תחזית דן אנד ברדסטריט ל-2024: יציבות במחירי הנדל"ן בחציון הראשון, 5% עלייה במחצית השנייה

בסקירה שנתית של החברה העוסקת בניהול סיכוני אשראי, מעריכים כי המלחמה תימשך גם ב-2024, אולם השפעתה על הכלכלה תהיה נמוכה, בין היתר כי הריבית תמשיך לרדת, ובשל הצורך בשיקום מבנים ותשתיות. עוד על פי ההערכה צפויה עליה של עד 8% במחירים במרכז הארץ עד סוף 2024

שיתוף הכתבה
בנייה חדשה ברמת השרון (עיריית רמת השרון)בנייה חדשה ברמת השרון (עיריית רמת השרון)

בדן אנד ברדסטריט, אחת החברות המוכרות בעולם לניהול סיכוני אשראי, צופים יציבות במחירי הנדל"ן במחצית הראשונה של שנת 2024 ועלייה של 5% במחצית השנייה של השנה. כך עולה מסקירה שנתית של החברה שמתפרסמת עתה בלעדית במרכז הנדל"ן. בדן אנד ברדסטריט מעריכים בסבירות גבוהה כי במהלך השנה הקרובה המלחמה צפויה להימשך, אם כי השפעתה על הכלכלה תהיה בעצימות פוחתת. את הסקירה ערכה רויטל רוט, מנהלת מחלקת אנליזה בדן אנד ברדסטריט, בהתאם לנתוני הלמ"ס, בנק ישראל ומידע מלקוחותיה.

להערכתם, הריבית במשק תמשיך לרדת בהדרגה במהלך שנת 2024 ותהיה לכך השפעה חיובית על הענף. הביקושים העתידיים, בין היתר לשיקום מבנים ותשתיות שנפגעו במלחמה, עשויים להיטיב עם הענף בטווח הארוך יותר.

לקריאת הניתוח המלא.

גם אזור הדרום, שהתאפיין בביקוש גבוה לפני המלחמה, להערכתם יספוג ככל הנראה ירידה חדה בביקושים, תלוי גם בתוצאות המלחמה. אם ההכרעה תהיה משמעותית והחמאס יובס, כך הפגיעה בביקוש לנדל"ן בדרום תהיה קטנה יותר. נושא מיגון הדירות בישראל יהיה להערכתם בראש סדר העדיפויות הציבורי בסוף המלחמה, ויספק עבודה רבה לקבלנים בישראל. 

לגבי ההשערות שיהיו יותר רוכשי חוץ בעקבות האנטישמיות הגואה באירופה, בדן אנד ברסדטריט מדווחים שיהודים במערב אירופה, גרמניה וצרפת לדוגמה מספרים על חששות כבדים, ומגלים עניין גובר ברכישת דירות בישראל. להערכתם ייתכן שדווקא המלחמה תגרום בסופו של דבר לגל עלייה לישראל, או לחזרתם של המשקיעים הזרים לשוק הנדל"ן הישראלי, אבל זה יקרה בעיקר אם נראה ירידה במס הרכישה.

הפחתת הריבית - איתות שעשוי להעניק יציבות לשוק 

להערכת החברה, כאשר ניכנס ל"שגרת לחימה" במהלך 2024 ולצד ירידת הריבית, הביקושים לכ-70-80 אלף דירות בשנה יחלו להתממש. זאת לצד עלייה של יהודים ארצה, שתגדיל את הביקוש אף היא.

רויטל רוט, מנהלת מחלקת אנליזה בדן אנד ברדסטריט (ניב קנטור)רויטל רוט, מנהלת מחלקת אנליזה בדן אנד ברדסטריט (ניב קנטור)

לאור כל אלה הם צופים יציבות במחירי הנדל"ן במחצית הראשונה של 2024 ועלייה במחצית השנייה של השנה. הם מזכירים כי מחירי הנדל"ן ירדו בסוף שנת 2023 לראשונה בשנה זו בשיעור של 1.3% בלבד, וזאת בשנה שבה הריבית היתה בשיא, המדינה הייתה על סף מלחמת אזרחים, ופרצה בה מלחמה מהקשות שידעה המדינה. להערכתם אם הביקושים יתממשו עד לסוף 2024 ייתכן שנחזה בעליית מחירים בשיעור של כ-5% במחירי הנדל"ן בישראל, ועלייה של עד כ8% במחירים במרכז הארץ.

עוד לדעתם הפחתת הריבית ל-4.5% מספקת מעיין 'הצהרת כוונות' של בנק ישראל ואיתות לשוק כי תקופת העלאת הריביות ככל הנראה הסתיימה. הצהרת כוונות שכזאת עשויה להעניק ודאות ליזמים ורוכשי הדירות, שהריבית על המשכנתאות ועל מימון הנדל"ן אינה צפויה עוד לעלות, ועשויה לעודד את הפעילות בענף.

אלא שהתקופה האחרונה, על רקע המלחמה ואי היציבות הפוליטית, עדיין מאופיינת באי ודאות רבה. גורמים בענף, לפי דן אנד ברדסטריט, סבורים שהפחתת הריבית היא צעד בכיוון הנכון, אך היא אינה פתרון מספק לשוק הנדל"ן, שמצוי במשבר מהחמורים שידע עוד בטרם פרצה המלחמה. יותר מכל, הענף, המאופיין בהליכים ארוכי טווח, זקוק לממשלה שתשים על סדר היום את הטיפול הנדרש בו, בדגש פתרון למצוקת כוח האדם החמורה. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:למ"סמחירי דיורדן אנד ברדסטריטהריביתחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...