"בעלי הדירות מבינים שחשוב לבחור יזם שיהיה שם בשבילם לכל אורך הדרך. כן, גם בנושאים שלא מקבלים ביטוי בהסכם"

'הפנים מאחורי ההתחדשות העירונית' עם רן גבר ועופר מרקוביץ', בעלים ומנכ"לים משותפים של קבוצת MnG, שמספרים על מה שחיבר ומחבר ביניהם כבר עשור וחצי, דורשים מהממשלה להכניס את היד לכיס ומסבירים מה זה לראות את בעלי הדירות כפרטנרים אמיתיים. "אנו רואים בבעלי הדירות שותפים לאורך כל הדרך, לא רק להצלחות"

שיתוף הכתבה
מתחם הטייסים, נס ציונה (קרדיט הדמיה : evolve media) | רן גבר (צילום: ארי גוטסמן) ועופר מרקוביץ (צילום: ארקדי רסקין)מתחם הטייסים, נס ציונה (קרדיט הדמיה : evolve media) | רן גבר (צילום: ארי גוטסמן) ועופר מרקוביץ (צילום: ארקדי רסקין)

רן גבר ועופר מרקוביץ' הכירו בכלל בחברת הייטק, בה שניהם עבדו בתפקידים בכירים, כאשר החיבור והתשוקה המשותפת ליזמות היו ברורים מההתחלה. משם, הדרך לעולם הנדל"ן הייתה קצרה. למה בחרו דווקא בתחום ההתחדשות העירונית, איזה חלום של בעל דירה הביא אותם לכדי דמעות ומה הקשר בין הודו ויחידת 669 לבין האיכויות שלהם כיזמים?

מה גרם לכם להתחיל לעסוק בהתחדשות עירונית?

עופר: "הכרנו כמהנדסים ומנהלים בחברת הייטק בכירה בתעשייה הביטחונית. החיבור בינינו היה מיידי ובכל הזדמנות פנויה מצאנו את עצמנו משוחחים על יזמות נדל"ן, על השקעות ועל פרויקטים שכל אחד מאיתנו קידם באותה תקופה. חשבנו איך לקחת את התשוקה המשותפת שלנו לנדל"ן ויזמות ולחבר אותה לעולם הערכים המשותף עימם הגענו מהבית, של עזרה לזולת, יושרה, אהבת אדם וציונות. מצאנו שההתחדשות העירונית מחברת בצורה מושלמת בין העולמות הללו ומאפשרת לנו להביא לידי ביטוי את היתרון היחסי שלנו".

ספרו על חוויה משמעותית שזכורה לכם מתחילת הדרך.

רן: "באחד המתחמים הגדולים שקידמנו, היה בעל דירה מבוגר וקשה יום שגר בקומה האחרונה בבניין ללא מעלית. יום אחד, הוא הגיע אלינו וסיפר שאשתו לא יצאה מהבית כבר מספר שנים בגלל בעיות רפואיות שלא מאפשרות לה להתגבר על כמות המדרגות הגדולה. בנוסף, הוא סיפר על חלום שהיא חלמה, שבו היא מנסה לקטוף פרי מעץ אבל לא מצליחה להגיע אליו בכוחות עצמה, ועופר מגיע ומסייע לה. היו לנו ממש דמעות בעיניים. זה הראה לנו שיש בסוף מטרה משמעותית לפרויקטים הללו שהיא הרבה מעבר לסתם עוד עסקה או פרויקט".

מהו הפרויקט שאתם הכי גאים בו, ולמה?

עופר: "פרויקט בקריית משה ברחובות, שם התב"ע כבר אושרה ע"י הרשות להתחדשות עירונית ואנו קרובים לחתימת 100% מהבעלים. אנו גאים מאוד בכך שבעלי הדירות בחרו בנו על פני חברות רבות, חלקן מהגדולות ביותר בשוק, וזאת בין היתר בשל היחס האישי, הכבוד והאמון שנוצר בינינו לבינם, והידיעה שהם יכולים לפנות ישירות אלינו, בכל שעה ביום. ועוד יותר אנו גאים שזה לא נותר כסיסמא בלבד - בתחילת המלחמה הוצף המקלט של הבניין והם פנו אלינו בנושא. אנו כמובן נרתמנו ופתרנו את הבעיה, אפילו שלא היתה לכך התחייבות מפורשת בהסכם. אנו גאים מאוד לסייע לבעלי הדירות לאורך כל שנות התהליך הארוך ורואים בהם שותפים לאורך כל הדרך, לא רק להצלחות ולקבלת הדירה החדשה. קיום ההסכם כלשונו זה דבר בסיסי והכרחי, אך ההסכם לא יכול לכלול ולצפות את כל הסיטואציות ולכן היום בעלי הדירות כבר מבינים שחשוב לבחור יזם שהוא קודם כל בנאדם שרואה אותם כשותפים לדרך. כזה שיהיה שם בשבילם, גם בנושאים שלאו דווקא מקבלים ביטוי בהסכם".

מהן התכונות הדרושות ליזם בתחום?

עופר: "בתחום הזה אתה חייב להיות אופטימיסט אך מחושב, קר רוח ובעל סבלנות ברזל".  

