למרות ניסיון שר האנרגיה למנוע את הדיון: אושרו התוכניות להקמת תחנות כוח חדשות בחדרה ובכפ"ס

הוועדה הארצית לתשתיות לאומיות הגישה מחדש שתי תוכניות להקמת תחנות כוח המופעלות בגז טבעי בחדרה וכפ"ס. אתמול נודע כי שר האנרגיה ומנכ"ל משרדו ביקשו לדחות פעם נוספת את הדיון וכי הצעד גרר ביקורת קשה מצד מנכ"ל משרד התכנון שטען כי "משרד האנרגיה החליט להחשיך את גוש דן"

שיתוף הכתבה
נתן אלנתן, רפי אלמליח, אלי כהן (דוברות מנהל התכנון, אביגיל מתתוב, אוביר אייבי, ויקימדיה, שאטרסטוק)נתן אלנתן, רפי אלמליח, אלי כהן (דוברות מנהל התכנון, אביגיל מתתוב, אוביר אייבי, ויקימדיה, שאטרסטוק)

הוועדה הארצית לתשתיות לאומיות (הוות"ל),בראשות נתן אלנתן, החליטה להגיש היום (ב') מחדש לאישור הממשלה שתי תוכניות להקמת תחנות כוח המופעלות בגז טבעי - תחנת הכוח המזרחית - ריינדיר - תת"ל 91 בכפר סבא, ואו.פי.סי חדרה - תת"ל 20ב'. הוועדה קיימה היום דיון חוזר בנושא, וזאת למרות בקשת מנכ"ל משרד האנרגיה, יוסי דיין, לדחות פעם נוספת את הדיון

הוועדה ציינה בהחלטתה שהיא סבורה גם כי לא יהיה נכון לקדם הסמכות להקמת יחידות ייצור חדשות טרם אישורן של תחנות אלה. "לאור הנתונים שהוצגו לוועדה על ידי נציגי מנהל התכנון , לפיהם יש צורך בתוספת ייצור קונבנציונלי של 5,400-9,000 מגה ואט עד לשנת 2040, ואף לשנת 2030, יש להגיש מחדש את שתי התוכניות לאישור הממשלה", נכתב בהודעה של מנהל התכנון.

אתמול נודע כי שר האנרגיה אלי כהן ומנכ"ל משרדו ביקשו לדחות פעם נוספת את הדיון שהתקיים היום בוות"ל, וכי הצעד גרר ביקורת קשה מצד מנכ"ל משרד התכנון, רפי אלמליח, שכתב כי "משרד האנרגיה החליט להחשיך את גוש דן". יו"ר הוות"ל ומטה התכנון הלאומי, אלנתן, אמר אתמול כי "מי שירים את ידו נגד, יצטרך לתת הסברים בוועדת חקירה ממשלתית".

בשנים האחרונות קודמו בוות"ל 5 תחנות כוח גזיות בידי יזמים פרטיים שהוסמכו לשם כך על ידי הממשלה, כל זאת כחלק מיעד מימוש של 25,000 מגה ואט הנדרשים לשנת 2040, ובכללם 13,000 מגה ואט באנרגיות מתחדשות. 4 מבין היזמים - בעלי תחנת הכח המזרחית-ריינדיר (תת"ל 91),תחנת הכח איי.פי.סי חדרה (תת"ל 20/ב),תחנת הכח איי.פי.סי מישור רותם (תת"ל 94) והרחבת תחנת הכח דוראד באשקלון (תת"ל 11/ב) הוסמכו על ידי הממשלה ב-2.4.2017 ואילו, ה-5, בעלי תחנת הכח קסם (תת"ל 98),הוסמך בהחלטה נפרדת ב-7.12.2017. 

כבר בנובמבר 2019 החליטה מליאת הוות"ל להגיש לאישור הממשלה את תת"ל 91 - תחנת הכוח המזרחית (ריינדיר) וביום 27.12.21 החליטה להגיש את תת"ל 20 ב' - הרחבת תחנת הכוח OPC בחדרה. שתי התוכניות, יחד עם תת"ל 98 (תחנת הכוח קסם) ותת"ל 11 ב' (הרחבת תחנת הכוח דוראד),הוגשו לאישור הממשלה ונדונו בה ביום 28.5.23.

"יש לאפשר ל-3 תחנות להתחרות ביניהן" 

ממנהל התכנון נמסר כי בדיון זה טען שר האנרגיה, אז עוד ישראל כ"ץ, כי "בעת הזאת לא נדרש מבחינת משק החשמל להקים 4 תחנות אך קיים הכרח להקים באופן מיידי שתי תחנות כוח". בהתאם לעמדה זו של השר, אישרה הממשלה בהחלטה 586, את תת"ל 98 ותת"ל 11 ב', בעוד תת"ל 91 ותת"ל 20 ב' הוחזרו לדיון חוזר בוועדה. באותו היום קבעה הממשלה גם כי "שר האנרגיה והתשתיות יציג לממשלה בתוך 30 יום תוכנית לאומית לאנרגיה ותשתיות שתכלול תוכנית ייעודית לקידום אנרגיות מתחדשות".

בנובמבר 2023 הועברה למנכ"ל מנהל התכנון פנייה של מנכ"ל משרד האנרגיה, לפיה "להערכת משרד האנרגיה והתשתיות, בהתבסס על תחזיות שנערכו בין היתר על ידי חברת ניהול מערכת החשמל (נגה),במהלך העשור הקרוב 2030-2040 נדרשת תוספת מצטברת של כ-8,000 מגה ואט. בשלב ביניים עד להשלמת עבודת הצוות ניתן לקבוע שקיים צורך במינימום 4,000 מגה ואט במהלך העשור הבא. עמדה זו מגובה על ידי הרגולטור - רשות החשמל".

בינואר 2024 התקבל מסמך מחברת "נגה ניהול מערכת החשמל בע"מ", חברה ממשלתית לניהול מערכת החשמל הארצית, ובו נכתב כי על מנת לממש את הצורך לאספקת חשמל למשק ולגוש דן בהקדם האפשרי, ולמען התחרות, יש לאפשר ל-3 תחנות - קסם, ריינדיר ואו.פי.סי להתחרות ביניהן, ולכן ההמלצה לוות"ל ולממשלה היא לאשר את שלושתן. עוד נכתב כי לפי תוכנית הפיתוח לשנת 2040 יהיה צורך לכל הפחות ב-2 מתוך 3 התחנות ואולי אף בכולן".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןאלי כהןות"לחדרהנתן אלנתןתחנות כח
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...