תכנית ההתחדשות של נהריה אושרה להפקדה: פוטנציאל לתוספת של 24 אלף יח"ד

המדובר בתוכנית כלל עירונית, המכסה 7,000 יח"ד ב-1,500 מבנים. התוכנית מאפשרת הוצאת היתר למיזמים ברמת הבניין הבודד ("התחדשות בניינית") ולצד זאת קובעת את מדיניות ההתחדשות במתחמים המיועדים לפינוי-בינוי, ומעביר את סמכויות המשך התכנון בהם לוועדה המקומית

שיתוף הכתבה
מנהל אגף תכנון ברשות להתחדשות עירונית, גורי נדלר, על רקע נהריה (רוני כנעני, שאטרסטוק)מנהל אגף תכנון ברשות להתחדשות עירונית, גורי נדלר, על רקע נהריה (רוני כנעני, שאטרסטוק)

תכנית ההתחדשות הכלל עירונית לנהריה אושרה ביום ד' האחרון (3.1.24) להפקדה על ידי הוועדה המחוזית צפון. התוכנית תאפשר את חידושם של המבנים הוותיקים בעיר, הן באמצעות חידוש ברמת המגרש הבודד ("התחדשות בניינית") במסלולי חיזוק ועיבוי או הריסה ובנייה, והן בהליכי פינוי-בינוי המקודמים במתחמים נרחבים יותר. בסך הכל צפויה התוכנית לאפשר התחדשות של כ-7,000 יחידות דיור בכ-1,500 מבנים, ולהוסיף כ-24,000 דירות חדשות לעיר, מהן כ-9,000 בהתחדשות בניינית בה ניתן להוציא עבורן היתר בנייה מכוח התכנית, ועוד כ-15,000 במתחמי פינוי בינוי

התוכנית קודמה על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ובמימונה, ובשיתוף עיריית נהריה. מדובר בתוכנית ייחודית, שכן לא רק שהיא משמשת כתוכנית מחליפה לתמ"א 38 ("תוכנית התחדשות בניינית") ומאפשרת להוציא היתרי בניה מכוחה, היא גם קובעת את מתחמי הפינוי-בינוי ואת מדיניות הבנייה בהם. בכך, תאפשר התוכנית את אישורן של תכניות אלו בוועדה המקומית, ללא צורך בדיונים נוספים בגופי תכנון אחרים, ובכך תאפשר קיצור לוחות זמנים משמעותי.

מהרשות להתחדשות עירונית נמסר כי "התכנית נותנת למתחמי הפינוי-בינוי מסגרת וודאות תכנונית, וצפי לקיצור לוחות זמני התכנון, כמו גם התכנית מרחיבה ביחס לתמ"א 38 הארצית, בכך שהיא מאפשרת בתנאים מסוימים גם חידוש בניינים שנבנו לאחר שנת 1980. בשונה מתמ"א 38, התכנית בחנה את מאפיינה הייחודיים של העיר ומציעה כלים להתמודדות עם סוגיות עירוניות רחבות בתחומה כגון שיפור המרחב הציבורי, הרחבת דרכים ותוספת מעברים ציבוריים במיקומים אסטרטגיים שיאפשרו בעתיד שיפור של הקישוריות העירונית".

בנוסף לכך, נמסר כי כחלק ממסמכי התכנית, נערך גם נספח קיבולות המאפשר היערכות עירונית לנושאי תשתיות ומענה לצורכי ציבור בד בבד עם התחדשות מבני המגורים. "בהתאם לנספח, קבעה הועדה המחוזית בהחלטתה כי על בסיס התשתיות הקיימות ניתן יהיה לקדם היתרי בניה באופן מיידי ל-4000 יחידות דיור ולאחר מכן תידרש הועדה המקומית להוכיח כי קודמו תשתיות מתאימות להמשך הפיתוח".

מתכנני התוכנית הם סטודיו מיא מיכל יוקלה אדריכלים ושר שמואלי אדריכלות ועיצוב עירוני.

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מקדמת כיום ב-19 ערים תכניות עירוניות מחליפות תמ"א 38 , במטרה לאפשר את המשך ההתחדשות העירונית ברמת הבניין היחיד (להבדיל מתחמי פינוי בינוי רחבים). במסגרת זו, עד כה, בנוסף לתכנית בנהריה, הופקדה תכנית לעיר רמלה, ואושרו להפקדה תכניות לרעננה בוועדה מחוזית מרכז וללב העיר חדרה בוועדה מחוזית חיפה. כמו כן, הוגשו לוועדה המחוזית מרכז תכניות מחליפות לערים כפר סבא, ראשל"צ, פתח תקווה ולוד; הוגשו לוועדה המחוזית דרום תכניות מחליפות לערים אשדוד ובאר שבע, והוגשו לוועדה מחוזית חיפה תכניות מחליפות לחיפה ולקרית ביאליק.

גורי נדלר, מנהל אגף בכיר תכנון ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "נהריה היא עיר ייחודית שהמרקם העירוני שלה מוצלח ומתפקד היטב. התוכנית שאושרה מייצרת ודאות ועושה סדר בתהליכי ההתחדשות של העיר נהריה באופן שישמור על האיכות העירונית ויעצים אותה. בנוסף, התכנית תאפשר לוועדה המקומית בנהריה לאשר תכניות פינוי בינוי התואמות לתכנית הכוללת באופן עצמאי ללא צורך באישור הועדה המחוזית. אני מקווה שנראה יותר ויותר ערים שמכינות תכניות כוללות מסוג זה ומודה לעיריית נהריה וללשכת התכנון המחוזית על שיתוף הפעולה לקידום מהיר ומיטבי של התכנית החשובה הזו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתגורי נדלרעיריית נהריהנהריההתחדשות בניינית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...