אושר: הממשלה תגדיל את מספר נציגיה ל-16 מתוך 32 במועצה הארצית לתכנון ובנייה

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת אישרה שני תיקוני חקיקה לחוק התכנון והבנייה, שמטרתם לשנות את הרכב מוסדות התכנון על ידי הגדלת ייצוג הממשלה בהם, ולהעניק השפעה גדולה יותר לממשלה ביחס לנציגים האחרים

שיתוף הכתבה
דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת (דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת (דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אישרה הבוקר (ב') שני תיקוני חקיקה לחוק התכנון והבנייה, שמטרתם לשנות את הרכב מוסדות התכנון על ידי הגדלת ייצוג הממשלה בהם. מדובר בסעיפים שנכללו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, והיו אמורים לעלות להצבעה עוד לפני שהחלה המלחמה. 

על פי התיקונים, יתווספו 2 נציגי ממשלה למועצה הארצית לתכנון ובנייה - נציג שרת ההתיישבות ונציג שר החקלאות. בנוסף, יוכל שר הפנים למנות מעתה שני נציגים נוספים מטעמו מהמגזר החרדי והערבי. המועצה הארצית כוללת כיום 32 נציגים: יו"ר המועצה - שהוא נציג שר הפנים, 11 חברי ממשלה או נציגיהם, 10 ראשי רשויות מקומיות ו- 10 נציגים נוספים מטעם הציבור או "בעלי כשירות מקצועית". התיקונים שאושרו, יעלו את מספר נציגיה של הממשלה במועצה מ-12, יחד עם היו"ר, ל-16, ויעניקו לה השפעה גדולה יותר ביחס לנציגים האחרים. 

עוד כוללים התיקונים, את הוספתם של נציגי משרדי ממשלה להרכבי מוסדות התכנון האחרים: בוועדה לתשתיות לאומיות, הוועדה למתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל),הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים, הוועדה לשמירה על הסביבה החופית והוועדות המחוזיות, כאשר בחלקם יש תוספת, של נציג ממשלתי אחד ובחלקם תוספת של שני נציגי ממשלה. 

כמו כן, אושר למנות את נציג הקבלנים כממלא מקום של נציג המהנדסים והאדריכלים, ולהחליף את נציג הטכניון בנציג הפקולטות לתכנון ערים, הנדסה ואדריכלות, שאותו ימנה שר הפנים. בחברה להגנת הטבע טענו בדיונים הקודמים בנושא כי "עמדות נציג הקבלנים יהיו מושפעות בהכרח מהאינטרס הכלכלי של שולחיו. כל חברי המועצה, על האינטרסים השונים שהם מופקדים עליהם, מייצגים את האינטרס הציבורי-תכנוני הרחב ואילו כאן מוצע לתת דריסת רגל בגוף התכנוני העליון של מדינת ישראל למי שמייצגים קודם כל אינטרס כלכלי-פרטי-עסקי מובהק. זו פוזיציה בלתי סבירה שאסור לאפשר אותה".

רשות הטבע והגנים: "פגיעה בערכי טבע, נוף ומורשת" 

בהתייחסות שהעבירה לקראת הדיון השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, היא כתבה כי "החקיקה המוצעת כעת מוסיפה נציגי ממשלה ונציגי קבלנים שהם גורמים מוטי פיתוח, לוועדות התכנון, ובכך נותנת משקל משמעותי יותר לאינטרסי פיתוח - וזאת ביחס למשקלו של האינטרס השומר על שטחים פתוחים, חקלאיים, סביבה טבע ונוף. נדרשת הוספת חברים נוספים לוועדות המייצגים גופים שאינם ממשלתיים ושאינם מוטי פיתוח".

השרה הציעה למשל, להוסיף למועצה הארצית גם נציג נוסף שאינו גוף ממשלתי - נציג קק"ל או הארגונים החברתיים, להוסיף גם את נציג רשות הטבע והגנים להרכב הות"ל "כך שישמר האיזון בין גורמים ממשלתיים לגורמים שאינם ממשלתיים ובין גופים מוטי פיתוח וגופים מוטי שימור", ולהוסיף את נציג רשות הטבע והגנים לוועדות המחוזיות. הצעותיה של השרה לא התקבלו. 

בהתייחסות שהעבירה רשות הטבע והגנים לקראת דיון שקדם להצבעות, נכתב כי "כלל השינויים המוצעים בתיקונים האמורים יטו את הכף לטובת גורמים מוטי פיתוח, אף מעבר למה שקיים כיום, דבר שיוביל לפגיעה בשטחים ערכיים ובערכי טבע, נוף ומורשת". 

מספר ארגונים חברתיים וארגוני איכות סביבה נוספים, בהם אדם טבע ודין, צלול, מגמה ירוקה וגרינפיס, כתבו כי "השינויים המוצעים עלולים לגרום להחלשה נוספת ומשמעותית של מערכת התכנון, על ידי עיוות האיזון הנכון בין פיתוח ושימור, הכנסתם של גורמים אינטרסנטיים פרטיים, והרחבת שליטת הממשלה במערכת התכנון על חשבון נציגי הציבור".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:חוק התכנון והבנייהועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסתותמ"להוועדה המחוזית לתכנון בנייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...