יהב מציג תוכנית שאפתנית: "נגדיל את אוכלוסיית העיר ב-100 אלף איש בתוך 5 שנים"

ראש עיריית חיפה לשעבר יונה יהב מעמיד את תחום הבנייה במרכז הקמפיין לבחירתו מחדש, והציג השבוע תוכנית לבניית 42 אלף דירות ברחבי העיר, מחציתן בהתחדשות עירונית. בראיון למרכז הנדל"ן הוא מתחייב לשקם את האמון בין העירייה ליזמים, לשחרר את התוכניות התקועות ולנער את אגף ההנדסה: "יש לפעול להוצאת היתרים במהירות וללא הפסקה"

שיתוף הכתבה
יונה יהב (אלעד מלכה, עיבוד תמונה: גביש מדיה)יונה יהב (אלעד מלכה, עיבוד תמונה: גביש מדיה)

לאחר 5 שנות הפסקה, חוזר מי ששימש כראש עיריית חיפה במשך 15 שנה, יונה יהב, להתמודד על קדנציה נוספת בתפקיד. אל הבחירות הנוכחיות הוא מגיע כאשר תחום הבניה בכלל, ובפרט נושא ההתחדשות העירונית המהווה את אחת מנקודות החולשה של העיר עד כה, מקבל מקום מרכזי במיוחד במצע.

השבוע הציג במסגרת הקמפיין תוכנית להתחדשות עירונית שאמורה להביא לבניית 20 אלף דירות חדשות באמצעות התחדשות עירונית , בעיקר בשכונות החוף, קריית אליעזר וקריית חיים וכן 22 אלף דירות נוספות בשכונותיה החדשות של העיר: מורדות לינקולן, נאות פרס, רמת גוראל וגבעת זמר.

עוד הוא מבטיח לשחרר את כלל התוכניות התקועות בעיר בתוך 14 חודשים, להגדיל את היקף היתרי בנייה בהתחדשות ל-30% מסך כלל ההיתרים ולקדם תוכנית מיגון הכוללת 500 ממ"דים ניידים במוסדות חינוך ובמרחבים ציבוריים. את התוכנית גיבש  עם ד"ר אסף גסטפרוינד, שמאי מקרקעין ועורך דין. המתמודד למועצת העיר ברשימת "חיפה שלנו" של יהב, ויו"ר סניף חיפה והצפון של לשכת השמאים בעבר.

 "ראשית נסדר ממ"דים ניידים בכלל המרחבים הציבוריים ומוסדות החינוך", מתאר יהב את תוכני המיגון. "גם במלחמת לבנון השנייה הוצאנו בתוך שבועיים היתרים לממ"דים בבניינים ישנים. רק שצריך להסביר  לדיירים היכן בונים, מה עושים ולא להסתכסך ביניהם. זה מאוד חשוב, כי היום המלחמה שונה ועם כלי נשק מדויקים יותר מבעבר. "במלחמת לבנון השנייה הגדלנו את הממ"דים מ-7.5 ל-12 מ"ר, וכעת אנחנו מתלבטים אם להגדיל את השטח ולהכניס שירותים".

חיפה (שאטרסטוק)חיפה (שאטרסטוק)

יריביך טוענים שלא עשית מספיק על מנת לקדם מיגון בתקופתך, על אף המכות שהעיר ספגה במלחמת לבנון השנייה ולמרות שהיו תקציבים.
"מאיפה הם לוקחים את השטות שהיו תקציבים? לא היו שום תקציבים במלחמת לבנון השנייה. לא רק שלא היו תקציבים, גם לא היו כללים ברורים איך ואיפה בונים ממ"דים. לכן אחרי המלחמה אישרנו בניית 5,000 ממ"דים אך בנו רק 40. זה נתקע בסכסוכי שכנים.

"במלחמת לבנון, היות שהיה לי ניסיון כעו"ד עם מס רכוש, הבנתי איזו התעללות אנשים עוברים, גייסתי מיליוני שקלים מהמערכת הבנקאית, וגם עכשיו אגייס מהמערכת הבנקאית ומתורמים כדי לתקן פגיעות, לא נמתין למדינה. התוכנית כוללת קרן ייעודית לגיוס 300 מיליון שקל גם למטרות אלו".