רן: "בנוסף, בכדי להתמודד עם כל האתגרים שהתחום מציב חייבת להיות נחישות, יצירתיות וגמישות מחשבתית. התחום רווי בשינויים, חוסר ודאות ומהמורות ואתה צריך להיות ערוך כדי להתמודד ביעילות עם כל תרחיש שצץ לך פתאום במהלך הדרך. בכל פעם שחשבנו שראינו הכל, אנחנו פוגשים אתגר חדש ומבינים ש"עוד לא ראינו כלום". ללא תשוקה עזה לתחום, יזם לא ישרוד את כל זה".

מהו הדבר שהממשלה חייבת לעשות מחר כדי להאיץ את תחום ההתחדשות העירונית?

רן: "להכניס את היד עמוק לכיס ולתת תקציבים לקידום התחום במספר אופנים: ראשית והכי חשוב, לצורך סבסוד פרויקטים לא כלכליים בפריפריה. אלה המקומות בהם ההתחדשות העירונית היא הכרח ולא Nice to have – הן בהגנה מפני טילים (ממ"דים) ורעידות אדמה והן ככלי לצמצום פערים חברתיים ופערי התיישבות. שנית, בתמרוץ הרשויות, גם במרכז, לצורך קידום פרויקטים של התחדשות עירונית . כיום רבים מראשי הערים רואים בזה חיסרון במקום יתרון בשל הארנונה הגרעונית והמחסור בתשתיות, ועל המדינה לדאוג לשנות את המשוואה. ושלישית, המדינה חייבת להגדיל את כוח האדם האמון על התכנון ברשויות ובמנהל התכנון, על מנת להקטין את הסחבת הבירוקרטית ולייצר וודאות תכנונית במקום שבו מדיניות התכנון אינה ברורה".

מה הפורטה של כל אחד מכם? איך אתם משלימים זה את זה כשותפים?

רן: "מאז ומתמיד, בכל פגישה, היו תמיד אומרים לנו שאנחנו משלימים אחד את השני. אנחנו דוגמה קלאסית לאנשים כל כך שונים, שפועלים בסינרגיה מלאה במשך כעשור וחצי של שותפות, כמעט ללא חיכוכים ומתחים. עופר תמיד דואג לכאן ועכשיו, לקדם את הדברים, להיות עם הרגליים על הקרקע ולדאוג לתפעול השוטף של החברה. אני מאוד ממוקד בפיתוח העסקי, בשיווק, באסטרטגיה ובעתיד החברה."

עופר: "אבל בסוף, שנינו מאוד משימתיים וממוקדים במטרתנו המשותפת - קידום והצלחת הפרויקטים והחברה מבלי להתפשר על איכות השירות או היחס שאנו נותנים לשותפינו לדרך, בעלי הדירות".

ספרו משהו שאף אחד לא יודע עליכם בענף הנדל"ן (תחביב, עיסוק בעבר, לימודים יוצאי דופן, הרגל מיוחד וכדומה)

רן: "מעטים יודעים שביקרתי בהודו מעל 120 פעמים. בתקופתי כדירקטור באלביט מערכות, הייתי אמון על שיווק החברה בהודו, כך שטסתי אחת לחודש למדינה, בה צברתי המון חוויות ולמדתי המון על פיתוח עסקי ועבודה מול תרבויות שונות".

עופר: "חלק גדול מהאישיות שלי ומעולם הערכים שלי עוצב בתקופת השירות הצבאי ביחידת החילוץ של חיל האוויר - יחידה 669. אותו החלק שהוכשר להתמודד עם מצבי אי ודאות, פעילות תחת לחץ, לקיחת יוזמה, אחריות ועזרה לזולת, לעיתים גם אל מול סכנה, הוא החלק שגם בעולם היזמות בא לידי ביטוי פעמים רבות ומאפשר לי להתמודד עם אתגרי התחום בצורה טובה יותר".

מה המסר שלכם ליזמים שרוצים להיכנס לתחום ההתחדשות העירונית?

עופר: "התחום הזה הוא מרתון ארוך מאוד ולא ריצת 100 מטר, צריך המון אורך רוח ויכולת פיננסית להתמודדות כזו. לכו על זה רק אם זו באמת התשוקה האמיתית שלכם. ואם כן, תנשמו עמוק ולכו על זה בכל הכוח!"

רן: "זה התחום הכי מדהים שיש עם סיפוק אדיר והמון אפשרויות לעשות טוב למשפחות רבות, שלעיתים זו הדרך היחידה שלהן לשפר משמעותית את איכות חייהן. את המורכבויות והייחודיות של התחום תצלחו רק אם אתם אוהבים אנשים "על אמת", אם אתם שירותיים ואכפתיים ויחד עם זאת מקצועיים ומחוברים לרזי מקצוע היזמות הקונבנציונלית מעולמות התכנון, הנדסה והשיווק. תהיו סבלניים וקחו בחשבון שכל תכנית עסקית ולו"ז שתבנו – הם רק בסיס לשינויים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:MNGהתחדשות עירוניתיזםהפנים מאחורי ההתחדשות העירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...