שר האנרגיה ביקש לדחות דיון על הקמת תחנות כח, במנהל התכנון זעמו: "החליט להחשיך את גוש דן"

שר האנרגיה אלי כהן ומנכ"ל משרדו ביקשו לדחות פעם נוספת את הדיון שאמור להתקיים מחר בוועדה לתשתיות לאומיות, בנושא אישור הקמת שתי תחנות כוח חדשות באזור השרון. הצעד גרר ביקורת קשה מצד רפי אלמליח ונתן אלנתן שטען: "מי שירים את ידו נגד, יצטרך לתת הסברים בוועדת חקירה ממשלתית". משרד האנרגיה: "אספקת החשמל לאזור גוש דן תסופק באמצעות יישום כלל התוכניות המאושרות הקיימות בשלב זה"

שיתוף הכתבה
נתן אלנתן, רפי אלמליח, אלי כהן (דוברות מנהל התכנון, אביגיל מתתוב, אוביר אייבי, ויקימדיה, שאטרסטוק)נתן אלנתן, רפי אלמליח, אלי כהן (דוברות מנהל התכנון, אביגיל מתתוב, אוביר אייבי, ויקימדיה, שאטרסטוק)

"משרד האנרגיה החליט להחשיך את גוש דן", כך אומר היום (א') מנכ"ל מנהל התכנון , רפי אלמליח, בתגובה לבקשת שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן, ומנכ"ל המשרד, יוסי דיין, לדחות פעם נוספת את הדיון שאמור להתקיים מחר בוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) בנושא אישור הקמת שתי תחנות כוח חדשות בכפר סבא ובחדרה. 

את דבריו של אלמליח, חיזק גם יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר הוות"ל, נתן אלנתן, שאמר כי "מי שירים את ידו נגד, יצטרך לתת הסברים בוועדת חקירה ממשלתית". מנכ"ל משרד האנרגיה שלח בסוף השבוע שעבר מכתב לאלנתן, בו הוא מבקש לדחות את הדיון שצפוי להתקיים מחר בנושא, לחודש יוני, על מנת ש"צוות בינמשרדי שאמור להגיש את מסקנותיו בנושא 'הבטחת אספקת צורכי החשמל של המשק הישראלי' ישלים את עבודתו המקצועית". בתגובה, ענה לו אלנתן הבוקר במכתב משלו בו הוא מפרט בחריפות מדוע אין בכוונתו, כיו"ר הוות"ל, לדחות את הדיון.

"בקשתך מנוגדת חזיתית לסיכום הדברים המפורש ביננו ומשכך היא מעוררת תמיהה ואי נוחות גדולה, וממילא איני מוצא מקום להיעתר לה", כתב אלנתן. "יוזכר שוב כי הליכי התכנון של תחנות הכוח האלה נמשכים כבר שנים רבות והתעכבו שוב ושוב בשל סיבות שונות ומגוונות. הוועדה לתשתיות לאומיות מחויבת לדאוג לצורכי משק האנרגיה וכן מחויבת להשלים את ההליך הסטטוטורי בהתאם להחלטת הממשלה ולהביא לוודאות תכנונית ובשל כך לא אוכל להיעתר לבקשתך".

ממשרד האנרגיה והתשתיות נמסר כי "אספקת החשמל לאזור גוש דן תסופק באמצעות יישום כלל התוכניות המאושרות הקיימות בשלב זה. משרד האנרגיה והתשתיות אחראי על אמינות אספקת החשמל והביטחון האנרגטי לכלל תושבי ישראל. שתי תוכניות להקמת תחנות כוח אושרו זה מכבר ואלה, בתוספת הייצור הקיים, לרבות ייצור אנרגיה מתחדשת, צפויות לתת את המענה הנדרש עד שנת 2030". 

"יש לאפשר ל-3 תחנות להתחרות ביניהן" 

כבר בנובמבר 2019 החליטה מליאת הוות"ל להגיש לאישור הממשלה את תת"ל 91 - תחנת הכוח המזרחית (ריינדיר) וביום 27.12.21 החליטה להגיש את תת"ל 20 ב' - הרחבת תחנת הכוח OPC בחדרה. שתי התוכניות, יחד עם תת"ל 98 (תחנת הכוח קסם) ותת"ל 11 ב' (הרחבת תחנת הכוח דוראד),הוגשו לאישור הממשלה ונדונו בה ביום 28.5.23.

ממנהל התכנון נמסר כי בדיון זה טען שר האנרגיה, אז עוד ישראל כ"ץ, כי "בעת הזאת לא נדרש מבחינת משק החשמל להקים 4 תחנות אך קיים הכרח להקים באופן מיידי שתי תחנות כוח". בהתאם לעמדה זו של השר, אישרה הממשלה בהחלטה 586, את תת"ל 98 ותת"ל 11 ב', בעוד תת"ל 91 ותת"ל 20 ב' הוחזרו לדיון חוזר בוועדה. באותו היום קבעה הממשלה גם כי "שר האנרגיה והתשתיות יציג לממשלה בתוך 30 יום תוכנית לאומית לאנרגיה ותשתיות שתכלול תוכנית ייעודית לקידום אנרגיות מתחדשות".

בנובמבר 2023 הועברה למנכ"ל מנהל התכנון פנייה של מנכ"ל משרד האנרגיה, לפיה "להערכת משרד האנרגיה והתשתיות, בהתבסס על תחזיות שנערכו בין היתר על ידי חברת ניהול מערכת החשמל (נגה),במהלך העשור הקרוב 2030-2040 נדרשת תוספת מצטברת של כ-8,000 מגה ואט. בשלב ביניים עד להשלמת עבודת הצוות ניתן לקבוע שקיים צורך במינימום 4,000 מגה ואט במהלך העשור הבא. עמדה זו מגובה על ידי הרגולטור - רשות החשמל".

בינואר 2024 התקבל מסמך מחברת "נגה ניהול מערכת החשמל בע"מ", חברה ממשלתית לניהול מערכת החשמל הארצית, ובו נכתב כי על מנת לממש את הצורך לאספקת חשמל למשק ולגוש דן בהקדם האפשרי, ולמען התחרות, יש לאפשר ל-3 תחנות - קסם, ריינדיר ואו.פי.סי להתחרות ביניהן, ולכן ההמלצה לוות"ל ולממשלה היא לאשר את שלושתן. עוד נכתב כי לפי תוכנית הפיתוח לשנת 2040 יהיה צורך לכל הפחות ב-2 מתוך 3 התחנות ואולי אף בכולן".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןות"למשרד האנרגיהרפי אלמליחחדרהנתן אלנתן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...