יהב: "התוכנית כלכלית וצריכה להיות משתלמת ליזם. פרויקטים בחיפה מציגים כדאיות כלכלית, גם בלי סבסוד של שקל אחד. מרבית השכונות בחיפה בהתחדשות עירונית במכפיל, בתמהיל ותכנון נכון מציגות כדאיות כלכלית"

מה המכפילים הצפויים במסגרת תוכנית ההתחדשות?
"המכפיל הוא נקודה רגישה", אומר גסטפרוינד, "הוא צפוי להיות סביב 4.3 ל-4.8,. מן הסתם ככל שהמכפיל גדול יותר הפרויקט כדאי יותר לקבלן, והשכונה צפופה יותר, ואם הוא נמוך יותר לא יהיה פרויקט. נקבע את המכפיל ברגישות ובנחישות. כבר היום גם בוועדה המחוזית והמקומית זה סביב המספרים האלה. אבל אני לא חושב ששינוי של 0.1 או 0.2 במכפיל הוא סיבה להפיל פרויקט. על אחת כמה וכמה כשאנחנו מקבלים תזכורת כמה ממ"ד זה חשוב. כל שכונה בחיפה היא עם  מאפיינים אחרים, לא רק ברמת המחירים, גם טופוגרפיה, מיקום וגובה ולכן אין כלל אצבע. נמצא את דרך המלך למצוא את המספר המדויק לכל השכונה".

יהב: "אנחנו מקימים ועדה מקצועית עם אנשי מקצוע ואנשים מהאקדמיה, בכל בעיה שתתעורר, ארכיטקטונית, תכנונית אבל גם מבחינת כדאיות כלכלית הבעיה - תובא לדיון מהיר".

התוכנית כלכלית?
יהב: "התוכנית כלכלית וצריכה להיות משתלמת ליזם. פרויקטים בחיפה מציגים כדאיות כלכלית, גם בלי סבסוד של שקל אחד. מרבית השכונות בחיפה בהתחדשות עירונית במכפיל, בתמהיל ותכנון נכון מציגות כדאיות כלכלית. אתה רואה שבמרבית השכונות הוותיקות יש התחדשות. לא העירייה עושה את הפרויקטים אלא היזמים שמתחננים להיתר בנייה.

"הגדלת מספר התושבים תהיה כלכלית לחיפה בהינתן העובדה שבצד העלייה במספר יחידות הדיור, היזמים צפויים להעשיר את קופתה של העירייה בהיטלי השבחה . בנוסף, פתיחתו של פארק מת"מ 2 צפויה לייצר עשרות אלפי מקומות עבודה חדשים לתושבי העיר, דבר שיזרים כספי ארנונה ומיסוי מסחרי לקופתה של העירייה".

התשתיות העירוניות, כגון תחבורה ומבני ציבור, יידעו לשאת את תוספת יחידות הדיור?
"נצטרך להתאים את התשתיות להיקפים החדשים. עברנו את החוויה הקשה של פינוי קהל רב בזמן אסון, והעירייה בתוכניות מחייבת את היזמים בבנית תשתיות סביב כל בנייה חדשה, החל ממוסדות חינוך, שטחים ירוקים וכבישים וכדומה".

בתוכנית שציינתם שהשכונות החדשות יגרשו את חזירי הבר ואת הפשיעה. כיצד?
גסטפרוינד: "חזירים באים כי הם מחפשים אוכל בפחי אשפה. אנחנו רוצים להטמין את כל הפסולת מתחת לקרקע. הפחים היום פזורים ברחבי הרחוב והחזירים הופכים את הפחים".

יהב: "גם בתקופתי היו חזירים במספרים גדולים, ובעקבות הפעילות שלנו מספר חזירי הבר פחת. ראש העיר הנוכחית החליטה לבטל את הפעילות כי הבטיחה זאת לחובבי החיות".

גסטפרוינד: "לגבי פשיעה, לפי מחקרים שנעשו בעולם, יש פחות פשיעה בשכונות שעברו התחדשות ובשכונות חדשות, כי כשיש אוכלוסייה חזקה יותר יש פחות פשיעה, יש גם יותר תאורה, מעקבים חכמים ושליטה של העירייה וחדרי המדרגות סגורים".

יהב: "אם נרחיב את מקומות העבודה, נקים את מת"מ 2 בצ'ק פוסט ונביא חברות גדולות לחיפה, הדיור המוזל ורחב הידיים בעיר יביא קהלים חדשים. נוכל להגדיל את אוכלוסיית העיר ב-100 אלף תושבים בחמש השנים הקרובות"

"צריכה להיות ליזמים דלת פתוחה לראש העיר"

שנות כהונתה של קליש-רותם, שעל פי כל הסקרים שנעשו לא צפויה להיבחר פעם נוספת לראשות העיר, אופיינו במתח רב בין הנהלת העיר ליזמים. לדברי יהב, בכוונתו לשנות את הדיסקט: "הכול צריך להיעשות דרך שיחה ודיבור הדדי וצריכה להיות ליזמים דלת פתוחה לראש העיר. אנחנו מתכוונים לשקם את האמון בין יזמים לעירייה. העירייה לא נגד יזמים".

