הוא חסר תקדים", נכתב. ומה מלמדת ההשוואה לימי פרוץ האינתיפאדה השנייה?

שיתוף הכתבה
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (דני שם טוב, דוברות הכנסת)נגיד בנק ישראל אמיר ירון (דני שם טוב, דוברות הכנסת)

בסוף חודש פברואר, חמישה חודשים לאחר פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", עדיין היו כ-17% מאתרי הבנייה למגורים סגורים בשל מחסור בעובדים. כך עולה מהדוח השנתי של שנת 2023 שמפרסם היום (א') בנק ישראל. מדובר במגמת שיפור לעומת סוף שנת 2023, אז 28% מהאתרים היו סגורים. עוד מציין הדוח כי גם ברוב האתרים שבהם הבניה מתבצעת, היקף הבניה הוא חלקי.

עוד בסוגיית העובדים נכתב כי "היקף המחסור בעובדים שנוצר בענף הוא חסר תקדים". בהשוואה לפרוץ האינתיפדה השנייה נכתב כי שיעורם בקרב המועסקים בענף היה נמוך יותר (60 אלף פועלים שהוו 27% מכלל המועסקים בענף, לעומת 100 אלף המהווים כשליש כיום), וגם אז לא הופסקה עבודתם לחלוטין כפי שנעשה כיום.

עוד נכתב כי בתוך חמישה רבעונים הצליחה אז הממשלה למלא את מקומם בעובדים זרים. לגבי המצב כיום נכתב כי "צעדי הממשלה להחלפת העובדים הפלסטינים בזרים לא נשאו פרי עד כה. בטווח הארוך האצת הכנסתן של טכנולוגיות בנייה מתקדמות עשויה להחליש את התלות של הענף בעובדים בעלי מיומנות נמוכה". 

גידול מלאי הדירות החדשות הלא-מכורות, במיוחד במרכז

את מצב השוק בכללותו תאר הדוח כך: "בשנת 2023 נמשכה מגמת האטה בשוק הדיור, בשל התייקרות האשראי לדיור ונסיקת מחירי הדירות לאחר משבר הקורונה. האטה זו התבטאה בירידה של מספר העסקאות, וכן ירדו מחירי הדירות לראשונה מאז ירידתם בשנת 2018. עד פרוץ המלחמה קצב התחלות הבנייה נשמר ברמה גבוהה, והיצע הדירות המשיך לגדול למרות הירידה בביקוש לדירות, זאת על רקע קידום תהליכי התכנון והשיווק בשנים הקודמות, ומפני שעליית הריבית במשק ייקרה את החזקת הקרקע לאורך זמן ללא פיתוח.

"האטת הביקושים לצד שמירה על היקף הבנייה הגבוה התבטאו בגידול מלאי הדירות החדשות הלא-מכורות, במיוחד במרכז הארץ, ומחירי הדירות החדשות והדירות באזורי הביקוש ירדו. הירידה של מכירת דירות חדשות פגעה בתזרים המזומנים של היזמים. אלה נאלצו להגדיל את היקף האשראי כדי להמשיך בפעילות הבנייה, וצמצמו את ביקושם לרכישת קרקעות".

היקף ההתחדשות צומצם דווקא באזורים שהכי זקוקים לה 

לגבי מצב הביקוש בשוק נכתב כי "עם פרוץ המלחמה ירד מספר העסקאות בשוק הדיור ירידה חדה, אך כבר בחודשים נובמבר ודצמבר ניכרה התאוששות. השפעתה של מלחמת 'חרבות ברזל' על שוק הדיור חזקה מזו של אירועים ביטחוניים בעבר, בגלל חומרת הפגיעה בעורף ובחזית, אורך הלחימה והיקף גיוס המילואים.

בנושא ההתחדשות נכתב כי "המלחמה חידדה את הצורך בשדרוג הדירות הישנות שאין בהן ממ"ד בכל חלקי הארץ, אך אף על פי שהדבר מגדיל את חשיבותה של ההתחדשות העירונית, דווקא במחוזות החשופים ביותר לסיכון של רעידת אדמה ולאיום ביטחוני היקף פעילותה מצומצם; זאת משום שהכדאיות הכלכלית שלה ליזמים עדיין נמוכה מדי".

לגבי תחום התכנון מצא הדוח כי "מוסדות התכנון אישרו בשנת 2023 שיא של 168.4 אלף יחידות דיור, למרות אתגרי המלחמה. ואולם ניסיון העבר מלמד כי אישור התוכניות אינו מבטיח את הוצאתן לפועל או את קיצור הזמן עד ליישומן. עיכובים רבים נוצרים בשלבים שלאחר אישור התוכניות, בין היתר מפני שקידומן מותנה בהשקעות בתשתיות ובפתרון בעיות סטטוטוריות".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחלות בנייהפועלי בנייןאתרי בנייהעובדים זריםבנק ישראלחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...