"אין דבר מרגש יותר מבחינתי מלראות עד כמה עוצמתי טקס ההריסה לבעלי הדירות"

'הפנים מאחורי ההתחדשות העירונית' עם עו"ד ירון טיקוצקי, שמספר על הדבר החשוב ביותר לכל מי שניגש לפרויקט התחדשות, על שתי טעויות שעלולות 'לגמור' פרויקט ועל הדרך שעשו בעלי הדירות במשך השנים. "המשאב העיקרי שעו"ד שמייצג בעלי דירות חייב להיות מצויד בו הוא ס-ב-ל-נ-ו-ת"

שיתוף הכתבה
עו"ד (רו"ח) ירון טיקוצקי ( צילום: סיגל סבן) | ברקע פרויקט Smart Towers ברחוב החולה רמת גן, (קרדיט הדמיה: גיל חלמיש) עו"ד (רו"ח) ירון טיקוצקי ( צילום: סיגל סבן) | ברקע פרויקט Smart Towers ברחוב החולה רמת גן, (קרדיט הדמיה: גיל חלמיש)

מה גרם לך להתחיל לעסוק בהתחדשות עירונית?

התובנה, מלפני 20 שנה בערך, שזהו למעשה עתידו של כל תחום הנדל"ן למגורים בישראל- תובנה שרק הלכה והתגברה. לומר שאתה לא מעוניין לעסוק בהתחדשות עירונית, זה כמו לומר שאתה לא מעוניין לעסוק בנדל"ן למגורים.

ספר על חוויה משמעותית שזכורה לך מתחילת דרכך

אין ספק שמאז תחילת הדרך בתחום הזה ועד היום, החוויה המשמעותית ביותר – שוב ושוב ושוב – היא ההשתתפות בטקס ההריסה של בנייני המגורים הישנים. אין דבר מרגש יותר מבחינתי מאשר לראות עד כמה החוויה הזו עוצמתית ומרגשת גם לבעלי הדירות שאנחנו מייצגים.

הדבר הכי חשוב שכל מי שניגש לפרויקט התחדשות צריך לדעת

צריך נשימה מאד עמוקה והמון סבלנות... אבל בסופו של דבר - זה קורה!

טעות נפוצה שעלולה לגמור פרויקט

שתי טעויות: האחת - כאשר בעל דירה מסוים חושב שהוא יכול להתנהל מול היזם במישרין ובאופן לא שקוף לקבלת טובת הנאה כלשהי. בסופו של יום – הכל מתגלה!

טעות נוספת שלצערי אנו נתקלים בה במתחמים שונים היא בעלי דירות פזיזים או תמימים אשר מיהרו לחתום על מסמכים שנראו "בלתי מזיקים" אבל בפועל הם מאד מזיקים. אותם בעלי דירות מוצאים את עצמם לאחר מכן עם הערות אזהרה רשומות על הדירה שלהם, אותן לוקח לעיתים שנים למחוק.

מהו הפרויקט שאתה הכי גאה בו, ולמה?

ליווי הדיירים במתחמי יוספטל בקרית ים. הבניינים והדירות הקיימות במצב פיזי רע מאד והדיירים שמתגוררים בבניינים הם דיירים מרקע כלכלי לא פשוט. נכון להיום אנחנו נמצאים במצב של תכנית מתאר מאושרת והתקשרות עם חברה יזמית מובילה - וזה יהפוך את הבניינים שלהם, ואת האזור כולו, לריוויירה חדשה במדינת ישראל. רצועה מדהימה של מגורים, מסחר ותעסוקה בסמוך לחוף ים מדהים. וזה מגיע להם! התחדשות עירונית היא לא רק "ביזנס", היא קודם כל ובראש וראשונה – עשייה חברתית!

לאילו עסקאות או פרויקטים לא תתקרב?

לא אתקרב לפרויקטים בהם יש כבר "מעכרים" לא ראויים שהחתימו דיירים על מסמכים בעייתיים ("מסמכי נון שופ" ומסמכים דומים),אשר כובלים אותם לתקופות ארוכות.

הדבר שהממשלה חייבת לעשות מחר כדי להאיץ התחדשות עירונית?

יצירת חקיקה של מסלול לרישוי ( היתר בניה ) ברמת המחוז ובמנותק מהרשויות המקומיות עצמן. צוואר הבקבוק של תחום ההתחדשות העירונית הוא לא הוועדות המחוזיות (וברור שגם לא הותמ"ל שפועלת באופן מאד יעיל) אלא אך ורק שלב הרישוי, שנמצא כיום בידיים של הרשויות המקומיות. אלו פועלות משיקולים שאינם בהכרח תואמים לרצון לקדם התחדשות עירונית (ויש רשויות הפועלות בכוונה הפוכה ברורה!).

מה הן התכונות הדרושות לעורך דין המלווה דיירים, אלו שעושות את ההבדל?

אני חושב שהמשאב העיקרי שעו"ד שמייצג בעלי דירות חייב להיות מצויד בו הוא ס-ב-ל-נ-ו-ת...

בהתבוננות חמש שנים לאחור - האם לדעתך חל שינוי בהתנהלות הדיירים?

אין ספק שנכון להיום בעלי דירות הרבה יותר מתוחכמים, דעתנים ויודעים מה הם רוצים. באופן כללי – הם גם מתעניינים בתהליך, קוראים עליו, ומגיעים אליו עם הרבה יותר ידע ותובנות מאשר בעבר. לדעתי זה דבר מצוין!


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, גרוס ושות' עורכי דיןהתחדשות עירוניתירון טיקוצקיהפנים מאחורי ההתחדשות העירוניתעורך דין
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...