התייחסת בתוכנית לאגף ההנדסה וציינת שתביא את "אנשי המקצוע הטובים ביותר". מה דעתך על הצוות הנוכחי באגף, וספציפית על מהנדס העיר אריאל וטרמן שכיהן לאורך רוב שנותיך בראשות העירייה?
"אנחנו לא מדברים עכשיו על מי ימשיך ומי לא ימשיך. כדי לאייש את המשרות הנדרשות נחפש את האנשים הטובים ביותר. יש המון צוות שעזב, וצריך לאייש את המשרות הפנויות".

הרבה עוזבים בעקבות שכר מפתה יותר במגזר הפרטי. מה תעשו אחרת למשוך את העובדים?
"זה לא דבר קל כי המשכורות לא נקבעות על יד ראשי העיר. נעשה הכל כדי לשכנע את האנשים הטובים ביותר שהמשרות מעניינות, והיכולת לעשות שינויים בארץ יכול לבוא רק דרך השלטון המקומי". "הרבה אנשים שעזבו את אגף ההנדסה רוצים לחזור", מוסיף  גסטפרוינד.

אסף גסטפרוינד (מטה יונה יהב)אסף גסטפרוינד (מטה יונה יהב)

חיפה סובלת שנים ארוכות מהגירה שלילית. מה צריך לעשות אחרת?
"יש גם הגירה חיובית וגם הגירה שלילית. יש הגירה חיובית ממרכז הארץ. אם נרחיב את מקומות העבודה, נקים את מת"מ 2 בצ'ק פוסט ונביא חברות גדולות לחיפה, הדיור המוזל ורחב הידיים בעיר יביא קהלים חדשים. נוכל להגדיל את אוכלוסיית העיר ב-100 אלף תושבים בחמש השנים הקרובות".

גסטפרוינד: "אנחנו חושבים שהתחדשות עירונית זה פתרון העל לחלק מהבעיות של חיפה, גם להחזיר את התושבים שעזבו וגם נביא חדשים, שרוצים לחיות בשכונות חדשות. לגבי מקומות תעסוקה - יונה הוא שהביא את אפל ואינטל ומיקרוסופט".

אז איך עושים את זה?
יהב: "צריך לפנות להנהלות, לשכנע, ולהביא לידיעתם דברים שהם לא יודעים. אם מדובר במנהלים שמקורם בחיפה, השכנוע הוא הרבה יותר קל".

גסטפרוינד: "אנחנו יכולים לנצל יותר את המוסדות האקדמיים בחיפה, כמו הטכניון, כולנו יודעים איפה פיתחו והמציאו את אפליקציית וייז ואת הדיסק און קי".

מהי עמדתך לגבי התוכנית לפינוי בז"ן, שראש העירייה הנוכחית מתנגדת לה?
"אנחנו מאוד מרוצים מהתוכנית ונעשה הכול כדי לקצר את לוחות הזמנים. צריך לזכור שצריך להשקיע עוד המון זמן וכסף בניקוי המקום. פנינו למבקר המדינה שייכנס לעובי הקורה, ושהחומרים המסוכנים ייצאו משם מהר על רקע האיום מצד חיזבאללה. משרד הביטחון צריך להכניס מיד ועכשיו ממ"דים ניידים".

בתי הזיקוק בחיפה (שאטרסטוק)בתי הזיקוק בחיפה (שאטרסטוק)

כיהנת כראש העירייה 15 שנה. מה היית עושה היום אחרת בתחום התכנון והבנייה לעומת הכהונות הקודמות?
"התחלתי בפינוי-בינוי לפני שבמדינה היו בכלל כללים לגבי איך עושים את זה. בדיעבד היה צריך לדאוג טוב יותר לנושא החניות באותן תוכניות. חוץ מזה הייתי מרוצה מהכיוון שאליו העיר הלכה, לכן התפלאתי שהפסדתי בבחירות".

מהי לדעתך באמת הסיבה שבגללה הפסדת בבחירות הקודמות?
"יכול להיות שעלבתי באנשים וזכרו לי את זה. אבל אלו דברים שחלפו מהעולם. בכל מקרה, לא היו טענות לגבי תכנון ובנייה, ועמדנו בזמנים וביעדים".

לסיכום, מהו הדבר שהכי דחוף לשנות היום בעיר?
יהב: "יש להגדיל את מקומות התעסוקה, ויש לפעול להוצאת היתרים במהירות וללא הפסקה. זאת באמצעות פיקוח אישי שלי ושל המנכ"ל, ולתת ממד של זמן לכל שלב בהליך".
גסטפרוינד: "יש לשקם את האמון שאבד בין היזמים ובין העירייה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית חיפהחיפהבז"ןבחירות מוניציפליותיונה יהב
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...