דוח של בנק ישראל: אין פתרון מיידי למחסור בעובדים בבנייה - מלבד העסקת פלסטינים

דוח שערך בנק ישראל בנושא תעסוקת זרים בעקבות המלחמה ממליץ לעודד ככל האפשר תעסוקת ישראלים בענפים בהם עבדו עד המלחמה בעיקר פלסטינים, בהם גם ענף הבנייה, וכן להגדיל את מספר העובדים הזרים מחו"ל. עם זאת נטען כי בשל העיכוב בצעדים אלו, אין פתרון רחב היקף למחסור מלבד הפלסטינים, שכניסתם נאסרה

שיתוף הכתבה
פועלי בניין בתל אביב, למצולמים אין קשר לכתבה (שאטרסטוק)פועלי בניין בתל אביב, למצולמים אין קשר לכתבה (שאטרסטוק)

"לטווח הזמן המיידי אין פתרון רחב היקף למחסור בעובדים בענפי הבינוי והחקלאות, מלבד העובדים הפלסטינים, שכניסתם אינה מאושרת על ידי הממשלה". כך נכתב בדוח שערך בנק ישראל ופורסם אתמול (א') בנושא "תעסוקת עובדים לא ישראלים לאור מלחמת 'חרבות ברזל'". הדוח ממליץ לעודד ככל האפשר תעסוקה של עובדים ישראלים בענפים בהם עבדו עד תחילת המלחמה בעיקר פלסטינים, בהם גם ענף הבנייה, וכן להגדיל את מספר העובדים הזרים מחו"ל.

"העסקת עובדים ישראלים תצמצם את החשיפה של היצע העבודה בישראל לתנודות ביטחוניות ומדיניות, המשפיעות על זמינות עובדים פלסטינים, ותאפשר גמישות בהעסקתם", נכתב בדוח, שממליץ במקביל להרחיב את היקף העסקת העובדים הזרים מחו"ל, גם בימי שגרה, ביחס למספר העובדים הפלסטינים, שהעסקתם מופסקת בכל פעם שיש התחממות ביטחונית. 

"בהינתן החלטה להעסיק עובדים לא ישראלים, מומלץ לפעול לאורך זמן ליצירת תמהיל עובדים ממספר משקים, תוך שילוב היתרונות של עובדים שונים: העובדים הפלסטינים זמינים לתעסוקה ארוכת טווח ועונתית בישראל, אך זמינותם מוגבלת במהלך משברים ביטחוניים חמורים. על כן יש חשיבות להרחבה מסוימת של התעסוקה הזרה בענפים ספציפיים".

הדוח מכיר בכך שהבאת עובדים זרים מחו"ל לתעסוקה בישראל היא מהלך איטי יותר, המבוצע בהדרגה, בעוד העסקת פלסטינים היא גמישה ומהירה יותר, ומניעתה צפויה לפגוע בכלכלה הפלסטינית ביהודה ושומרון ולהשליך באופן ישיר ושלילי על הביטחון והפשיעה בתוך ישראל, כך על פי הדוח. 

"הקשיחות בהעסקת עובדים זרים באה לידי ביטוי בקושי להביא מספר משמעותי של עובדים זרים בחודשי המלחמה הראשונים. גם סיום השהות של עובדים זרים שאשרת העבודה שלהם פקעה דורש לעיתים אכיפה נמרצת. בנוסף, הרחבת אזורי המגורים של העובדים הזרים עלולה להגביר את המתחים החברתיים בין ישראלים לזרים ובין אוכלוסיות זרים שונות". הדוח מדגיש כי ההסכמים הבילטרליים להבאת עובדים זרים וההעסקה בבינוי באמצעות תאגידי כוח אדם נועדו, בין היתר, לשפר את הפיקוח על תנאי התעסוקה של העובדים הזרים ולהבטיח להם שכר נאות, וכי הבאת עובדים מחוץ למסלול הביטלראלי עלולה לפגוע בהישגים הללו. 

הדוח סוקר גם את מצב התעסוקה הפלסטינית והזרה ערב מלחמת "חרבות ברזל". "עד אוקטובר 2023 הועסקו בישראל 156,000 פלסטינים, מהם 34,000 בלא היתר. נוסף על הפלסטינים הועסקו בישראל בינואר-ספטמבר 2023 157,000 עובדים זרים. כמחצית מהעובדים הזרים הועסקו בענף הסיעוד, והשאר בעיקר בענפי הבינוי והחקלאות".

"עם פרוץ המלחמה כניסת רוב העובדים מיהודה ושומרון וכל העובדים מעזה לישראל נאסרה משיקולי ביטחון. הפגיעה הייתה חמורה במיוחד בענף הבינוי, שבו הפלסטינים היו כשליש מכל המועסקים ורוב המועסקים ב'עבודות רטובות'. עד סוף שנת 2023 באו לישראל, לענפי הבינוי והחקלאות 9,000 עובדים זרים בלבד. הממשלה פעלה להגדלת התעסוקה הזרה, בהיקף גדול, גם באמצעות חתימה על הסכמים בילטרליים חדשים להבאת עובדים עם הודו וסרי לנקה, אולם אלו תהליכים שצפויים להימשך חודשים ארוכים.

"הממשלה אישרה גם הבאת 10,000 אלפי עובדי בינוי ללא הסכמים בילטרליים, אך גם החלטה זו לא בוצעה עד כה. התוצאה היא שלטווח הזמן המיידי אין פתרון רחב היקף למחסור בעובדים בענפי הבינוי והחקלאות מלבד העובדים הפלסטינים, שכניסתם אינה מאושרת על ידי הממשלה". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פועלי בנייןענף הבנייהפועליםחרבות ברזלפלסטינים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...