"בכל פרויקט אנחנו שמים תמיד לנגד עינינו את טובת בעל הדירה היחיד בתוך מכלול ההיבטים"

'הפנים מאחורי ההתחדשות העירונית' עם עו"ד אילן גלזר, שמספר על לקח חשוב שלמד, על הפעם הראשונה שבה חווה הריסת בניין יחד עם בעלי הדירות, ועל החשיבות של קביעת לוחות זמנים, עמידה ביעדים ויצירת בהירות מצד הרשות, עבור כל השותפים בתהליך

שיתוף הכתבה
עו"ד אילן גלזר (צילום: אילן גלזר ושות' עורכי דין). ברקע הצבי באר שבע (קרדיט: קסם ההדמיות) עו"ד אילן גלזר (צילום: אילן גלזר ושות' עורכי דין). ברקע הצבי באר שבע (קרדיט: קסם ההדמיות)

עו"ד אילן גלזר יכול לכתוב ספרים שלמים על חוויותיו בשלושת העשורים האחרונים, בהם הוא עוסק בתחום הנדל"ן והתחדשות העירונית. מה גרם לו לעסוק בתחום, מה האתגר הגדול ביותר בעבודה עם הדיירים ומה משותף לו ולראש הממשלה הראשון של ישראל?

מה גרם לך להתחיל לעסוק בהתחדשות עירונית?

"מתחילת דרכי בעולם המשפטי, לפני יותר מ- 30 שנה, אהבתי את העיסוק בתחום הנדל"ן כיוון שהוא משלב לא רק מומחיות משפטית אלא גם ניהול עסקי ועבודה עם אנשים, דברים שתמיד עניינו אותי. ההתחדשות העירונית הייתה עבורי התפתחות טבעית של העיסוק בנדל"ן. התחברתי לאינטרס הפרטי של בעלי הדירות, המעוניינים לשפר את איכות החיים שלהם, ולאינטרס הציבורי-לאומי של התחדשות הערים, שיפור התשתיות, הביטחון אישי והמרחב הציבורי".

ספר על חוויה משמעותית שזכורה לך מתחילת הדרך.

"טקס הריסה של בניין שליוויתי במסגרת פרויקט התחדשות עירונית , והיה אחד המשמעותיים מבחינתי, היה בפרויקט יוספטל, ברחוב החלוץ ברמת השרון. בעלי הדירות הצטופפו כדי לצפות בהריסה של הבניין שבו גדלו, בילו את מיטב שנותיהם וגידלו את ילדיהם. זה היה רגע שהכיל עצב מצד אחד, אך גם שמחה וציפייה לעתיד לבוא. רגע מרגש לא פחות, אגב, היה ארבע שנים מאוחר יותר, באכלוס. רגע מדהים, בו התגשמו חלומותיהם של בעלי הדירות. יש לנו כיום אלפי לקוחות, חלק גדול מהם כבר נכנסו לדירות החדשות שלהם וחלק בתהליך. זאת תמיד חוויה מרגשת ומחממת את הלב".

מה הפרויקט שאתה הכי גאה בו?

"כמו אבא שגאה בילדים שלו, כל הפרויקטים הם גאווה שלי. אין פרויקט שאני גאה בו יותר מהשני. כל אחד עם הייחודיות שלו, המורכבות שלו, המבנה שלו. על החוויות במסגרת העיסוק בהתחדשות עירונית ניתן לכתוב ספרים שלמים ולמנות 1001 אתגרים, ואינספור הצלחות".

ספר על טעות שלמדת ממנה.

"כל פרויקט של התחדשות עירונית אורך זמן רב. באחד מהפרויקטים בו השקענו שנים רבות, ללא כל תמורה, לא ניתן היה לפתור מחלוקות בין בעלי הדירות. התגלעו סכסוכי שכנים, קשיים בלתי ניתנים לגישור בין משקיעים ובין בעלי דירות שגרו בפרויקט, רצון לתמורות מופלגות ועוד. ניסיתי שנים לנהל את המורכבויות והאתגרים, ללא הצלחה. הייתי צריך להשתחרר מהפרויקט כשהבנתי שאין סיכוי. היום אני יכול לומר, שלמדתי לזהות את האתגר הזה בעוד מועד. אני משתדל להיות מעורב רק בפרויקטים עם סיכויי התממשות גבוהים, כאלה שבעלי הדירות בהם מאוחדים ברצון לקדם את הפרויקט".

מהן התכונות הדרושות לעורך דין המייצג בעלי דירות?

"הרבה", הוא צוחק, "אני חושב שאמינות זה אולי הדבר הכי חשוב ורגישות, להיות קשוב לצרכים של האנשים. כמובן גם ערכיות, מקצועיות, ניסיון, היכרות עם עולמות הנדל"ן והמשפט ולא פחות חשוב - שירותיות".

ספר על אתגר בתהליך העבודה עם בעלי הדירות.

"בכל פרויקט אנחנו שמים תמיד לנגד עינינו את טובת בעל הדירה היחיד בתוך מכלול ההיבטים. האתגר הכי גדול הוא לשלב בין הרצונות של כולם ולתת לכל אחד את הביטוי שלו, מבלי שפתרון לסיטואציה מיוחדת יסכל את הפרויקט כולו. טיפול בבעלי דירות קשישים, חולים או בעלי בעיות כלכליות, לדוגמה, יהיה תמיד בתיעדוף מבחינתנו, ונחפש דרכים לתת מענה לצרכים הייחודיים שלהם, תוך שקיפות מלאה, בהסכמה של הכלל ומבלי לסכן את הפרויקט".

 ספר משהו שאף אחד לא יודע עליך בענף הנדל"ן.

"לצד סוגי ספורט אחרים, אני כבר שנים מקפיד לפתוח כמעט כל בוקר בתרגול יוגה, כולל עמידת ראש. אני גם מאוד אוהב לארח ולבשל, ויש הטוענים שאני מבשל לא רע בכלל".

מה הדבר שהממשלה חייבת לעשות מחר כדי להאיץ את תחום ההתחדשות העירונית?

"לייעל תהליכים, להסיר חסמים, לקצר תהליכים בירוקרטיים. גם היום, עם כל הדחיפה והמודעות שיש בתחום, עדיין לוקח שנים ארוכות עד שפרויקט יוצא לדרך, וחייבים לייצר לוח זמנים הרבה יותר הדוק שיחייב את כולם. יזמים ורשויות כאחד. ועוד, בקרה על תהליכים, מדידה של עמידה ביעדים ולצידם תגמול על הישגים - מחויבת המציאות. כמו כן, יצירת ודאות לגבי סוגי הפרויקטים והתמורות ויצירת בהירות עבור כל השותפים בתהליך. כיום, נושא התכנון הפך להיות כל כך מורכב ולא מובנה, התהליכים מסובכים ולא תמיד ברורים. יצירת מתודולוגיה מובנת תעזור לכולם".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אילן גלזר ושות' עורכי דיןהתחדשות עירוניתהפנים מאחורי ההתחדשות העירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...