"החיוך של הדייר במועד מסירת המפתחות שווה את הכל"

"הפנים מאחורי ההתחדשות העירונית" עם אורי ניאזוב, מנכ"ל ומייסד כאן בינוי חדשנות עירונית שמספר מה מניע אותו בעבודה, מה הוא אוהב לעשות בשעה חמש בבוקר ואילו סוגיות מאתגרות נמצאות על השולחן כרגע

שיתוף הכתבה
אורי ניאזוב (צילום: ענבל מרמרי) | ברקע: כיכר השקד, תל אביב (קרדיט: אסף פרץ).אורי ניאזוב (צילום: ענבל מרמרי) | ברקע: כיכר השקד, תל אביב (קרדיט: אסף פרץ).

אורי ניאזוב ממליץ ליזמים שרוצים להיכנס לתחום ההתחדשות העירונית להתמקצע באזורים מסוימים לפני שמתרחבים, מספר מה הבטיח לדייר בן 80 כשחתם איתו על ההסכם להריסה ובנייה של דירתו בחולון, רואה בכל עסקה פוטנציאל להתחדשות ומקפיד לבצע את כלל הבדיקות כדי להציע את ההצעה הטובה ביותר לבעלי הזכויות.

מה גרם לך להתחיל לעסוק בהתחדשות עירונית?

אני רואה בהתחדשות עירונית מענה לצרכים כמו בטיחות וביטחון. בישראל מרבית הבניינים אינם בטוחים ואינם עומדים בתקנים העכשוויים שמבטיחים הגנה מפני רעידות אדמה. הם גם אינם כוללים ממ"דים, שבייחוד בתקופה האחרונה אנו מבינים כמה הם חיוניים לשגרת החיים שלנו ולתחושת הביטחון. אפשר לומר שביטחון ובטיחות זורמים אצלי בעורקים והם מושתתים ב-DNA של החברה שלנו. עבורי, העיסוק בהתחדשות עירונית מספק מאוד והוא שווה את כל המאמץ והתהליך המאתגר, בייחוד כשאתה רואה את החיוך של הדייר במועד מסירת המפתח לדירה החדשה והמחודשת שלו.

ספר על חוויה משמעותית שזכורה לך מתחילת דרכך.

במסגרת פרויקט הריסה ובנייה של בניין שבו הגיל הממוצע של הדיירים עמד על 80 שנה, היו אתגרים רבים סביב פינוי הדיירים. חלקם הסתייעו באמצעים רפואיים ולכן דרשו תשומת לב יתרה, ומציאת הדירות החלופיות הייתה עניין לא פשוט בכלל. כדי לספק את השירות הטוב ביותר לכל הדיירים בפרויקט דאגנו לליווי אישי מקצה לקצה לאורך כל התהליך. אני לא אשכח את אחד הדיירים שחתם בידיים רועדות על ההסכמים ושאל אותי  - "האם אספיק להיכנס לדירה החדשה שלי?". עניתי לו – "חד-משמעית כן, לא רק תיכנס אלא גם תוכל להנות ממנה" – ואכן כך היה.

לאילו עסקאות לא תתקרב לעולם?

אנחנו נכנסים לכל עסקה שעברה את הבדיקות שלנו. לפני שאנחנו ניגשים ומציעים הצעה לעסקה מסוימת, אנחנו עורכים את כל הבדיקות הדרושות כדי לדעת מהן המגבלות של כל פרויקט וכדי שלא להשלות את הדיירים באשר לתמורות שהם יכולים לקבל. רק אחרי שניתחנו ובדקנו את ההיבטים הרישומיים, המשפטיים והתכנוניים, אנחנו מציעים את ההצעה הטובה ביותר שלנו- במידה ואנחנו בטוחים שהפרויקט יכול לצאת לדרך בתנאים האלה ולהסתיים בהצלחה מלאה.

ספר על טעות שלמדת ממנה.

כדי להימנע מטעות שעלולה לעכב פרויקט באופן משמעותי חשוב מאוד להקשיב לדיירים ולהבין את הצרכים שלהם. למשל, איתור דירות חלופיות לדיירים במסגרת פינוי-בינוי הוא משימה מאתגרת, בייחוד לנוכח תנאי השוק העכשוויים במרכז הארץ. אנחנו מקפידים מאוד בתקופה זו לאפשר לדיירים תקציב מספק כדי למצוא דירה חלופית במהירות וכמובן שתענה על הצרכים שלהם בצורה טובה.

מהו המסר שלך ליזמים הרוצים להיכנס לתחום ההתחדשות?

המסר העיקרי שלי הוא לאט ובזהירות. אני ממליץ להתמקצע קודם כל בערים מסוימות, ללמוד בצורה יסודית את התוכניות והתב"עות ורק לאחר מכן להתפתח לאזורים אחרים. ההבנה המעמיקה של שלב התכנון היא מפתח מרכזי להצלחה, לצד הביצוע, שהוא מאוד חשוב ועולם מקצועי בפני עצמו. חברות יזמיות שאינן מבצעות חייבות לנהל ולפקח בצורה ישירה והדוקה את תהליכי הביצוע. 

איך תחום ההתחדשות העירונית השתנה לאורך הדרך בכל השנים שאתה פועל בו?

בתחילת הדרך עיקר הפרויקטים היו של עיבוי וחיזוק ותוספת של קומה או שתיים על הבניין הקיים. יחסית במהרה התגבשה ההבנה שהפתרון הזה אינו מיטבי ולכן נעשה מעבר לפרויקטים של הריסה ובנייה ומתחמים של פינוי-בינוי. בחוק ההסדרים האחרון אושר שינוי הרוב הדרוש בקרב בעלי הזכויות וכעת הוא מאפשר לקדם פרויקטים שעד עכשיו היו תקועים וזהו מהלך מבורך.

מהו הדבר שהממשלה חייבת לעשות מחר כדי להאיץ התחדשות עירונית ?

תמיד אפשר לצמצם בירוקרטיה לתהליכים. כעת, יש שתי סוגיות שטיפול בהם יכול להאיץ את התחום. האחת היא מצד הרגולטור וקשור בכח העבודה הזמין לבנייה. אירועי השבעה באוקטובר הוכיחו לנו שנדרש להגדיל את מכסות העובדים הזרים ולאפשר קליטה של עובדים ממדינות זרות נוספות. השנייה קשורה דווקא ביזמים. העלאת הריבית השפיעה לשלילה על קצב רכישת הדירות וכדי לעודד את הרוכשים, היזמים נדרשים למצוא מסלולי תשלום ופתרונות מימון יצירתיים שיקלו על הרוכשים.

ספר/י משהו שאף אחד לא יודע עליך בענף הנדל"ן .

בגדול אני איש של אנשים, הסיפורים האישיים מחברים אותי ומניעים אותי, אבל לצד הרגש, מה שלא יודעים עליי שאני מאד אוהב לקרוא ולהעמיק בהבנת תהליכים. לפעמים אני מוצא את עצמי בחמש בבוקר מעיין בפרוטוקולים וסדרי יום של הוועדות השונות בתחום העיסוק שלי, מצד אחד חשוב להיות מעודכן ולצד זה מסקרנים אותי תהליכי החשיבה וקבלת ההחלטות.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:כאן בינוי - חדשנות עירוניתהתחדשות עירוניתיזםהפנים מאחורי ההתחדשות העירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...